Ondanks dat iedereen op zijn eigen manier rouwt, zijn er wel overeenkomsten te vinden bij de manier waarop mensen rouwen.
Er zijn 5 fases:

Fase 1: Ontkenning
Dit is de eerste reactie. ( nee, dit kan niet, het is niet waar enz )
Fase 2: Boosheid
Hier legt men de schuld buiten zichzelf. Ook gedachten als waarom ik, waarom nu, enz horen hierbij.
Fase 3: Onderhandelen
Denk hierbij aan gedachtes als "als ik nog 1x met .... kan praten, dan zal ik nooit meer ... doen"
Fase 4: Depressie
Hier begint de echte rouw, heftige gevoelens horen hierbij. Veel huilen en men kan ziek worden van verdriet.
Fase 5: Aanvaarding
Men accepteert het verlies en probeert het leven weer op te pakken.

Toegevoegd na 5 minuten:
De tijd per fase verschilt per persoon. Om mensen bij te staan in hun verwerking is het wel verstandig te weten in welke fase die persoon zich bevind.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor deze reactie ik heb deze gekozen als beste antwoord

Andere antwoorden (3)

Daar is geen pasklaar antwoord op te geven, ieder doet dit op zijn/haar eigen manier.
De een huilt weken achtereen en dan is het klaar, bij de ander komt het verwerken weken, maanden soms jaren later.
Iemand kan jaren na het overlijden van een dierbare vage vreemde klachten krijgen, wat na onderzoek terug te voeren is naar het overlijden zoveel jaar er voor van die dierbare.
Hou jezelf of degene op wie je doelt goed in de gaten en trek indien nodig op tijd aan de bel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Zo'n verlies verwerk je nooit helemaal.
Er moet tijd overheen gaan om de scherpe kantjes af te laten slijten.
Laat het verdriet toe als het komt: praat erover, kijk foto's, maak een klein altaartje als dat je trekt. Huil gerust, rouwen is goed, de overledene was dat waard.
Zoek daarnaast ook wat afleiding als de rouw je teveel dreigt te worden, ga een eind lopen of fietsen en laat je hoofd even leeg waaien.
Probeer goed voor jezelf te blijven zorgen qua eten en rust nemen.
Voor de rest zit er weinig anders op dat te blijven ademen en de helende tijd z'n werk te laten doen.
Sterkte!
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Dat is per persoon weer anders

Tijd heelt alle wonden zeggen ze?.

De ene stort zich op werk, terwijl de andere zich helemaal terugtrekt in een eigen wereldje.

Het is als een wond die langzaam aan het genezen is, de pijn trekt weg maar het litteken blijft. Leuke herinneringen ophalen, foto album maken of van je afschrijven dmv gedichten of verhalen, leuke quote's verwerken in een boek kan je helpen.