Mag je een baby een jongens en een meisjes voornaam geven?

Ik ben een voorstander van de zweedse genderneutrale opvoeding welke ik wil gaan toepassen op mijn ongeboren kindje ( 6 manden zwanger ) nu wordt het in zweden staatds populairder om een kindje een jongens en een meisjes voornaam te geven mag dat ook in Nederland?
Wij hebben al 2 namen in gedachten, Kjell als jongensnaam en Ambjorg als meisjes naam en willen beide namen aan ons kindje gaan geven.

3 jaar geleden
2.2K
AlphaLimaSierra
3 jaar geleden
Ben oprecht benieuwd hoe je naast de keuze voor de namen de genderneutrale opvoeding in de praktijk voor je ziet.
Heb zelf een pas geboren jongetje thuis van anderhalve week oud.
Antoni
3 jaar geleden
@Sandra33, dit is ook leuk om te bekijken: hier https://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/Kjell en hier https://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/Ambjorg kan je zien hoe vaak de voornamen in Nederland voorkomen.
TurfGraver
3 jaar geleden
Nou ook nog zorgen dat alle mensen gelijk zijn.
Leuke wereld wordt het.
SentWierda
3 jaar geleden
@Sandra33. Drie punten om over na te denken.
1. Als je duidelijk wilt laten uitkomen dat je een jongensnaam/meisjesnaam of meisjesnaam/jongensnaam geeft, overweeg dezelfde naam in twee varianten.
Bijvoorbeeld: Alexis/Alexia, Jan/Janna, Albertus/Albertina, Frederik/Frederika.
2. Je kunt ook kiezen voor twee voornamen die zowel jongensnamen als meisjesnamen zijn. Er zijn er tientallen van en bij even doortellen ver over de honderd.
3. Als je niet-RK bent, gebruik dan de oorspronkelijke vorm van Maria: Mirjam. Of een variant van Maria: Margje, Maretta, Marijke.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het mag wel.
Denk ook aan het belang van het kind met een jongens- en meisjes voornaam. Ikzelf heb een Friese voornaam, maar in het zuiden wordt dat alleen bij meisjes gebruik. Zo ook in het buitenland. Voor mij maakt dat niet zoveel uit, maar voor een kind lijkt me dat niet prettig. Het steeds "moeten" uitleggen...

Antwoorden (2)

Ja, dat staat je vrij om dat in Nederland zo te doen.
Alleen een meisjesnaam geven aan een jongen kan ook. Of omgekeerd.
3 jaar geleden
Ja, dat mag. De tweede voornaam van een jongetje zal dan een meisjesnaam zijn, de tweede voornaam van een meisje zal een jongensnaam zijn. Er zijn talloze (katholieke) mannen die als tweede voornaam bijvoorbeeld Maria hebben. Het is echter niet mogelijk om de voornamen gelijkwaardig te laten zijn. Iedere persoon zal maar één eerste voornaam mogen hebben. Alle namen daarna zijn volgnamen. Je zou daarom dus ook een genderneutrale voornaam kunnen kiezen, bijvoorbeeld Robin. Dat is zowel een meisjesnaam als een jongensnaam.
3 jaar geleden
anneliez
3 jaar geleden
Hoezo maar een voornaam, en ik denk eigenlijk dat je bedoelt 1 roepnaam. Maar als ik mijn kind Anna Maria of Hendrik Jan of hoe dan ook wil noemen kan dat. Wil je ze bij de 2de naam noemen kan dat ook, kijk maar naar onze kroonprinses. Haar eerste naam is Catharina. Alleen op officiele papieren moet je je aan de ooit gegeven namen houden, verder niet
LeonardN
3 jaar geleden
"De tweede voornaam van een jongetje zal dan een meisjesnaam zijn, de tweede voornaam van een meisje zal een jongensnaam zijn." Want? Ik zie niet waaruit dat volgt.
Antoni
3 jaar geleden
@anneliez, ja, je mag meer voornamen geven aan je kind, maar een tweede of derde voornaam zal altijd ondergeschikt zijn aan de eerste voornaam. Die eerste voornaam kan dan weer wel uit twee namen bestaan, bijvoorbeeld Hendrik-Jan of Anna-Maria, daar heb je gelijk in. @LeonardN, ik heb gewoon de vraagsteller gevolgd: zij wil beide namen (één jongensnaam en één meisjesnaam) aan haar kindje geven.