Vervalt bij samenwonen het kindgebonden budget?

Ex partner (we hebben twee kinderen) gaat samenwonen. Vervalt nu haar kindgebonden budget en moet ik meer alimentatie gaan betalen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (1)

Wat nu als uw ex partner gaat samenwonen? Dan krijgt hij/zij een toeslagpartner. Diens inkomen is mede bepalend voor de hoogte van het kindgebonden budget. In veel gevallen heeft uw ex partner dan helemaal geen recht meer op deze overheidstoelage. Dat betekent dat er geen bedrag meer van de behoefte wordt afgetrokken en dat u moet meedelen in de volledige behoefte van de kinderen. Uw alimentatie zal zeer waarschijnlijk stijgen.

Deze vraag is niet eenduidig te beantwoorden, wanneer uw ex partner niet is gehuwd. De Hoge Raad heeft deze vraag in het verleden ontkennend beantwoord. Echter onlangs is het Hof Den Haag de andere kant opgegaan en heeft dit Hof wel een onderhoudsverplichting voor de niet gehuwde stiefouder aangenomen. Zie ook ons artikel: Is samenlevende stiefouder verplicht om voor zijn stiefkinderen te betalen?

Wanneer uw ex opnieuw trouwt en de kinderen zijn op zijn/haar adres ingeschreven, dan is de nieuwe echtgeno(o)t(e) tot op heden wel mede onderhoudsplichtig voor uw kinderen. Dit ondanks dat er onlangs een wetsvoorstel is ingediend, op basis waarvan de stiefouder niet langer onderhoudsplichtig zou zijn. Dat heeft het Gerechtshof ’s-Hertogenbosch op 16 april jl. nog eens bekrachtigd.

Kortom: wanneer uw ex partner gaat samenwonen, zal in veel gevallen uw alimentatie stijgen. Er is een kans dat de nieuwe partner mede onderhoudsplichtig wordt. Dit is echter afhankelijk van de omstandigheden van het geval.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Poet
7 jaar geleden
Wat is de bron hiervan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.vanasadvocaten.nl/nl/nieuws/mijn-ex-gaat-samenwonen-wat-betekent-dat-voor-mij.htm (Idd handig dat dit vermeld wordt)