Welke acties kan ik ondernemen om te voorkomen dat mijn ex onaangekondigd de woning binnengaat waar ik woon?

Mijn ex en ik zijn sinds 6 juni officieel gescheiden. Hij is onze gezamenlijke woning uitgetrokken (officieel uitgeschreven) en staat op een ander adres ingeschreven.
In het convenant is geregeld dat ik woon en dus gebruik maak van onze gezamenlijke woning. Deze staat te koop en totdat de woning verkocht is, draagt mijn ex bij aan de hypotheeklasten.
Daarom vindt mijn ex dat hij ten allen tijde toegang heeft tot deze woning. Ik heb er geen problemen mee wanneer hij in overleg met mij de woning wil betreden (om bijvoorbeeld nog spullen te halen). Waar ik wel problemen mee heb, is dat hij regelmatig onaangekondigd in de woning komt terwijl ik niet thuis ben. Dit voelt als schending van mijn privacy. Welke stappen kan ik ondernemen om te voorkomen dat hij onaangekondigd binnenkomt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.1K
Amadea
9 jaar geleden
Een extra slot op de de deur zetten, dat je alleen gebruikt als jij weggaat.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Een extra slot (en daarmee je ex buitensluiten) mag niet zomaar. Temnisnte niet volgens deze antwoorden: http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/wetgeving/aanstaande-ex-vrijwillig-verlaten-woning.422136
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat staat er precies in het convenant?
Wonen impliceert woongenot en dus privacy.

Antwoorden (5)

Aangifte doen wegens huisvredebreuk.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is dit werkelijk mogelijk en sta ik dan volledig in mijn recht? Mijn ex is per slot van rekening mede-eigenaar van de woning (hij betaalt mee aan de hypotheeklasten)....
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Is hij ook nog ingeschreven als bewoner ? Ook als eigenaar mag je niet zomaar een woning betreden wanneer je er niet meer als bewoner ingeschreven bent.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Herstel.... Ingeschren of niet, dat blijkt niet uit te maken !
http://forum.viva.nl/forum/Geld_Recht/Mag_je_je_ex_toegang_weigeren_tot_de_gezamenlijke_woning/list_messages/205721
tinus1969
9 jaar geleden
Het viva-forum is niet de meest betrouwbare bron, en de gebruikte redeneringen zijn fout: Als een ex-partner wel eigenaar is, maar geen bewoner, mag hij er niet zomaar in. Net zoals ook een verhuurder (bv woningbouwvereniging) niet zomaar naar binnen mag:
http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=191605
http://www.das.nl/juridische-informatie/1513-mijn-ex-en-ik-zijn-nog-niet-officieel-gescheiden-mag-ik-de-sloten-van-ons-huis-vervangen
tinus1969
9 jaar geleden
Het viva-forum is niet de meest betrouwbare bron, en de gebruikte redeneringen zijn fout: Als een ex-partner wel eigenaar is, maar geen bewoner, mag hij er niet zomaar in. Net zoals ook een verhuurder (bv woningbouwvereniging) niet zomaar naar binnen mag:
http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=191605
http://www.das.nl/juridische-informatie/1513-mijn-ex-en-ik-zijn-nog-niet-officieel-gescheiden-mag-ik-de-sloten-van-ons-huis-vervangen
Ik zou het eerst met hem overleggen en zeggen dat jij het niet fijn vind als hij onaangekondigd jou woning binnenkomt, met het duidelijke verzoek dit niet meer te doen. Als dat niet werkt de sloten vervangen om het voor hem simpelweg onmogelijk te maken. En als zaken escaleren of als hij door blijft gaan, de politie bellen. Hij heeft niet het recht om zomaar jou huis plat te lopen. Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helaas kun je niet veel doen.

Als hij mede eigenaar is én jij betaalt géén huur aan hem (!) dan hebben jullie gelijke rechten en dus ook beide recht op toegang tot het huis.

Hij heeft uiteraard geen recht om aan jouw persoonlijke spulletjes te komen !

De sloten vervangen en je ex de toegang onmogelijk maken is strafbaar. Je ex mag de deur dan laten forceren en nieuwe sloten aanbrengen op jouw kosten.

