Hoe verbreek je een vriendschap?

Een "goede" vriendschap (lees: lange), die je niet kunt laten doodbloeden, maar waar je je absoluut niet meer lekker bij voelt... Hoe los je dat op?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

waarom voel je je er niet meer goed bij?wat is er gebeurd?is t echt niet anders op te lossen?wees zuinig op vriendschappen.maar als t echt echt niet anders kan,dan zou ik gewoon zeggen dat je er niet meer lekker bij voelt..dat moet kunnen.

Toegevoegd na 8 uur:
naar aanleiding van je reactie,wil ik je toch adviseren eerst je hart te luchten bij haar.je hebt wel gelijk,als de omgang er niet door veranderd,zou ik gewoon niet meer bij haar langs gaan.maar ik vind t wel dat je eerst zegt waarom,ook voor jezelf,want je zal er achter komen dat je helemaal niet de "zwakkere" bent.jij durft je kwetsbaar op te stellen,dat betekend dat je de ander dicht bij kan laten komen.als je dat niet kan(je vriendin)ben je bang dat anderen zien hoe menselijk je bent.iedereen heeft zwakheden

Toegevoegd na 8 uur:
zie nog mijn reactie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik voel mezelf al jarenlang ondermijnd...
Het doet echt pijn. Ik heb een hele moeilijke tijd gehad, en zij is gewoon sterker dan ik. Maar dat voelt voor mij heel ongelijkwaardig, en ik ga altijd met lood in mijn schoenen naar haar toe.
Het lijkt wel alsof ze ervan geniet dat zij het allemaal beter aankan dan ik. Dat zit me dwars. Mss kan ik hier wel over praten, en hoef ik de vriendschap inderdaad niet te verbreken.
Bedankt voor de reactie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ach zit t zo.ik denk dat je er inderdaad goed aan doet om alles even op tafel te gooien.want t kan zijn dat je vergist in haar.iemand die zich altijd sterker voordoet,heeft moeite zich kwetsbaar op te stellen,en is niet in staat iemand dicht bij haar gevoel te laten komen.t is een soort afweers-systeem.door jou steeds onder te sneeuwen hoeft ze nooit haar zwakheden te tonen.geloof me,van binnen is ze eenzaam.en als ik jou was,zou ik stoppen met mezelf als "zwakkere" zien,want je bent juist héél sterk door je kwetsbaar op te kunnen stellen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmmm, dat zou in dit geval heel goed kunnen kloppen...
Maar als dát haar manier is om zichzelf te beschermen, dan is het mijn natuurlijke reactie om mezelf toch onder te laten sneeuwen. Het is natuurlijk ook een punt waar ik zelf aan zal moeten werken. Alleen het probleem is dat onze leven de afgelopen -pakweg- 10 jaar, ontzéttend van elkaar zijn gaan verschillen. Ik werk bijvoorbeeld "slechts" (schaam schaam) in een magazijn. Ik ben lang ziek geweest (angststoornis). Ik heb geen relatie, geen kinderen. Zij heeft dat allemaal wel op kunnen bouwen... Ik kijk daardoor een beetje tegen haar op en plaats mezélf al in die zwakkere positie.
Ik weet bijna zeker dat praten niet meer helpt, en dat het voor mij echt beter zal zijn om haar niet meer te zien of te spreken...
De tranen schieten me in de ogen als ik dat toegeef, maar het is wel de harde waarheid.
Nogmaals bedankt voor het meedenken in inleven :-) heel lief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat je ook doet,ik denk dat hier jouw leven jou iets probeert te vertellen.niet een ander maakt jou minderwaardig,dat doe jezelf.ondanks al jouw tegenslagen,werk je en draag je jou steentje bij aan deze maatschappij.en dat doe je alleen zonder partner.ik kan nu al zeggen dat je sterk bent,want ondanks alles,sta je er nog en durf je kwetsbaar te zijn.wees niet zo streng voor jezelf en gun jezelf die schouderklop.als deze vriendschap jouw gevoel steeds naar beneden haalt dan ligt t aan haar emotionele handicap.de kans bestaat dat je dat haar niet kan laten inzien.en denk ik ook dat die vriendschap geen vriendschap meer is.sterkte ermee..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel erg bedankt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"ik kan nu al zeggen dat je sterk bent,want ondanks alles,sta je er nog en durf je kwetsbaar te zijn.wees niet zo streng voor jezelf en gun jezelf die schouderklop." dat vind ik ook!

Andere antwoorden (16)

Uitleggen. De vriend/vriendin even voor een biertje/thee/wijn in de stad uitnodigen en dan uitleggen wat je dwars zit, en vragen om 3-6 maanden geen contact. Daarna kan je verder kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon eerlijk zeggen dat het tussen jullie niet meer zo klikt als vroeger en dat je het beter lijkt om nu de vriendschap te verbreken dan dat het misschien in een knetterende ruzie eindigt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe vervelend het ook is en je nu al weet dat je de ander zal kwetsen, de enige manier is om heel eerlijk te zijn naar jezelf en de ander. Dus door er heel erg goed over te praten. Jij bent niet meer gelukkig en die ander denkt dat er niets aan de hand is.

