Als iemand rookt, is het dan terecht dat diegene zegt: dat moet ik weten, het is toch zeker mijn lijf en leven?

Of is het terecht dat ik dan zeg: natuuurlijk, het is jouw lijf, maar ik/wij word/worden verdrietig als jij kanker krijgt en dood gaat. Dus heb je als je rookt alleen met de gevolgen voor jezelf rekening te houden of ook met mijn/onze gevoelens? (Is de vraag een beetje te begrijpen?)

14 jaar geleden

Antwoorden (8)

Goeie vraag.
Ik ben zelf een roker.
Degene die rookt is schuldig aan het voeden van zijn/haar ego en zeker door dan te zeggen, dat moet ik weten, het is mijn leven.
Degene die er verdriet van heeft dat een ander rookt is schuldig aan het voeden van zijn/haar ego door hier verdrietig over te zijn. Je wil namelijk dat die persoon het roken op offert om jou een beter gevoel te geven.
Ik begrijp de vraag, want je wil juist dat het goed gaat met iemand en je ziet dat het vernietigend werkt.
Ik kan niet voor anderen spreken, ik weet dat het slecht is, maar het is nog wel altijd mijn eigen keus en wil om te stoppen of niet. Het is dus de verantwoordelijkheid van die persoon zelf.
Je zou er best over kunnen praten met elkaar. Maar niet beschuldigend ruziën vanuit je eigen ik en de ander ook niet, dat werkt alleen maar averechts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snuffel
14 jaar geleden
Dank je voor je antwoord. Ben het wel met je eens. Maar wat vindt je van het volgende? Ik ken een echtpaar, waarbij de vrouw voor de man moet zorgen, omdat hij door het roken ziek is geworden. Hij moet in een rolstoel en aan het zuurstof en zij moet zelfs zijn kont afvegen. Door zijn roken, is haar leven nu ook heel anders geworden. Ik vraag me toch nog steeds af of je van de ander niet mag vragen te stoppen met roken, omdat de gevolgen toch zeker ook je eigen leven kan beïnvloeden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het nogal aanmatigend dat jij denkt zeker te weten dat dat 100 % door het roken komt, en dat hij niet-rokend gezond 100 zou zijn geworden. Zelfs artsen kunnen dat nauwelijks vaststellen. De relatie tussen roken en 'roken-gerelateerde aandoeningen' is niet zo stevig, zo 1 op 1 en zo onderbouwd als je hier lijkt te beweren.
Snuffel
14 jaar geleden
Ik dacht eigenlijk dat het in dit geval toch wel echt door het roken komt. Omdat zij dat zelf ook zeggen. Maar wellicht heb je gelijk hoor Marleen. Mijn vraag komt voort uit bezorgdheid, voor de ander en voor mezelf. Ik vraag me steeds maar af of ik me te bemoeierig op stel. Maar dat bemoeien doe ik uit liefde. Moeilijk, moeilijk. Voor mijn gevoel zit ik dingen met lede ogen aan te zien, en mag/kan ik er niks aan doen. Want het wordt ofwel gezien als iets dat me niet aangaat, ofwel aanmatigend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk, als roker, zou de opmerking bij mij totaal in het verkeerde keelgat schieten eerlijk gezegd. Inderdaad, volkomen averechts uitpakken.
Als niemand, niemand ooit meer iets zou doen dat in potentie slecht voor hem is, ala, maar we hebben allemaal zo onze kleine zondes, en alleen wie zonder zonde is......affijn. Daarom beantwoord ik eigenlijk de vraag al niet eens, tot je me met deze reactie even triggerde.
Snuffel
14 jaar geleden
Je reacties worden gewaardeerd hoor. Ik probeer de boel op een rijtje te zetten. Alles meewegend. Soms kan ik het niet helpen dat ik zo denk zoals ik denk en deze site helpt me wellicht tot andere inzichten. Misschien zie ik punten over het hoofd, daarom stel ik hier mijn vragen. En ben daarom blij met je reactie, hoe die ook uitpakt. Een tevreden roker is geen onruststoker, maar degene waar ik het over heb is zwaar, maar dan ook zwaar verslaafd. Het gaat niet om zomaar een sigaretje voor de gezelligheid.
Snuffel
14 jaar geleden
