Kun je op latere leeftijd een doopnaam krijgen?

Ik ben nu 16 jaar en zo graag de naam van mijn pas overleden opa, als extra naam willen. Is dit mogelijk? Zo ja, hoe?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
14.2K

Het beste antwoord

Een doopnaam wijzigen kan niet. Als je katholiek bent (of wordt) en je bent nog niet gevormd, dan kun je bij je vormsel wél een eigen naam kiezen die je toevoegt aan je (doop) namen. Dat moet dan wel een christelijke naam zijn of de naam van een (katholiek) heilige, dus het hangt dan af van de naam van je opa of de afstamming daarvan. Dit is dan wel een naam die alleen geldt binnen het kerkelijk recht en niet daarbuiten. In de protestantse kerken is er geen officiële (kerkelijke) manier om je naam te wijzigen, anders dan door een wettelijke wijziging.

Dat laatste kan natuurlijk altijd: je kunt je voornaam wijzigen voor de wet. Deze zal in de kerk ook gelden, maar dan verandert nog steeds je doopnaam niet. Je voornaam wijzigen is niet zo moeilijk; een achternaam is stukken lastiger.

Wat natuurlijk ook kan, is zelf een andere naam kiezen en deze voeren. Er zijn genoeg mensen die iedereen kent onder een andere naam dan zijn of haar officiële naam. Alleen voor officiële gelegenheden zul je de naam moeten gebruiken die je voor de wet draagt.

En tenslotte kun je er ook voor kiezen de naam van je opa op een andere manier te eren. Mocht je bijvoorbeeld ooit kinderen krijgen, dan zou je (één van) hen kunnen vernoemen. Of je doet iets anders moois waar je zijn naam aan verbindt: je plant een boom in zijn naam (google daar maar eens op!) of je draagt een creatief werk (schilderij, boek, uitvinding) aan hem op, noemt een Stichting of bedrijf naar hem, je huis, je boot, of wat er ook maar past bij jouw opa. Ik weet dat dit laatste deel geen antwoord op je vraag is, maar ik wil maar even zeggen dat er meer manieren zijn om iemands naam te laten voortleven. Ik hoop dat jij een manier vindt die bij jou past.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel erg bedankt voor dit inspirerende antwoord!

Andere antwoorden (3)

Als jij je nu laat dopen dan mag je die doopnaam kiezen en aan jouw eigen voornaam toevoegen. Maar ben je al gedoopt, dan ligt jouw doopnaam al vast en die kan dan niet meer gewijzigd worden.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben inderdaad al eerder gedoopt, het os dus niet meer mogelijk oom een tweede doopnaam te krijgen?
Computoon
7 jaar geleden
Nee.
Geen doopnaam (want die wordt gegeven bij het dopen) maar een extra voornaam is wel mogelijk, als de rechter ermee akkoord gaat, de reden voor verandering moet als een acceptabele reden beoordeeld worden.

Aan de rechter moet het verzoek worden voorgelegd. De procedure via een advocaat kost ruim eur 200.- als je voor gesubsidieerde rechtshulp in aanmerking komt. Ben je minderjarig dan moet het verzoek door de ouders worden gedaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
In de bron een link naar een advocatenkantoor dat erin gespecialiseerd (b)lijkt te zijn.
7 jaar geleden
Een naam toevoegen aan je voornamen kan. Alleen dat betekend dat je je officiële naam moet veranderen. En ook alle officiële papieren waarop je naam staat.
De rechter moet hierover een uitspraak doen en het is een kostbare procedure. Maar het is wel mogelijk, maar de rechter moet wel het maatschappelijk belang afwegen tegen het persoonlijke belang.

Een mogelijkheid is de extra doopnaam te gebruiken als een bijnaam en het niet officieel te regelen. Hierbij zal een kerk wel willen helpen door iemand in het doopregister in te schrijven onder een nieuwe of zelfs een andere naam. Alleen de herkenning door de burgerlijke stand zal niet automatisch zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Computoon
7 jaar geleden
Dat doet een kerk niet. Ook het doopregister is een officieel register. Een naam die niet is meegegeven bij het dopen kan niet worden bijgeschreven. Je kunt je naam er ook niet uit laten verwijderen.