Waarom slaat liefde over in haat?

Mijn ex die de relatie oh zo graag wilde beïndigen om rust te krijgen, vertoont nu een tijd later gemeen gedrag jegens mij. Ik zoek geen contact uit respect naar hem toe.
Hij wil graag zijn ruimte en dat heb ik maar te accepteren, maar zo nu en dan wordt ik via kennissen op de hoogte gehouden over hoe het met hem gaat. Ik krijg dan erg kwetsende dingen te horen die mijn ex vertelt over mij, maar we zijn vredig uit elkaar gegaan. Geen slaande deuren ruzie of wat dan ook. Gewoon een rustig gesprek.

Ik begrijp er dus helemaal niets meer van. Komt iemand dit bekend voor? Hoe kan dit gedrag zo ineens ontstaan bij mannen? Contact opnemen is hij niet van gediend, dus ik kan het hem ook helaas niet persoonlijk vragen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als een relatie misloopt, vragen mensen naar het waarom.
Misschien heeft jouw ex moeite met deze vraag eerlijk te beantwoorden. Waag er toch een bezoekje aan hem aan, of desnoods een telefoontje en maak hem duidelijk dat dit jou pijn doet, dat hij jou hiermee kwetst. Grote kans dat hij dat niet door heeft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoi Samantha,
Je vraagt je af; "Hoe kan dit gedrag zo ineens ontstaan bij mannen?"
Ook vrouwen kennen die omslag. Henk

Antwoorden (1)

Ieder mens heeft een manier van reageren op vervelende situaties, zoals een verbroken relatie. Dit heet copingmechanisme/-stijl. Het lijkt erop dat jouw ex zijn frustratie/boosheid/spanning emotioneel afreageert op anderen, door dus gemene dingen over jou te zeggen tegen vrienden en/of kennissen.

Ik zal je toch aanraden om eens een gesprek aan te gaan. Waarom praat hij zo over jou? Is er een onderliggend probleem (ervaart hij bepaalde stress/frustratie van jullie break up)? Zijn er wellicht dingen die niet goed zijn uitgepraat, waar hij nog mee zit?

Het is duidelijk dat zijn manier van verwerking geen juiste manier is en zelfs een tikkeltje egoïstisch (jij moet hem met rust laten, maar hij uit zich wel negatief over jou achter jouw rug om...). Overigens zijn niet alleen mannen zo, maar hebben zij soms wel wat meer moeite om gevoelens te (h)erkennen en uiten. Probeer het dus eerst voorzichtig, maar sta wel je mannetje, want dit is natuurlijk erg oneerlijk.

Als een gesprek niet werkt, kan je altijd nog een bericht/email/brief sturen waar je je gevoelens op een rustige manier uitlegt.