Een slotenmaker rekent wel een paar honderd euri.

Het beste is goede afspraken te maken wie wanneer het huis betreed. Maar daarvoor moet je uiteraard nog wel on speaking terms zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik lever 3 (!) bronnen aan. En dan nog krijg ik een min, zonder verklaring nog wel.

Ik begrijp dat het geen populair antwoord is, maar ik ga er vanuit dat de vragenstelster béter geholpen is met een correct, dan met een populair antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet mijn min, maar het viva forum als bron, alleen dat is al een min waard.
tinus1969
9 jaar geleden
De links beschrijven net iets andere situaties, en gaan vaak over overgangssituaties (verkoop, bezichtiging, ex woont officieel nog in gezamenlijke huis, etc).
Als er echter een stabiele eindsituatie is, waarbij de ex officieel niet meer in de gezamenlijke woning woont, dan mag die ex die woning ook niet meer zonder toestemming betreden. Dat is -nogmaals- huisvredebreuk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat jij stelt geldt als partners nog niet officieel gescheiden zijn. Vraagsteller zegt dat ze officieel gescheiden zijn, dan gelden andere regels.
Als jullie afspraken hebben hieromtrent en hij houd zich daar niet aan kun je de sloten laten vervangen. Als je weg bent kan hij niet zomaar naar binnen. Vergelijk het met het op slot doen van de wc als je daar bent. Zo voorkom je misverstanden.
Wanneer de sloten vervangen zijn en hij doet toch een poging om het huis te betreden zullen er zeker sporen van braak zijn. Je kunt aangifte doen bij de politie en die kunnen dan actie ondernemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je officieel, voor de wet, gescheiden bent, de ex is uitgeschreven en jij hebt het woonrecht van een woning dan is de ex, ondanks dat hij mede-eigenaar is, niet gerechtigd om zonder toestemming de woning te betreden. In dit geval geldt dat woonrecht boven eigendomsrecht gaat. Dus jij als bewoner bepaalt wie er binnen mag en niet de eigenaar.

Dus doet hij dit wel dan kun je aangifte doen van huisvredebreuk.

En je kunt de sloten vervangen om te voorkomen dat hij toch naar binnen kan. Breekt hij vervolgens een slot open dan is dat inbraak.

Alle antwoorden hier ook gegeven over dat het niet mag gaat over de situatie dat je nog niet gescheiden bent voor de wet; dan hebben beide partners het recht de woning te betreden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
goed antwoord, +.
Misschien is het in Nederland anders, maar er zijn me in België gevallen bekend van mensen die nog niet gescheiden waren (maar wel apart woonden) en waarvan het toch niet toegestaan werd dat de partner de vroegere gezamenlijke woning permanent kon betreden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die gevallen zijn in Nederland ook bekend. Vooral in gevallen waarbij mishandeling/huiselijk geweld bekend is. In Nederland bestaat tegenwoordig zelfs de regel waarbij iemand die is aangehouden voor huiselijk geweld tijdelijk niet de woning in mag (zelfs als men nog is getrouwd en beide op hetzelfde adres staat ingeschreven).
liveisgreat
9 jaar geleden
ik ken iemand die uit huis ging in het huis dat ze zelf huurde en betaalde. haar partner bleef achter. Toen ik met haar enkele spullen wilde halen riep de partner de politie. Wij moesten weg. Het is voorgekomen op de rechtbank. De rechter oordeelde dat de vrouw haar partner niet uit huis kon zetten. Dus ze moest de huur, energie e;d. betalen en kon helemaal niets doen : niet in haar huis gaan en niet de partner uitzetten. We zijn toen naar een ander politiebureau gegaan. Die hebben met blufpoker de partner uit de woning gekregen. maar de politieman zei nadien dat hij zijn boekje was te buiten gegaan, en dat eigenlijk niet had mogen doen, maar zo aangegrepen was door het verhaal dat hij het toch geprobeerd had. met succes. Zo ver gaat het dus in België. Ik geef geen waardeoordeel, het is gewoon een voorbeeld...