Als je verliefd bent op een ander (zonder intenties om tot actie over te gaan), vertel je dat dan je partner?

Waarom wel/niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

nee, beter van niet.
je maakt je partner maar onzeker en onrustig hiermee.
zolang je niets met dit gevoel doet, hoef je ook niets te vertellen.
goeie kans dat het overwaait, en zo niet kan je altijd nog een gesprek aangaan.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

ja dat moet je vertellen, om tot actie over te gaan: met elkaar zorgen dat je min mogelijk bij de ander in de buurt te komen!

Toegevoegd na 1 minuut:
zodoende wek je het vertrouwen bij je huidige partner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de eerste instantie zou je misschien denken, uit eerlijkheid doe ik het. Maar aan de andere kant, je partner hoeft niet alles van je innerlijke gedachten en gevoelens te weten, dat moet je leren begrenzen. Als jij toch niet van plan bent er iets mee te doen en je hebt dat duidelijk voor jezelf besloten dan zal de verliefdheid waarschijnlijjk met de tijd slijten.
Ik vertel dit uit ervaring, ik heb soms ook last van wat ik noem een 'bevlieging'. Meestal is dat als ik iemand net leer kennen, dan lijken sommige mensen ineens zo perfect. Maar vaak als je ze dan beter leert kennen zijn ze toch niet zo perfect, en zeker als je je moet voorstellen er dagelijks bij te zijn net als bij je partner vervliegt de roze wolk soms snel.
Ik heb eerst wel vaak tegen mijn partner verteld dat ik verliefd was op anderen. Maar ik ben erachter gekomen dat dit een puur egoistisch doeleinde had. Namelijk het van mijn hart te kunnen.... Ik deed het trouwens ook uit de drang om eerlijk te zijn. Maar waarom zou je je partner onnodig pijn doen? Je doet er toch niks mee.... dus laat het vervliegen en leer ermee om te gaan in jezelf. Tenzij je zelf denkt dat er een risico is dat je er toch iets mee gaat doen, dan kan het soms helpen om het te vertellen aangezien je dan weet dat er op je gelet wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt helemaal aan hoe jullie relatie is , wat jullie hebben afgesproken met elkaar.

Meestal komt de mededeling : " We moeten praten" als een ijskoude douche aan , sterker nog sommigen "panieken". Verder zet je je relatie op het spel. Verder dien je te bedenken hoe erg jij het je partner kwalijk zou nemen mocht het bij haar / hem gebeuren, die verliefdheid.

Het probleem is : verliefdheid kan je gebeuren en het kan vergaande gevolgen hebben als je het er over hebt met je relatie.
Jij zegt : "zonder intenties om tot actie over te gaan ". Maar hoe kan je dat ooit zeker weten. Ga je de verliefdheid ontkennen ?

Let op wat je je partner aandoet, hoe zou jij je voelen als zij / hij het aan jou zou zeggen. Praten kan, maar hou het "algemeen " zodat je partner zich niet bedreigd voelt. Praten over "gevoelens voor anderen " kan , maar houdt het vaag. Leef je in in wat je partner kan gaan denken.
Wat als zij/ hij je niet meer vertrouwt ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt helemaal van je relatie af. En van wat je hoopt/ denkt ermee te bereiken.

Verliefd worden is nou niet iets waar je controle op kan uitoefenen. Tenzij je vanaf morgen de voordeur op slot draait, niemand meer binnenlaat en nooit meer de straat op gaat.
Dus om die reden alleen al is verliefdheid op een ander dan je partner niet iets waar je je schuldig over hoeft te voelen.

Waar je wel controle over hebt is wat je vervolgens met die verliefdheid doet.

Als je echt niet van plan bent om tot actie over te gaan, en twijfelt over de reactie van je partner op je "bekentenis" zou ik het laten voor wat het is en niks zeggen.

Soms kun je ook wel eens TE eerlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me niet erg slim om te doen, zeker als je geen intenties hebt! Lekker over laten waaien mocht dat lukken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spreken is zilver maar zwijgen is goud, geldt zeker voor deze situatie.Probeer ook je lichaamstaal in de gaten te houden, want die kan je verraden.Je vertelt het niet omdat het gevoelens zijn waar je partner niets aan heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt ervan af, wat je aan het begin van je relatie daarover afgesproken hebt. Ik neem tenminste aan, dat er wat betreft 'wat kan wel, wat kan niet' bepaalde afspraken zijn gemaakt.

Als jullie hebben afgesproken, dat verliefdheidsgevoelens voor een ander mens binnen jullie relatie in principe niet toegelaten kunnen worden, en dat dit als een vorm van ontrouw wordt gezien, is het helemaal jouw probleem, en zal je de teugels van je gevoelens aan moeten trekken.

Er zijn ook andere afspraken mogelijk, nl. dat je elkaar altijd vertelt wat je echt bezig houdt, en daar kunnen verliefdheidsgevoelens dus binnen vallen. Dan kan je je er heerlijk even in mee laten drijven, zolang je er maar open over bent, en je er met z'n tweeën over kan lachen, over al die dwaze vlinders en die rare droomsels. Want het gaat natuurlijk ook weer voorbij : mensen worden dag in dag uit bij vlagen een beetje verliefd...

Gelukkig maar, want anders wordt het een grauwe sleur van gewoontes, zonder emoties om met elkaar over te praten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een afweging tussen wel (+) en niet (-) vertellen m.b.t.
+ eerlijkheid
+ openheid
- je partner niet willen kwetsen
- je wilt geen actie hiermee ondernemen

Een interessante vraag is of je actie hierTEGEN wilt ondernemen, bv voorkomen dat je contact krijgt met de persoon waar je verliefd op bent ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het vertel, maak je gelijk goed duidelijk waarom je bij je partner blijft en hoe je voorkomt dat het iets met die ander wordt. Anders leg je een tijdbom onder je relatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee niet vertellen: verliefdheid is een zwaar woord in het taalgebruik, terwijl het snel overgaat en meestal alleen maar lust is.
Voor jezelf: afkappen die handel, verliefdheid is niet goed, lust is uitstekend. Lust zonder verliefdheid moet binnen de relatie kunnen. We noemen dat recreatieve sex.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee zeker niet, je hebt er verder geen bedoelingen mee en waarom een ander de stuipen op het lijf jagen terwijl je het zelf in de hand hebt.
Zou je partner het jou wel vertellen? Hoe zou je dan reageren? Heel argwanend toch wel, je laat het niet zomaar aan je voorbijgaan.

Iedereen wordt wel eens verlieft, misschien gebeurd het nog wel eens.
Geniet gewoon van het gevoel, het is namelijk best bijzonder maar laat niet je hormonen de baas worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is de nr 1 van alle scheidingen,dus beter niks zeggen,alleen als de verliefdheid langer als 1 jaar blijft,dan zou ik eens ernstig met je partner praten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het niet direct vertellen.
Misschien gaat het wel over ?
Stel je verteld het en jullie krijgen daar ruzie over,
terwijl het misschien van zelf weggaat?! Dan heb je stress om niets gehad.

Het gevoel van verliefdheid terwijl je een partner hebt kan ook misschien het gevoel zijn van iets nieuws.
Zou dat niet kunnen ?
Wil je echt liever bij die persoon zijn dan je partner ?
Dat zou ik mezelf afvragen... En dan beslissen of je het moet vertellen of niet.