Welke omgangsregeling is mogelijk als iemand 5-ploegendienst draait?

Mijn vriend en ik zijn (helaas) uit elkaar en wij hebbe twee kinderen van 2 en 4. Om hem de advocaatkosten te besparen probeer ik een omgangsregeling op te stellen waarbij de kinderen om de 14 dagen van vrijdagavond tot zondagavond bij hem zijn, wat mijns inziens een vrij normale omgang betreft. Ik heb voorgesteld dat hij de kinderen op vrijdag ophaalt en dat ik hun op zondag weer ophaal. Mocht hij het andersom willen hebben vind ik dat ook prima. Nu zegt hij dat dat niet mogelijk is i.v.m. zijn werk omdat hij in een 5-ploegendienst werkt en daarom af en toe ook in het weekend moet werken. Mijn vraag is of ik daar nou echt rekening mee moet houden, of dat hij tijdens die weekenden verantwoordelijk is om zelf oppas te regelen bij bijvoorbeeld zijn moeder? Het zou namelijk betekenen dat ik mijzelf in allerlei bochten moet wringen wat betreft opvang aangezien ikzelf ook werk en een opleiding volg.
Hebben*

ronron1212
3 jaar geleden
dat wordt dan toch ook voor jouw een advocaat wat ja hij moet werken dus kom je daar samen niet uit.
Inekez1
3 jaar geleden
Vraag eens naar zijn rooster en overleg wat voor hem wel zou kunnen. Misschien is het een idee om de kinderen 2 weekenden bij jou en dan 2 weekenden bij hem te laten zijn? Of volgens een ander schema op al zijn vrije weekenden. En misschien is het een optie om de kinderen ook doordeweeks bij hem te brengen in plaats van een weekend in de weken dat hij in het weekend werkt? Het idee van een omgangsregeling tussen vader en kinderen is niet om de moeder even een weekend vrij te geven, maar vooral om het contact tussen vader en kinderen in stand te houden. Kinderen van 2 en 4 gaan vroeg naar bed. Als vader overdag moet werken en oma komt oppassen, zien de kinderen hun vader dat weekend alsnog niet. Dat lijkt me niet de bedoeling van de omgangsregeling. Oma kan best een keer een halve dag oppassen als vader bijvoorbeeld vanaf 15.00 uur moet werken, maar een heel weekend lijkt me niet de bedoeling.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Wat is zijn eigen voorstel? Want je zegt dat JIJ een omgangsregeling opstelt - maar zou het niet handiger zijn om dat SAMEN te doen, waarbij jullie allereerst op het belang van de kinderen letten, en daarnaast kijken hoe het voor jullie allebei zo goed mogelijk werkt? Misschien kan je ex met zijn baas regelen dat hij een bepaalde dag in de week altijd vrij heeft voor de kinderen, en heb jij een bepaalde dag in de week dat je echt kind-vrij moet zijn voor je werk/opleiding?

Antwoorden (1)

Is er sprake van ploegendiensten of andere bijzonderheden in verband met werk? Dan kan een schema worden gemaakt dat ook per periode kan worden uitgewerkt. Zolang jullie ontspannen met een omgangsregeling omgaan, kunnen de kinderen daar doorgaans prima mee leven. Zo kun je bijvoorbeeld een agenda maken voor de kinderen zodat zij duidelijkheid hebben. Bedenk dat de kinderen ook toen jullie bij elkaar waren al met onregelmatige werktijden te maken hadden.

Zoeken naar een goede basis voor een omgangsregeling. Dat komt in de praktijk neer op 1 vaste dag in de week voor haar, 1 voor hem en de andere dagen indelen volgens het rooster.