Kun je invloed uitoefenen op een verliefdheid?

Zijn er mogelijkheden om te zorgen dat het minder wordt?

9 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In principe wel. Je kunt de andere persoon bijvoorbeeld zo veel als mogelijk uit de weg gaan. Of, als je weet dat deze persoon eigenlijk niet de juiste voor je zal zijn op lange termijn, dan kun je dat verstandelijk in je brein proberen te programmeren. Verliefdheid is vaak een tijdelijk iets, je zult merken dat het met de tijd minder zal worden.
(ps. dit is de theorie, de praktijk kan weerbarstiger zijn)

Het beste antwoord

Een verliefdheid zal altijd uitdoven wanneer deze niet 'gevoed' wordt. Dit kan doordat je langere tijd geen contact meer hebt met deze persoon, noch in het echte leven, noch op andere manieren (zoals via Whatsapp of via vrienden). Toch kan de verliefdheid dan nog steeds gevoed worden, in dit geval door jezelf, doordat je over de persoon blijft nadenken/fantaseren. Elke keer dat je dit doet, krijgt de verliefdheid dan als het ware een (kleine) impuls. Als je minder over de persoon gaat nadenken, zal de verliefdheid echter na verloop van tijd uitdoven omdat deze niet meer wordt gevoed.

Mogelijk bedoel je de vraag echter anders, en gaat het er juist om dat je graag verliefd(er) wilt worden/blijven:
*(Opnieuw) verliefd worden binnen een langere relatie, gebeurt bijna altijd na een periode van verwijdering. Waarschijnlijk is de afstand die dan ontstaat, en de onzekerheid die dit met zich meebrengt, nodig om de persoon weer meer te kunnen zien als 'een ander' (ipv een deel van jezelf/jouw leven) op wie je opnieuw verliefd kunt worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Afhankelijk van wie degene is die verliefd is, jij of de ander. In het eerste geval kun je inderdaad best vermijden die persoon nog te zien of te horen en plaatsen te mijden waar je hem of haar hebt gezien of ontmoet. Als het de ander is die verliefd is op jou dan kun je ofwel ook uit haar of zijn buurt te blijven of ook door dingen te doen of te zeggen waardoor de verliefdheid al gauw verdwijnt.