Als je een relatie hebt, en je bent niet meer verliefd op diegene maar je houdt nog wel van hem, kan dat wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Zeker kan dat wel. Verliefdheid gaat vaak weer over, en liefde komt daarvoor in de plaats.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja dat kan...
Verliefd zijn gaat altijd over!
En dan krijg je houden van!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zeker, verliefdheid gaat meestal over. Houden van komt daarvoor in de plaats.

Soms kun je weer opnieuw verliefd worden op je partner en sommige mensen zijn nooit verliefd geweest op hun partner, maar leven heel gelukkig met elkaar en houden veel van elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij en je partner al jaren samen zijn is dat heel normaal. Dat heet partnerschapsliefde. Echte verliefdheid, gepaard met passie, hartstocht en afhankelijkheid is de beginfase in een relatie. Tijdens de eerste maanden kan het dus grondig fout lopen. Hoewel jullie nu niet meer verliefd zijn op elkaar zoals tijdens de beginfase is het toch belangrijk om energie in je relatie te blijven steken. Je moet dus zeker vermijden dat je partner op zoek gaat naar alternatieven als hij/zij geen gading meer vindt in jullie relatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verliefdheid wordt veroorzaakt door het hormoon oxytocine.
Na enige tijd stopt dit systeem en is je relatie omgebouwd in houden van of gaat over.
In dat geval is het einde oefening, een bepaalde genegenheid zal dan vaak nog wel kunnen bestaan.
Het kan ook zijn dat je daarna verliefd wordt op een ander.
Zelfs in een relatie van houden van kun je verliefd worden op een ander.
Dit gaat op den duur weer over of je gaat je tijdelijke gevoel achterna.
Tegen verliefd worden op een ander kun je op zich niets doen en dat is dan ook niet verwijtbaar, onderneem je echter concrete actie, dan is dat wel een bewuste keuze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker, 'houden van' is zoveel echter dan verliefdheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan zeker.
Dat is ook de normale gang van zaken.
Je blijft meestal niet je hele leven verliefd op een persoon.

Mijn vader zei altijd: Verliefde ogen zijn niet blind, maar ze verekken het om goed te kijken.

Lees of luister het boek van Renate Rubinstein: Liefst verliefd.
http://www.scholieren.com/boekverslagen/22822
Verliefde ogen zijn niet blind ze zien juist beter maar ze leggen alles anders uit. Om mysterieuze redenen denk je dat alles dat een beetje verkeerd aan iemand is niet bij hem past.

Als je over die fase heen bent kun je pas van iemand gaan houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat de vraag vooral is, wat wil je? er zijn genoeg relaties die gestoeld zijn op vriendschap/maatjesschap, dan wel een zakelijke overeenkomst. dit kan werken zolang beide partijen hetzelfde voor ogen hebben,....
maar ook, wat wil de ander/voelt de ander nog voor jou?

een relatie waarin de een verliefd is en dus allerlei bijbehorende emoties/verlangens heeft die niet beantwoord worden leid hoe dan ook tot problematiek. weet de ander hoe je je voelt?

maar ook, wat is voor jou het verschil tussen verliefd zijn en houden van?, wat zijn je verwachtingen en verlangens daarvan? wat is jou idee van een relatie waarin men beiden verliefd is en wat is dan het verschil met hoe het nu is?

sorry dat ik in 1ste instantie je vraag met nog meer vragen beantwoord maar ik denk dat deze vragen en het vinden van de antwoorden erop je vanzelf zullen leiden naar het antwoord wat je zoekt op je vraag.
dat kun je alleen zelf, daar het persoonlijk is en voor ieder weer anders....

ik wil je vooral meegeven dat ik hoop dat als je je antwoord gevonden hebt je je eigen waarheid ook durft te volgen welke kant die je ook op leid...