Hoe kun je een opbouwend gesprek voeren tijdens woordenwisseling?

want je bent dan geirriteerd en je denkt op dat moment negatief

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Op het moment, dat je merkt dat je geïrriteerd raakt, kan je het gesprek even stopzetten qua inhoud, en dit aangeven bij de ander. Zo voorkom je, dat er niet meer naar elkaar geluisterd wordt om de boodschap van de ander juist te ontvangen, en in plaats daarvan 'min-punten' te gaan verzamelen. Als je rust terugbrengt in het gesprek, en de ruis van de irritatie van twee kanten benoemt en uitspreekt, kan je daarna weer op een opbouwende manier van gedachten wisselen. Je voorkomt daarmee ook, dat de irritatie gaat escaleren, en dat de uitkomst van het gesprek uiteindelijk helemaal niet dat is, waar je op uit was toen je aan het gesprek begon.
Als dit niet werkt, kan je het gesprek beter afbreken, afspreken allebei een afkoel-pauze te nemen, en dan op een later tijdstip het gesprek te hervatten. Met een beetje humor kan je als geïrriteerde, maar grijnzende mensen uit elkaar gaan, en bij het hervatten gelijk een soort vertrouwdheid herstellen door een opmerking : wat waren we allebei op 180 graden hè, daarnet...we drukten allebei blijkbaar precíés op het irritatie-knopje bij elkaar...waarbij je weer met humor en herkenning van het 'wij zijn maar mensen...' met elkaar doorpraat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat gaat niet.

Een woordenwisseling is per definitie niet opbouwend. Je wilt dat de ander iets niet doet wat die wel deed of dat die iets wel doet, wat die nagelaten had te doen, dat is in beide gevallen NIET opbouwend.

Met irritatie bouw je niets op, je breekt dan alleen maar af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zowel bij jezelf als bij de ander een beroep doen op redelijkheid.

En je dus niet laten leiden door explosieve gedachten.

Gewoon samen lekker rustig proberen te worden en als verstandige mensen met elkaar praten.

Als het met je partner is..geef dan gewoon een knuffel en een kus..

Mogelijk zijn de problemen dan in ''en keer opgelost.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door in je 'volwassene' status te blijven en niet, net als de ander, 'kind' of 'ouder' te zijn.
Google eens op Transactionele Analyse, dan wordt het je allemaal wel duidelijk.