Moeder/schoonmoeder 97 jaar wil tegen wil en dank in haar eigen huis blijven wonen . Hoe kun je dat doorbreken ?

Moeder is al 43 jaar weduwe en vanaf die tijd moeten haar 2 zonen op komen draven . Het is er zo ingeslopen dat mijn man en zijn broer daar ook altijd haar zin in hebben gegeven. Moeders wil is wet. Zwager van 73 woont 10 min fietsen van haar en wij een kwartier rijden met auto. Ze heeft thuishulp. S'morgens aankleden en s'avonds uitkleden . Ze heeft al ruim een jaar afgescheurde pees in schouderen kan haar arm bijna niet bewegen. Ze zegt dat ze zelf kookt want tafeltje dekje smaakt haar niet. Dus cup of soep , rijstepap etc. Nu ligt ze met een griep in bed met iets meer thuiszorg. Wat moet er gebeuren want wij kinderen zijn ook alle 4 ruim over de 70 jaar .

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K
Rieneke1
7 jaar geleden
Overleg met de huisarts. Er zijn mogelijkheden om je moeder gedwongen op te laten nemen, maar dat gebeurt pas als de situatie thuis echt gevaarlijk/ onhoudbaar wordt. Moeilijke situatie, sterkte!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rieneke1 inderdaad moeilijke situatie. Vind het prima als mijn mijn er (op afroep ) er heen gaat hoor! Vorig jaar december is ze uit bed gevallen met het gevolg scheurtje in bekken. Een maand verpleegd in verpleeg tehuis. Ze mocht niet eerder weer naar huis of ze moest zelfstandig kunnen lopen . 2 dagen later liep ze ( door de pijn heen ) als een kieviet achter de rollator door de gang. Ik wil en ik zal weer naar mijn eigen huis .
Z512099
7 jaar geleden
Niet doorbreken, als zij zo verknocht is aan haar huis, de wens van moeder respecteren, hoe moeilijk en zwaar dit ook is, zij draafde vroeger op voor haar kinderen, nu is het hun beurt en een kwartiertje autorijden ...is toch nog te doen ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Flierefluitje ze is 2x op proef naar dagopvang geweest. S'middags om 12 uur wilde ze weer naar huis want hier hoor ik niet zei ze. Tuurlijkmoest ze wachten tot iedereen werd opgehaald om 4 uur. Ze is bang dat ze haar jongens misloopt als ze niet thuis zou zijn. Valt niet mee te praten. Ik heb gezegd tegen haar dat de jongens wel komen als je om 4 uur weer thuis bent. Dan heb je mensen gesproken en dan heb je wel iets te vertellen wat je meegemaakt hebt op de dagopvang . Het antwoord blijft nee .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Z512099 Als het om dat kwartiertje rijden zou gaan dan zou ik mij moeten schamen om hier de vraag te stellen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het probleem ligt niet bij het feit dat jouw moeder in haar huis wil blijven wonen, maar bij het gene dat ze van jullie vraagt
De zorg over iemand hebben is belastend, daar is niets tegenin te brengen, maar probeer die zorg lichter te maken, zodat het voor jullie minder belastend is, in plaats van haar uit haar vertrouwde omgeving te laten verkassen. .
Is er een goed bezoekschema, waarin de taken zodanig zijn verdeeld dat iedereen er ongeveer evenveel tijd aan kwijt is?
Is er al eens gedacht aan een vrijwilliger, of betaalde kracht die jullie wat ondersteuning kan bieden? (Als dit wat is, betrek moeder dan bij de beslissing wie dat wordt)
Heeft je moeder een taxipas van de gemeente (Regiotaxi of iets dergelijks) zodat zij jullie ook eens kan bezoeken?.
Denk ook aan een persoonlijk alarm, een polsalarm bijvoorbeeld, zodat ze bij valpartijen niet te lang alleen is. Ook dit neemt een grote zorg weg.
https://www.seniorenalarm.eu/
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik zou ook kijken of er een mogelijkheid is voor meer zorg aan huis dan moeder uit huis plaatsen. En zelf vaker "nee" zeggen.
Ivana
7 jaar geleden
Als je zelf boven de 70 ben is dit echt een aanslag op je leven. Ervaring!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Crea moeder heeft al een alarmknop en ook taxivervoer. Zinds 2 jaar gaat ze niet meer met de taxi en halen en brengen wij haar. Maar het dwingen van haar staat ons tegen . Daar heb ik kinderen voor zegt ze en ja wij met onze gebreken (mijn man herseninfarct gehad) goed hersteld gelukkig ik heb Graves de oogziekte al 3 operatie's gehad . Schoonzus 2 nieuwe heupen en nu in afwachting van nieuwe knie. Wij zijn niet zielig maar we hebben het wel. Gelukkig hebben hier een aantal mensen een suggestie gedaan. Dank jullie wel. We gaan ee mee aan de slag .Fijne jaarwisseling .

Het beste antwoord

Moeders wil is wet, al jarenlang.

Onzin natuurlijk.
Moeder denkt dat haar wil wet is. Bovendien hebben de zonen door jarenlang moeder te helpen op de enige wijze die zij accepteerde, Haar Manier, haar op haar wenken bediend.
Begrijpelijk hoor en heel herkenbaar.

