hoe om te gaan met een partner die een kind heeft met autisme ?

Toegevoegd na 2 minuten:
goede dag heb een relatie met een man die een zoon heeft met autisme.
zijn stapel op elkaar alleen zijn zoon accepteert geen nieuwe vrouw in het leven van zijn vader.
daardoor kunnen we niet normaal bij hem thuis afspreken en gaat alles om zijn zoon heen.
geen normale gang van zaken.
hoe kunnen we dit het beste aanpakken zodat zijn zoon het wel gaat accepteren

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.6K
Erna55
7 jaar geleden
Je zegt dat het " geen normale gang van zaken" is.
Maar dat is het ook niet.
Wanneer je een " normale" situatie wil, dan zul je dat niet bij deze partner krijgen. Je partner heeft een kind dat speciale behoeften heeft en zich niet snel kan aanpassen. Zijn kind komt op de eerste plaats. En terecht !
Het is aan jou om te beslissen of jij je wilt aanpassen aan deze situatie of niet. Wanneer je dat niet wilt, dan kun je de relatie beeindigen.
Amadea
7 jaar geleden
Is de moeder van de jongen nog in beeld? Dan wordt het lastig. Maar als zij niet meer leeft kan je er een duidelijke uitleg aan geven, die hem zal helpen het te accepteren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
moeder is idd nog in beeld daar woont de zoon ook maar zodra paps uit zijn werk is komt zijn zoon gelijk naar hem toe hebben een hele sterke band. mijn vriend is inmiddels nu 6 jaar gescheiden.ik kies voor mijn vriend maar ook voor zijn zoon . wil hem heel graag leren kennen maar hij accepteert gewoon geen vrouw in de buurt van zijn vader. had al voorgesteld om te doen alsof ik gewoon een goede vriendin ben in plaats van de vriendin van zijn vader maar mijn vriend zegt dat zijn zoon dat gelijk doorheeft en dan heel moeilijk zal gaan doen. we zien elkaar nu wel maar nooit bij hem thuis.
ik weet dat het heel veel geduld vergt maar wil gewoon er volledig voor gaan voor mijn vriend maar ook voor zijn zoon die hoort er gewoon bij.
iemand tips hoe ik toch een band ken opbouwen zonder dat hij zich gelijk tegen mij verzet. zijn zoon is trouwens 15 jaar
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ik zit zelf momenteel met eenzelfde situatie. Was benieuwd hoe je er (nu jaren) later mee om bent gegaan?

Het beste antwoord

Dat heeft tijd nodig. Misschien wel heel veel tijd.

Elk kind is anders en ook elk kind met autisme is anders, maar in het algemeen kunnen kinderen met autisme - en trouwens volwassenen met autisme ook - niet goed omgaan met veranderingen. Jij bent een verandering in het leven van dit kind op dit moment, en daar kun je vooralsnog niet zoveel aan doen. Op termijn is het misschien mogelijk om elkaar ook bij je partner thuis te ontmoeten, maar dit zal dan naar alle waarschijnlijkheid wel vantevoren moeten worden afgesproken. Onverwachte gebeurtenissen zijn voor veel autisten erg moeilijk dus er zal een voorbereiding aan vooraf moeten gaan. Afhankelijk van de leeftijd en de specifieke beperkingen van zijn zoon kan dat bijvoorbeeld beginnen met in eerste instantie langskomen voor een vrij korte tijd, of - als het kind wat ouder is - langskomen terwijl zoonlief vooral op zijn kamer verblijft.

