lening familie rechtsgeldigheid?

Familie leent geld, opgetekend samen.
Op sterfbed is dit kwijtschelding geworden, familie eist toch geld via incasso buro, kan dit?
Stervende heeft dit niet vastgelegd deze kwijtschelding.
Casus twee: geleende bedrag is cash teruggegeven, stervende heeft dit vergeten te vermelden in de overeenkomst.
Overeenkomst is onderling gegaan, niet via notarissen.

Wat zijn de rechten en plichten? Kan dit via incasso buro?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In beide gevallen is er bij het aangaan van de lening een schriftelijke overeenkomst, die opzich rechtsgeldig is. De kwijtschelding en de cash aflossing zijn mondelinge overeenkomsten. Als er geen getuigen zijn dan is het moeilijk te bewijzen dat de overledene inderdaad dat geld heeft kwijtgescholden. In het geval van de cashbetaling ook maar het zou kunnen zijn dat de leningnemer precies het bedrag van de lening heeft opgenomen van de bank. Dit is wel een erg zwak 'bewijs'. En ja het is mogelijk om een incassobureau in te schakelen door privepersonen met betrekking tot onderhandse leningen.
Uiteindelijk zal het dan voor de rechter komen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geen idee, ik zou even navraag doen bij een advocaat. Je kan het beste even naar het juridisch loket gaan, daar kun je gratis een afspraak maken. Deze kunnen jou doorverwijzen naar een advocaat.

Antwoorden (1)

Interessante vraag. Op zich niet zo makkelijk te beantwoorden, maar ik vermoed dat het een kwestie van bewijs wordt.

Kort gezegd is de incasso niet succesvol indien inderdaad de schenking op het sterfbed als is gedaan. Maar bij zulke omstandigheden kan de situatie heel ondoorzichtig worden.

Wat betreft de kwijtschelding:
Ook kwijtscheldingen op geldleningen worden als schenkingen gezien. De schenking is de overeenkomst om niet, die ertoe strekt dat de ene partij (de schenker) ten koste van het eigen vermogen de andere partij (de begiftigde) verrijkt. Er geldt voor alle soorten schenkingen door ouders aan kinderen een totaal van schenkbelasting vrijgesteld bedrag van 5.304 euro per jaar. Een kwijtschelding hoef je niet per se notarieel vast te leggen.
Dus degenen die de kwijtschelding hebben gekregen moeten indien het vrijstellingsbedrag is overschreden daar schenkingsbelasting over betalen.

Wat betreft de kwijtschelding en de erfenis:
Onder het oude erfrecht (voor 1 januari 2003) gold de regel dat datgene wat de kinderen bij leven kregen geschonken, in mindering diende te worden gebracht op hun latere erfenis; de waarde van de schenking en het erfdeel werden dan met elkaar verrekend. Het kind kon alleen van deze inbrengplicht worden vrijgesteld als de ouders dat bij de schenking zelf of in een testament hadden bepaald.

Het idee achter deze regeling was dat een schenking die door de erflater tijdens zijn leven was gedaan in principe gezien moet worden als een voorschot op de erfenis. Door de inbrengplicht werd de gelijkheid van alle erfgenamen gewaarborgd; bij de (uiteindelijke) verdeling van de nalatenschap ontving iedereen evenveel.

Het huidige erfrecht
Volgens het huidige erfrecht (na 1 januari 2003) is de situatie precies andersom. Schenkingen aan kinderen die erfgenaam zijn hoeven niet te worden ingebracht in de nalatenschap van de ouder, tenzij de ouder dit ten tijde van het verrichten van de schenking of in zijn testament heeft bepaald. Indien het niet de bedoeling is dat de schenking ingebracht wordt in de nalatenschap, dan moet dat bij het doen van de schenking bepaald worden.

Conclusie, strikt genomen als er geen inbrengplicht is afgesproken (die niet schriftelijk hoeft te worden gedaan) is dat geld van degene die de lening hebben gekregen, en kan de andere familie daar geen recht meer op hebben.
Het probleem is, dat als het voor de rechter komt er toch wel bewezen zal moeten worden in hoeverre die kwijtschelding is gedaan door stervende.
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Wat betreft casus twee. INdien het geleende bedrag is teruggegeven komt dat weer in de nalatenschap van de erflater. Maar die kwestie hoeft helemaal geen problemen op te leveren, ten minste juridisch gezien omdat dat geld altijd al van erflater was.
Al begrijp ik niet goed wat je met ' stervende heeft dit vergeten te vermelden in de overeenkomst.' bedoelt. Als het is teruggeven dan is als het ware de lening afgelost.
Alleen de kwijtschelding is wat lastiger.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je gaat in je antwoord erg uit van de aspecten mbt belasting, schenkingsrechten, vrijstellingen.
Ik zelf lees het meer als: binnen de familie is een document van een onderhandse lening gevonden. Als de lening niet is afgelost/kwijtgescholden dan behoort die tot de boedel.
Als die lening op het sterfbed is kwijtgescholden hoort deze niet tot de boedel, net zomin als er op een eerder tijdstip volledig is afgelost.
En dan lees ik de vraag dus als: kan de beheerder van de onverdeelde boedel middels een incassobureau dat familielid sommeren alsnog de lening terug te betalen.
erotisi
7 jaar geleden
Dat staat wel in het antwoord dat betreft nl de inbrengplicht. Stikt genomen, om antwoord te geven op jouw vraag, kan dat incassoburo dus niet sommeren igv kwijtschelding dat bedrag terug te betalen dan wel te verrekenen met de erfenis.