hoe geef ik mijn broertje het best op z'n kop?

Hallo, Ik heb twee half broertje (wel van m'n moeder maar niet van m'n vader) ik pas/speel wel een met m'n broertjes van 6 en 8 jaar. Dit gaat bij m'n broertje van 6 heel goed, maar van 8 jaar gaat het niet altijd heel goed. Als hem niet iets zint dan wil hij mij wel eens uitzelden of heel boos worden. Ik als zus, zegt er wat van. Hij wil niet naar me luisteren en ik ben helemaal radeloos want hij doet stom en zegt beledigende dingen. Mij doet het geen pijn, maar ik ben bang dat hij dat ook tegen z'n vriendjes zegt. Ik ga later wel naar m'n ouders toe om er wat van te zeggen, die zeggen er wat van en doen er verder niks aan. Een paar dagen later doet hij het gewoon weer. Wat kan ik het beste doen in zo'n situatie?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Straffen is misschien wel de taak van je ouders, maar wat moet je doen als die even niet in de buurt zijn? De vraagsteller is misschien wel (bijna) op de leeftijd om wel op te passen. Het is een goeie vraag. Hoe pak je een vervelend broertje aan.
Het is misschien niet de bedoeling dat je straft, maar je kan "slecht"gedrag wel negeren. En goed gedrag belonen. En natuurlijk altijd zelf wel het goede voorbeeld laten zien door zelf niet ook te gaan schelden of boos te worden.

Kortom:laten zien dat jij de oudste en verstandigste bent.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je ouders zeggen ook dat hij dat niet mag doen, dus kun je dat herhalen:"Schelden mag niet." Geef hem niet zijn zin. Zeg tegen hem dat je niet meer met hem speelt als hij scheldt. Stop dus met spelen met hem als hij scheldt. Ga verder met je andere broertje en als hij dan weer mee wil spelen dan mag dat alleen als hij niet gaat schelden.

Je kunt ook met hem in gesprek gaan waarom hij gaat schelden. Denkt hij zo zijn zin door te kunnen drijven? Is het frustratie/onmacht omdat hij iets heel graag wil? Weet je ook waarom hij wil dat je doet wat hij zegt?

Op de site die ik als bron bijvoeg kom je meer opties tegen om het ongewenste gedrag te corrigeren. Succes!