Heeft iedereen een geboorteakte en staat daar áltijd de naam van de moeder op?

Ook als je bijvoorbeeld uit Brazilië of China bent geadopteerd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K
Amadea
9 jaar geleden
Niet als je te vondeling werd gelegd en men de naam van de moeder niet heeft kunnen achterhalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als een geboorte verloopt hoe het zich hoort (in normale omstandigheden) krijgt iedereen een geboorteakte met de naam van moeder. In bepaalde landen (of omstandigheden) zijn er moeders die een baby niet financieel kunnen onderhouden of bang zijn voor wat de familie zegt, verkrachting, te jong en dat ze dan na de geboorte zonder papieren een baby ter adoptie leggen (ergens voor een deur leggen ofzo). Er zijn vele redenen voor iemand om anoniem een baby te laten adopteren. Uit schaamte voor familie en voor zichzelf. In de meeste gevallen zijn de moeders heel verdrietig om het kind als vondeling te leggen, maar kan het soms niet anders. Heel triest, maar helaas gebeurd het.

Het beste antwoord

Je stelt een dubbele vraag, dus twee antwoorden:

Nee, er zijn velen op de wereld zonder geboorteakte en er kunnen omstandigheden zijn waardoor de moeder onbekend is (vondelingetjes!!!) en die dus ook niet op de geboorteakte vermeld staat.

Je schrijft niet of je met "moeder" de biologische moeder of de adoptiemoeder bedoelt.

Ja, de Nederlandse adoptieprocedure is zodanig dat de adoptiemoeder op de (nieuwe) geboorteakte vermeld wordt. Bij interlandelijke adoptie is er geen contact tussen de biologische ouders (als die al bekend zijn) en het kind en zijn adoptie-ouders. Gegevens over de biologische moeder zijn eventueel bekend bij de bemiddelingsinstantie in het land van herkomst of bij de gemeente waar het kind geboren is of van afkomstig is. Maar dat is maar heel zelden bekend en ook de omstandigheden (armoede, vluchtelingen, oorlog, natuurrampen) kunnen er de oorzaak van zijn dat er nauwelijks iets over de afkomst van een kind bekend is.

Als een kindje naar Nederland komt, ligt de voogdij eerst een tijd bij de Raad voor de Kinderbescherming die een voogd aanwijst. Later vindt in Nederland een rechtzitting plaats die het kind overdraagt naar de adoptie-ouders en dan een geboorteakte opstelt met de namen van de adoptie-ouders.

De namen van de biologische ouders komen daar niet op voor. Geadopteerde kinderen worden volledige kinderen van de adoptie-ouders, krijgen hun achternaam, en kunnen ook van hen erven, niet (meer) van hun biologische ouders (die toch vrijwel nooit bekend zijn.)

Voor alle duidelijkheid, je kan dus niet op de Nederlandse geboorteakte van een geadopteerd kind de naam van de biologische moeder vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt. Dat laatste wilde ik weten.