Ik ben nu 20 en 6 maanden zwanger, maar de vader wil nu al dreigen met 'het kind afpakken', wat kan ik nu doen?

Ik ben nu 20 en 6 maanden zwanger van mijn mannelijk wondertje,

het kind is van mijn ex die buiten de relatie om is verwekt. Ik en mijn ex hebben het zelfs nog samen geprobeerd maar dat gaat echt niet werken. Nu hou ik afstand van hem omdat ik me graag op mijn zwangerschap wil focussen en hij verbaal en lichamelijk nogal kwetsend en hard kan zijn. Aangezien ik zelf een instabiele achtergrond heb met zelfs een tijdje een gesloten inrichting aangezien ik psychisch niet lekker zat, is dat voor mij een minpunt en voor hem een voordeel. Want helaas maar ja, hij is aan het dreigen om het kind af te nemen want hij is overtuigd dat hij dat ook kan doen.
Gelukkig ben ik al een lange tijd 'stabiel' en heel erg gefocust op mijn kindje. Ik heb het vanaf dag 1 zonder hem moeten doen en dat gaat in de toekomst ook zo zijn.
De vader zelf heeft ook een aggressief verleden en een strafblad en stond vorige week nog strak op de stoep. Verder heeft hij mij meerdere keren lichamelijk mishandeld (gelukkig niet in de zwangerschap) en is alles behalve een lieverdje,
ik wilde dat dit niet nodig was maar aangezien de dreigementen moet ik actie ondernemen. En ik verwacht nu al,
dus MIJN vraag is:
Wat kan ik het beste doen? alvast een afvocaat aanspreken en mijn verhaal voorleggem? zitten daar kosten aan verbonden?
Wat heeft hij voor rechten als ik hem niet als vader erken?
Wat is de kans dat het argument van 'mijn verleden (depressiviteit)' invloed heeft in een rechtzaak?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.7K
Amadea
8 jaar geleden
Komt de vader uit een islamitisch land? Dan moet je helaas wel vergaande stappen zetten om ontvoering te verhinderen...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
als je de vader niet erkent. dan kan hij het kind toch niet meenemen of er iets anders mee doen
Amadea
8 jaar geleden
Was dat maar waar, Theo15. De keren dat het akelig eindigde zijn niet op de vingers van twee handen te tellen...
Z512099
8 jaar geleden
Als u nog eens mishandeld wordt, naar de dokter voor bewijs...dat komt dan in een dossier tegen hem.
Laat bij de politie registreren dat hij u bedreigt ( verbaal en fysiek ), doe dat elke keer wanneer dat gebeurt.
Zoek mensen die kunnen helpen, overweeg naar een andere stad te verhuizen, laat u niet doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is niet mogelijk om je ex niet officieel als je vader van je kind te erkennen. Het is niet nodig ook omdat jullie kind buiten een geregistreerd partnerschap of huwelijk is verwekt. Als hij niets doet wordt hij niet als vader erkend door de wet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat je depressiviteit in het verleden niet zoveel meespeelt in het nu.

Antwoorden (4)

Ik raad je ten eerste aan om juridisch advies te vragen als je bijvoorbeeld een niet al te groot vermogen hebt kun je terecht bij het juridisch loket dan kun je aan een jurist om juridisch advies vragen --> https://www.juridischloket.nl (ze hebben ook op verschillende vestigingen inloopspreekuren)

En je ex kan in principe dreigen wat die wilt maar hij staat ook niet bepaald sterk met zijn strafblad. En een rechter in Nederland zal nooit zomaar een kind bij de moeder weg halen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus, helemaal waar.
En inderdaad, het juridisch loket is volgens mij altijd gratis en je kan ze ook via hun website op de chat aanspreken.
In ieder geval een advocaat raadplegen. En zorgen dat je uit de mond van je ex kan krijgen dat hij dit alleen maar gaat doen uit eigenbelang (dus jou dwarszitten) en dit opnemen met je mobiele telefoon en later tegen hem gebruiken. Je bent niet aan het afluisteren omdat je zelf deelneemt aan het gesprek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gelet op jouw achtergrond, is er een reëel risico dat jouw kind onder toezicht wordt gesteld en uit huis wordt geplaatst. De rechtbank kan deze beschikking uitspreken, zelfs voor de geboorte. Ik adviseer je daarom nu al een advocaat in de arm te nemen. De kosten daarvan worden waarschijnlijk vergoed door de Raad voor Rechtsbijstand op een eigen bijdrage en het griffierecht na. Dit kumt neer op ongeveer € 340,-. Als je bijstand ontvangt, kan de gemeente deze kosten betalen in de vorm van bijzondere bijstand. Overleg in dat geval met de gemeente voordat je een advocaat neemt. De vader kan het medegezag over het kind verzoeken bij de rechtbank. De kans dat dit verzoek wordt toegewezen is groot.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Advocaten zijn duur en je moet er niet vanuit gaan dat je wel gratis rechtshulp kunt krijgen. De overheid bemoeilijkt namelijk alles wat geld kost op dat gebied.

'Je kind afpakken' dat kan zomaar niet, zeg. Als hij zulks proberen zou zou, is hij strafbaar wegens kidnapping.

Als hij jou zou mishandelen is hij eveneens strafbaar, simpel omdat mishandeling in het Wetboek strafrecht strafbaar gesteld wordt.

Als er sprake is van strafrecht, zoals bij kidnapping en mishandeling, kun je veel gemakkelijker een gratis advocaat toegewezen krijgen.

Bij mishandeling moeten er wel uiterlijke blijken van die mishandeling zijn. Met andere woorden: Als je blauwe plekken of open wonden zou hebben.. maak daar dan foto's van en die daarna meteen aangifte bij een politiebureau.
Vraag daar of zij je doorverwijzen naar een politiearts, zodat die de aard van de verwondingen kan vaststellen en.. die in een proces verbaal kan vastleggen.

Sterkte, hè èn maak je niet al te veel zorgen. Geniet maar van je zwangerschap zodat jij je kindje te zijner tijd echt welkom kan heten. Als je verder nog iets wil weten, dan mail je mij maar.

Groetjes,
Ton

Toegevoegd na 3 minuten:
Klein foutje in mijn antwoord: Er moet staan 'doe' dan meteen aangifte i.p.v. 'die'