Hoe komt het dat iemand introvert of extrovert is?

Wat bepaalt dat de ene persoon introvert is en een andere extrovert. Heeft dit mogelijk met erfelijkheid, omgeving, opvoeding oid te maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Uiteraard kunnen kinderen geboren worden als extrovert of introvert persoon. Sommigen blijven vervolgens altijd zoals ze geboren zijn, maar door verschillende factoren wil het ook nog weleens veranderen, later in het leven.

Dit kan uiteraard door opvoeding komen. Ouders kunnen er een hoop aan bijdragen om hun kind meer of minder introvert te krijgen, door hun gedrag naar het kind toe en de manier waarop ze het kind opvoeden.

Door ervaringen in het leven kan een persoon ook zijn of haar introvertheid of extravertheid kwijtraken.
Zo kan bijvoorbeeld verwaarlozing door de ouders ertoe leiden dat een kind heel stil en verdrietig wordt terwijl het in eerste instantie als vrolijk en luidruchtig kind geboren was.
Ook kan een slecht verleden ertoe bijdragen dat het kind een luidruchtig brutaaltje wordt terwijl het eigenlijk als rustig en stil kind geboren was.

Zo zijn er zoveel opties dat er uiteindelijk haast niet te achterhalen is waardoor het komt of waarom iemand is zoals hij is, zoals bij zovele karaktertrekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dit heeft deels met opvoeding en deels met karakter te maken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn maar twee kanten aan deze medaille... Introvert of extravert, groot of klein, dik of dun... Allemaal dualiteiten...

En bij alle dualiteiten heb je OF OF... Net zo als je een kind krijgt het of meisje of jongen is...

Het heeft met de manier van kijken te maken, meer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Jij stemt zeker D66? Daar kan het ook altijd alle kanten op. Ik begrijp helaas maar weinig van het antwoord.
Ik denk dat het mede komt door de respons die je van anderen krijgt. Als je uitlatingen gewaardeerd worden (of je denkt dat dat zo is), ben je geneigd steeds minder je mond te houden. Als je altijd de lachers op je hand hebt en het middelpunt bent in discussies, zal dat zeker stimuleren en je wellicht nog extroverter maken dan je van nature al bent.

Bovenstaand betoog kun je ook andersom lezen voor een introvert karakter.

Ik heb gezegd!
14 jaar geleden
Dat is een combinatie van je genen. Je genen vormen je karakter, en dat gebeurt d.m.v. je opvoeding en de ervaringen die je tijdens je leven opdoet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Karakter, opvoeding, sociale contacten en plaats in groep (groepsdynamica).