Ga er samen voor zitten. Succes maar hou niemand voor de gek daar schiet je niets mee op.

Sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar moest ik heel lang over nadenken, Bart!
(Het stoppen van een vriendschap is moeilijker dan een vriendschap aangaan.)

Stop die actief. Daar heb je moed voor nodig, maar de reden moet groot zijn en onvermijdelijk. Spreek samen af en ga in goede orde uit elkaar, spreek over de onoverkomelijke hindernis van jou kant en leg uit waarom je MOET stoppen met die vriendschap. De ander kan zich dan erbij neerleggen en dan is die vriendschap over. Maar stoppen is lastiger dan een vriendschap beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry en met alle respect voor je vraag, vind ik het in het algemeen heel moeilijk om iemand te adviseren over zoiets als een vriendschap verbreken. Ik ken ook de situatie niet maar aangenomen dat je er goede motieven voor hebt kun je die ook communiceren.
Hou een paar zaken in gedachten, wees subtiel maar duidelijk, praat licht zakelijk (om verdere misverstanden te voorkomen)
wees niet aanvallend negatief, vraag begrip.
Of wacht nog met een definitief einde en kijk hoe je van dat nare gevoel afkomt (hoe kom je er aan?)
Soms als dingen een tijdje in de ijskast hebben gelegen kijk je er weer met een andere blik naar en zo niet, dan niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beste vriendin van mijn man [ na mij natuurlijk :-) ]
presteerde het om een briefje in de brievenbus te stoppen, nota bene aan mij gericht,
dat zij zich genoodzaakt zag om zich "uit de vriendschap terug te trekken".
Dat kwam als een donderslag bij heldere hemel.
Dat is dus een voorbeeld van hoe het absoluut NIET moet.

Nee, het enige wat er op zit is een afspraak maken, misschien liever op neutraal terrein.
Ga wat drinken samen.
Als het gesprek niet loopt, dan kun je tenminste weg lopen.
Vertel zo veel je kwijt wilt. Dat hoeft niet veel te zijn.

Misschien vind je een manier om af en toe toch een leuk contact te hebben.
Maar beloof niets wat je niet wilt nakomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door eerlijk maar wel tactisch te zijn.
Vertel hem of haar dat de vriendschap jouw benauwd, en dat je niet meer jezelf kunt zijn.
Maar doe dat wel op een vriendelijke en duidelijke manier, zodat de persoon zich niet erg gekwetst gaat voelen.
Zo heb ik in het verleden ook vriendschappen beeindigd die uit de hand dreigden te lopen.
Altijd met goed gevolg voor beide partijen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door gewoon open en eerlijk er met elkaar over te praten.
Ik heb voor 23 jaar terug na 2 jaar samenwonen,met mijn vriendin overlegd dat het beter was dat we uit elkaar gingen.
Dat was voor ons beide beter.
Samen met haar heb ik toen gezocht naar woonruimte voor haar.
En nadat we uit elkaar waren kwam ik nog bijna elke week bij haar voor een kop koffie en wat te kletsen.
Zelfs toen zij een nieuwe vriend had,werd deze ook een hele goeie vriend van mij.
Je hoeft niet perse met haat uit elkaar te gaan.
Dat is voor beide partijen niet goed,maar door open en eerlijk praten kom je een heel eind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
slimshady,

Als het een echte goede vriendschap is, moet je ook in staat zijn, elkaar te vertellen wat jou dwarszit. je kent het spreekwoord: de waarheid is hard. En dat is kennelijk in jouw geval even zo.
Ga samen iets drinken op neutraal terrein en praat erover. Als dat moeilijk vindt, ga dan ook samen iets drinken op neutraal terrein , maar neem dan een vooraf geschreven brief mee, waarin je uitlegt wat jou zo dwarszit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een eerlijk en open gesprek onder 4 ogen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Praat er over met hem of haar en vertel wat jou dwars zit. Wie weet kun je je vriendschap op die manier wel nieuw leven in blazen en voel jij je er dan wel lekker bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is toch niet zo moeilijk?
Zeg gewoon dat je er geen zin meer in hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, ik hou graag rekening met de gevoelens van anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb jede toevoeging überhaupt wel gelezen?
Je kunt ook gewoon bij haar of hem afspreken, dan kun je makkelijker praten dan in het openbaar en kun jij weggaan wanneer jij weg wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdens een wandeling praat waarschijnlijk makkelijker dan ergens iets gaan drinken, ook vanwege de emoties die je er bij zult hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eenvoudig zeggen ik heb andere ambities dan jij,ik ga voor andere vrienden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een neutrale plek afspreken en onder het "genot" van een drankje vertellen dat voor jou dit het laatste contact met hem/haar zal zijn