En sommige dingen zullen misschien wel nooit kunnen. Als zus van iemand met autisme kon ik bijvoorbeeld op de middelbare school nooit 'zomaar' iemand mee naar huis nemen. Dat kon alleen als dit ruim vantevoren was afgesproken en deed ik ook niet te vaak, want zelfs als ik met iemand in mijn slaapkamer zat was dit te horen en voor een prikkelgevoelige autist is zoiets al snel teveel. In die tijd ben ik ook gestopt met her bespelen van een instrument omdat ik thuis niet kon oefenen. Ideaal? Nee, zeker niet. Maar een gezin vorm je samen en dan moeten er soms concessies gemaakt worden. Ik zit zelf in een rolstoel en als mijn vriendengroep iets wil ondernemen waar ik bij kan zijn, dan moet daar nu eenmaal rekening mee worden gehouden. Een andere keer ondernemen ze iets zonder mij, zodat ze toch bepaalde dingen samen kunnen doen die ik niet kan.

Zo zal het ook zijn als je een man of vrouw date met een kind met autisme: sommige dingen kun je samen doen als je bepaalde aanpassingen maakt, bij andere dingen kun je als het ware om het kind heen (dat klinkt niet zo vriendelijk, maar wat ik bedoel is dat je bijvoorbeeld afspreekt op een andere plaats dan bij hem thuis, of afspreekt als de zoon niet thuis is) en weer andere dingen kunnen helemaal niet. 'Normaal' gaat het hoe dan ook niet worden.

Maar dit alles wil nog niet zeggen dat het niet mogelijk kan zijn voor jou om op termijn ook met het kind een hele goede band op te bouwen. Daar moet je alleen wél je tijd voor nemen, je moet je verdiepen in zijn specifieke problematiek en bereid zijn bepaalde concessies te doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dank je wel voor deze info, ik ben me helemaal aan het verdiepen wat autisme allemaal inhoud. praat ook veel met mijn vriend over zijn zoon. die naast zijn autisme ook hoogbegaafd is.
ik wil totaal niet de rol van zijn moeder overnemen, maar het lijkt me zo fijn om over een tijd gewoon normaal af te kunnen spreken bij hem thuis en geaccepteerd te worden.
hoe lang dat doet maakt me niet uit , heb er gewoon alles voor over
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als hij 15 is, komt er ook nog behoorlijk wat puber-verzet bij natuurlijk. Dat nog náást de vrij natuurlijke reactie van kinderen om hun vader niet met 'een andere vrouw' te willen zien wat ook in de puberteit nog sterker kan zijn (ik vermoed mede door het besef dat een partner waarschijnlijk ook een sekspartner is of wordt, en welke puber wil dáár nu aan denken?) Maar begrijp ik het goed dat je zijn zoon helemaal niet hebt ontmoet? Weet hij wel van je bestaan? Ik weet niet hoe lang jullie nu een relatie hebben, maar ik zou het niet te lang geheim houden denk ik. Dat kan ook extra weerstand oproepen als hij er eenmaal achter komt. Concrete tips zijn heel moeilijk te geven vind ik, omdat de specifieke beperkingen en problemen zo enorm kunnen verschillen van persoon tot persoon. Je vriend is inderdaad je beste informatiebron wat zijn zoon betreft, en misschien kun je hem ook eens vragen welk leesmateriaal hij zou aanraden? Er is veel geschreven over autisme en ook dóór autisten, maar wat voor de één perfect beschrijft waar hij of zij last van heeft, doet dat voor een ander niet. Misschien kan je vriend dan aangeven of hij bijvoorbeeld een boek kent dat hém echt meer inzicht heeft gegeven in de problematiek van zijn zoon. En als het eenmaal zover is dat je zoonlief kunt gaan ontmoeten, kun je hem ook zélf vragen wat hij nodig heeft van jou. Hij is al 15 en heeft blijkbaar een goede intelligentie (ik begrijp tenminste dat dat gaat over de zoon, niet je vriend?) dus het zou goed kunnen dat hij daar prima toe in staat is. Eventueel zou je eens kunnen communiceren per e-mail, als hij dat gemakkelijker vindt dan face-to-face. Dit zal niet voor iedereen met autisme zo werken hoor, het is meer een suggestie voor iets wat je eventueel kunt aanbieden of proberen.