(Mijn moeder besliste alles in haar leven, dus zelfde idee, zij accepteerde niets van wie dan ook en heeft uiteindelijk zelf de oplossing gevonden. Zij wilde niet meer leven. Dat kan dus ook gebeuren.)

Dat haar zonen moeder jarenlang hebben gepamperd is niet raar, dit gebeurt zo vaak. De oplossing is om zelf niet meer als dagelijkse hulp in te springen en het op een andere manier aan te pakken.

Maatschappelijk werk is een goede instantie om advies hierbij te vragen, zij hebben hier ervaring in, tref je een goede maatsch. werker heb je iemand die alles weet/regelt en vergeet niet 'vreemde ogen dwingen'.
-Moeder heeft al Thuiszorg, meer uren/hulp aanvragen. Is er al huishoudelijke hulp? (zou in principe geen probleem mogen zijn) maar ook iemand om te helpen met de boodschappen en een of twee vaste begeleiders naar ziekenhuis of huisarts met de wijkbus/ Vervoer op maat moet niet moeilijk te regelen zijn.

Maar er is nog meer...

-Naar buiten gaan misschien is ook een punt. Moeder zou wat vaker , om de dag? , een wandelingetje moeten kunnen maken. Onbekend is of moeder ondanks de verwonde schouder (huisarts?) met of zonder rollator kan wandelen. Een vrijwilliger kan hiervoor gezocht worden.

-Bovendien zijn er mogelijkheden om in je wijk (Vervoer op maat / wijkbus) een warme maaltijd te eten voor een kleine prijs in gezelschap van andere ouderen (vaak door vrijwilligers georganiseerd). Als je dit een paar keer per week doet (kan trouwens ook in restaurant van sommige verzorgingscentra -bejaardenhuis).
- Is er gelijk nog een probleem opgelost: slecht eten/ondervoeding ondervangen. Pap + cup-a-soup is zeker niet voldoende als enige maaltijden, eenzijdige voeding kan een probleem worden.

Hoe kun je deze hele situatie doorbreken? Door

1. beter eten, buitenshuis - echt warm eten ipv pap/cupAsoup)
2. buitenshuis bezigheden - wandelen vrijwilliger
3. andere/betere hulp regelen - Maatsch.werk / Thuiszorg

N.B. Zou je moeder uit haar eigen huis halen, maakt niet uit hoe, dan is het niet ondenkbaar dat zij niet lang meer leeft (...oude bomen... etc.)

Toegevoegd na 12 uur:
Nog wat informatie over
-activiteiten voor ouderen binnenshuis (zie bron) en
-begeleiding en gezelschap voor ouderen op maat. (zie bron)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jodokus52 u slaat de spijker op zijn kop. Het is ook helemaal niet de bedoeling om moeder uit haar huisje te krijgen. Dat zou ze inderdaad niet overleven . Zo te lezen zijn er dus wel mogelijkheden om ons een beetje te ontlasten. Het zou voor moeder en ons toch ook veel gezelliger zijn om even ontspannend te zitten babbelen. Het probleem is dat ze altijd wel een klusje heeft. Het huishouden moet nog net zo als vroeger op de ouderwetse manier gebeuren. Ze heeft 3 uur p/w huishoudelijke hulp en het huishoudelijk werk moet op haar manier gebeuren en daar mag de hulp niet van afwijken. We gaan het met ons vieren overleggen wat het beste is . Nogmaals mijn dank .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Graag gedaan Lobke70 Ik zit in een situatie dat ik niet de handigste ben en daarvoor een vrijwilliger/ klusser vraag die bijna alles kan. (Heeft problemen opgelost waar ik al jaren mee zat en die genegeerd werden of afgedaan met "dat kan niet"!
Zo zijn er meer mensen te vinden, die het niet alleen leuk vinden om iemand te helpen ..gratis.. (soms wel een kleine benzine-vergoeding) maar ook nog kunnen. Er zijn organisaties, maar ook particulieren, laat je voorlichten (Maatsch.Werk) via meerdere instanties, gewoon bellen en informatie vragen. Soms telefonisch, soms thuisbezoek om te vragen hoe en wat. Het bestaat gelukkig. Soms moet je wel zoeken en niet iedere vrijwillige klusser kan evenveel als beloofd, maar het komt goed. Echt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
conqie en jodokus52 jullie hebben helemaal gelijk . Als wij bij moeder zijn is het niet echt gezellig meer . Ze kan haar leeftijd niet accepteren. Ze moppert altijd van ,, ja als jullie zelf maar eens alleen komen en ik kan dit of dat niet meer. Erg ontevreden dus . Wij en de kleinkinderen komen er wekelijks en haar jongens samen 4 keer op verschillende dagen. Met kerst is ze bij ons en oudejaars avond bij haar . Liefs blijft ze tot 12 uur zitten . En de andere dag moeten we weer een paar uurtjes om haar gelukkig nieuwjaar wensen. Dus dan zijn wij ook met handen en voeten gebonden. En dat claimen van moeder is begonnen toen ze in 1973 weduwe werd en onze mannen daar aan toe hebben gegeven. Fijn om even van me af te kunnen schrijven hier.