Hoe een inwoner uit huis krijgen?

Stel dat twee mensen een relatie hebben en samenwonen. Eén daarvan heeft een koopwoning en de andere (de man in dit geval) woont bij haar in. Aan kosten voor de woning heeft hij nooit bijgedragen, dus hij heeft geen recht op een deel van de woning.

Nu wil zij de relatie verbreken, na ruim 25 jaar, maar hij niet. Hij weigert zelfs het huis te verlaten.

Wat zijn de mogelijkheden in dit geval om hem toch te laten vertrekken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

In geval van geen huwelijk of contract kun je de volgende acties ondernemen:

Indien je ex geen recht heeft in de woning te verblijven, maar niet vrijwillig vertrekt nadat je daarom hebt verzocht, dan heb je in feite twee mogelijkheden. De eerste optie is juridisch: je verzoekt de rechter in kort geding om je ex te dwingen het pand te verlaten.

Nadeel hierbij is dat voor de zaak een advocaat verplicht is, waardoor je kosten maakt om je doel te bereiken. Het voordeel is dat je met het vonnis naar een deurwaarder kan gaan waarbij je hem verzoekt je ex uit de woning te zetten. Je mag dit namelijk niet zelf doen.

Een meer praktische en stuk goedkopere oplossing is de sloten van het huis te veranderen. Als eigenaar mag je dit sowieso doen en als huurder doe je er goed aan om dit met de verhuurder te overleggen. Doorgaans zal dit weinig problemen opleveren.

Dit staat verder los van de spullen van je ex die dan nog in het huis zullen staan. Je dient je ex in de gelegenheid te stellen deze spullen op te komen halen; deze zijn namelijk niet jouw eigendom.

https://www.jurofoon.nl/nieuws/6483-ex-dwingen-huis-te-verlaten-na-einde-relatie
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Haha, we hebben de zelfde bron gevonden ;-)
Zo makkelijk is een beetje googelen. :lol:
Maar ik vrees wel dat er op deze manier een jarenlange ellendige oorlog kan ontstaan....dat dan weer wel.
erotisi
8 jaar geleden
Misschien kan die oorlog wat worden verzacht door samen te zoeken naar een woning voor hem
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als het zo makkelijk was zou deze oplossing wel vaker worden gekozen. Maar vind maar even op korte termijn een woning voor iemand.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Veranderen van sloten hoeft niet met de verhuurder te worden overlegd.. Huurder is daar vrij in en het is ook af te raden om een reservesleutel aan de verhuurder te verstrekken.

Andere antwoorden (1)

"Als er geen sprake is van een huwelijk, geregistreerd partnerschap (gps) of samenlevingscontract, dan kan je ex-partner geen beroep doen op bepaalde rechten die voortvloeien uit de aard van de relatie.

Concreet betekent dit dat in voornoemde gevallen de hoofdbewoner (d.w.z. de eigenaar van de woning dan wel de huurder) de ex-partner kan verzoeken de woning vrijwillig te verlaten, omdat er geen rechtsgrond voor die persoon is om in de woning te verblijven nadat de relatie is beëindigd. Er zijn twee uitzonderingen hierop: medehuurderschap en gezamenlijk eigendom van het koophuis.

Indien je ex geen recht heeft in de woning te verblijven, maar niet vrijwillig vertrekt nadat je daarom hebt verzocht, dan heb je in feite twee mogelijkheden. De eerste optie is juridisch: je verzoekt de rechter in kort geding om je ex te dwingen het pand te verlaten.

Nadeel hierbij is dat voor de zaak een advocaat verplicht is, waardoor je kosten maakt om je doel te bereiken. Het voordeel is dat je met het vonnis naar een deurwaarder kan gaan waarbij je hem verzoekt je ex uit de woning te zetten. Je mag dit namelijk niet zelf doen.

Een meer praktische en stuk goedkopere oplossing is de sloten van het huis te veranderen. Als eigenaar mag je dit sowieso doen en als huurder doe je er goed aan om dit met de verhuurder te overleggen. Doorgaans zal dit weinig problemen opleveren.

Dit staat verder los van de spullen van je ex die dan nog in het huis zullen staan. Je dient je ex in de gelegenheid te stellen deze spullen op te komen halen; deze zijn namelijk niet jouw eigendom.

Zonder huwelijk, geregistreerd partnerschap, samenlevingscontract, mede-eigendom of medehuurderschap kun je je ex dus op straat zetten door de sloten te veranderen, indien je ex niet vrijwillig je woning verlaat nadat je dat verzoek hebt gedaan. "

Een boel ellende wordt het sowieso.....maar dit zijn je rechten. Let op : als er WEL sprake was van een geregistreerd partnerschap of samenwooncontract, kan de boel wat ingewikkelder liggen, en is het zeker zaak je licht op te steken bij bijvoorbeeld een bureau voor rechtshulp.