hoe ga je om met PDDnos en vrienden maken en houden?

ik heb PDDnos, en ik wil graag vrienden maken, hebben en houden.
maar elke keer als ik een vriend(in) heb gaat en even goed en dat verwaterd het. ik kan geen meerdere vrienden tegelijk hebben. dit vind ik lastig omdat ik dan meerdere contacten moet onderhouden. iemand tips???

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Door 3 woorden die je altijd hoort 3 woorden te combineren met elkaar, sociaal contact + Regelmaat + schema’s

Maar dat hoor je dus vast al vaak en vandaar heb ik voor je volledige met vraag met toevoeging Tips uit bronnen voor je verzameld om daar makkelijk (en soms bijna vanzelf werd gezegd) wat zowel vrienden maken als vrienden houden betreft mee voor elkaar te krijgen. Beniewd wat? :)

Kijk maar in Reactie Nummer 1 van dit antwoord

Bronnen: mensen rondom en ervaringen met PPD, adhd en asperger en vanuit o.a. de vermelde bronnen

Toegevoegd na 2 uur:
Overzicht wat ik altijd maak om vragen op te lossen zal ik hier neerzetten voor je. Dat helpt als iets te binnen schiet en wil weten of nodig hebt:

Reactie 1: (ontmoeten+onderhoud) Sociaal contacten krijgen + regelmaat

Reactie 2: (Kalender gebruik) Regelmaat +schema

Reactie 3: (band en inschatten) Sociale contact versterken "inschatten"
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
PDD-nos ADHD en bepaalde andere hangt het een beetje ervan af hoe dit zich uit. Adhd-ers en soms PDD-ers bijvoorbeeld zijn soms niet zo goed met afspraken (wij allemaal wel eens hoor) want de gedachten is overal en vaak niet in de agenda. Het kan het heel goed helpen dit te onderhouden door bijvoorbeeld aan te melden bij een sportvereniging. Dit geeft je namelijk een schema waarin je alle "vrienden" ziet en dat helpt vaak een heleboel. Met zijn allen een goal maken of winnen verbind meestal vanzelf mensen. Jij weet dan ook dat je bijvoorbeeld elke donderdag na het eten gezellig met hun een beetje kan sporten en daarna nog lekker een koel drankje kan drinken achteraf. Zo hoef jij zelf niet een planning te maken wat vaak plezieriger is. Ook kan je dan af en toe even lekker die spanning van je af halen en het is ook nog goed voor je conditie. Wat ook kan helpen is….... buurtvereniging. Die geven je de mogelijkheid om mensen uit jouw omgeving te maken. Reizen is bij sommige mensen met PDD wat lastig en dan kan alles in de buurt heel prettig zijn. Zo kan je af en toe als dat niet super van te voren gepland staat vast even binnen wandelen voor een colatje of koffie
In buurthuizen zitten vaak ook billiard clubs en soms andere activiteiten. Ook organiseren ze wel eens muziek avonden waarin je in de plek die je kent met meer gemak binnen stapt. Vrienden onderhouden is vaak het lastigst heb je een goede vriend of vriendin probeer dan (en dat hoeven ze niet te weten) een Vriendenkalender te maken daarin vul je voor een maandje de dagen in die je gebruikt om leuke dingen te doen met die speciale vrienden of vriendinen. Ga lekker naar de bioscoop, voetballen of volleyballen op het strand of barbeque. Gaat het een keertje niet door, kijk je op de vrienden kalender voor een nieuwe datum en plan je dat vast in. Dit geeft wat houvast voor jezelf. Ook een mannier is een whats app! groep te maken met die vrienden en dat dan op te nemen in de kalender. Mijn advies is regelmaat en schema’s en dat kan je best veel mannieren doen. Zo ik kan wel blijven typen maar de regels houden een beetje op dus ik rond het af. Hoop dat dit je vraag beantwoord. :) Vriendenkalender vul je in als je terug bent van iets leuks doen, als t even verplaatst wordt eventueel met een pijltje of in de 3e of 4e week. Dit kan je zelf invullen of dat kan voor 1, 2, 3 dagen en kan natuurlijk ook samen invullen wat jullie dan gaan doen, als jij dat wilt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar een kalender is chaos hoe krijg je dat dan geordend en bij? Ik heb geprobeerd te zoeken naar een methode om daar wat overzicht in te krijgen voor die je eens kan proberen. weer zo een combinatie lol maar ja dat maakt het resultaat soms makkelijker. Koop een grote en een paar duidelijke stiften met voor iedere vriend een kleur en plak m op de koelkast of op de deur in de gang Lekker in zicht in de gangdeur of woonkamer waar je vaak komt of op de deur van de slaapkamer. Dan hangt ie automatisch in t zicht. Schrijf de naam per kleur erop dan zie je makkelijk wie wie is Die pennen zet je in een bakje als je "verzameling". Dat helpt t voor jezelf te ordenen Zo kan je ook zien hoeveel je er hebt er bijkomen als je bladerd Met post-its kan je er een verslagje van wat jullie gedaan hebben ook bijdoen. Dan kun je het later weer terug lezen en er samen over lachen en herinneringen ophalen Dat is dan weer een tip maar over dagboeken bijhouden die ik best goed zie werken voor je. Moest ik even melden dat dat ook met postits en de kalender kan. Heeft mijn antwoord op je vraag voor jouw het juiste effect dan wordt je pennenbakje misschien voller maar daar kan je weer een nieuwe oplossing voor vragen op GoeieVraag! :) Bij meer vrienden groepen is een hele goede een whats app groep te maken of bijvoorbeeld skype als je games speelt Delen julie een hobby of hobbies en zie je iets wat jullie samen leuk vinden als een concert of een beurs weet je direct welke kleur je moet hebben en wat er later op de post-it komt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe wordt je closer of werken naar "speciale" (vriend(in)? Wordt een vrienschap hechter of sterker merk je niet alleen die kan je ook zien. Namelijk: heb jij het idee dat je samen altijd, echt alsof het niets is, steeds wel wat grappigs doet meemaakt of goede momenten hebt dan voeg je van die kleur 1 extra dag erbij of nog een extra smsje lekker rustig aan en in jouw eigen tempo. Dat laat dan overzichtelijker zien wat je band is. Zie je dat de kalender steeds meer kleur krijgt zonder dat dat enige chaos voor je veroorzaakt........ Dan zit je misschien wel op je 2e lievelings kleur. Vriendelijke groeten DamienT *post-its en pennen en/of stiften in kleur heeft een boekhandel vast en ik raad aan een plakbandje extra te gebruiken want ze laten soms los
Als ik jou vraag lees merk ik dat je van uit je (diagnose) kijkt naar wat je moet doen. In principe prima, maar ga eerst bij jezelf na wat je doet in het contact met mensen. Van uit de sociale vaardigheden. Waardoor verwaterd het contact? is dat onbegrip richting jou gedrag of andersom of is dit niet kunnen plannen (kunnen overigens nog veel meer redenen zijn waarom contact stagneert of afneemt). Door bijvoorbeeld maar één persoon als vriend(in) te kunnen hebben vraag je best wat van die ander. Namelijk (jij bent mijn enige vriend dus ben je er dan altijd voor mij?) En wanneer is een vriend een vriend? Heb je meerdere contacten dan kun je nog wisselen tussen hen.
Eerlijk gezegd zullen dit vragen zijn die je in therapie tegenkomt en het zijn ook lastige vragen als je een heftige vorm hebt van PDD-nos. Dus ik betwijfel of je veel zal hebben aan de informatie die je verkrijgt via internet. Het is een goed medium om geen binding te hebben met mensen en toch informatie in te winnen, maar in dit geval gaat het over menselijk contact. Nou is dat meestal al lastig als je PDD-nos hebt, maar ook hierbij geld de goude regel oefening baart kunst.

Op het moment dat jij duidelijk hebt wat jij verwacht van vriendschap, zul je eerder mensen tegenkomen die aan datgeen voldoen. En als het gevoel van vriendschap wederzijds is zal het contact sterk blijven ondanks dat de frequentie waarmee je elkaar ziet of spreek afneemt. Ik hoop voor je dat je een compagnon tegenkomt!
Heel veel succes!