Hij rookt aan een stuk door en hij eet niet (soms wel twee dagen) of hij eet friet. (behalve als hij met mij is, dan rookt hij vrijwel niet en hij eet dan ook geen friet, maar groente). En ik ben verslaafd aan hem. Tja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou me over dat niet en alleen maar friet eten HEEL wat meer zorgen maken dan over dat roken alleen. Heel veel meer zorgen.....
Gewoon meer bij hem zijn vermoedelijk, en lekkerder en verantwoord leren eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij bent met iemand (houden van), en tegelijkertijd accepteer je hem niet. Hij moet verbeterd worden.
Dit heeft echt met Jou te maken. Met jouw persoonlijkheid.
Je bent dus iemand die in de kern 'de wereld' wilt verbeteren. daar is niets mis mee. Dat zijn mooie mensen, worden vaak coach, leraar, begeleider, dat soort beroepen. Wel is het belangrijk je binnen je relatie niet alleen maar de ander op wilt trekken, maar dat je beter jezelf 'omlaag' moet helpen, meer begrip te vinden voor de ander. Emphatie is voor jou een eigenschap die je zal sieren, waardoor je nog steeds bent wie je bent (en dat is goed) maar ook de ander in zijn eigen (welke dan ook) waarde laat.
Snuffel
14 jaar geleden
Marleen en Kundalini, bedankt voor jullie reacties. Ik zal mijn best doen. Ik heb soms een beetje moeite mijn grote mond te houden. Het is echt allemaal goed bedoeld. Nou ja. Verder is hij heerlijk, die man. Ik heb ook zo wat trekken/gewoonten die niet erg aantrekkelijk of verstandig of slim zijn. Waarbij ik weer wat van hem kan leren.
Snuffel
14 jaar geleden
Bedankt voor het helpen ordenen van mijn gedachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent vanuit je persoonlijkheid een denker, dat lees je zo.
Ook dat is een goede eigenschap! Echter de denkers kunnen soms door hun brein in rondjes worden gebracht, dan raak je 'verstrikt' in je eigen gedachten. Dan is het maar heerlijk dat goeie vraag er is, he!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand heel erg ziek wordt door het roken en daardoor verzorgd moet worden, dan kun je stellen dat dat niet zo eerlijk is tegenover degene die de persoon verzorgd. Echter is de verzorger niet verplicht om de roker te verzorgen. Dat je er dan voor kiest om de roker te verzorgen is je eigen keus. Dus je kan ook niet verwachten van iemand dat hij moet stoppen met roken omdat jij er niet op zit te wachten om iemand te verzorgen als hij hierdoor ziek wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry voor de late reactie.
Natuurlijk kun je erover praten en waarschuwen.
Zelf heb ik vanuit jouw oogpunt vaker geprobeerd te stoppen. Op zich is het niet moeilijk en dat deed me goed, maar op "stress" momenten oef. Ik vind het zeker de moeite waard om erover te praten op die manier.
Iedereen weet wat de gevolgen zouden kunnen zijn.
Maar als je wil dat iemand stopt vanwege jouw eigen verdriet dan wordt het een heel ander verhaal.
De combinatie van veeel roken en niet gezond eten geeft een nog groter risico inderdaad, helemaal mee eens.
Maar nog steeds zal hij zelf de keus moeten maken voor een gezonder leven en daartoe mag of kan je hem niet dwingen helaas.
Ik zou eigenlijk willen zeggen: geef hem de mogelijkheid op minder stress, meer tijd en ruimte om voor zichzelf te zorgen. Als je graag gezond eten klaar maakt, zeker de moeite waard om dat dan ook voor hem te doen, helemaal top. Maar probeer de stress te verminderen bij jullie beiden.
Idd je eigen leven maar ander hoeft daar geen last van te hebben.geld voor alles.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast roken zijn er nog meer oorzaken waardoor je ziek kan worden die `je eigen schuld`kunnen zijn zoals je eet/drinkpatroon, stress, etc. Zou je het hem/haar ook kwalijk nemen als die hierdoor ziek wordt en misschien verzorging nodig heeft? Daarnaast denk ik dat alle rokers zich bewust zijn van de consequenties die het kan hebben. Dus lijkt me terecht dat iemand over zijn eigen lichaam beslist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk mag jij er over praten en zeggen wat het met jou doet.
Maar bedenk wel dat jij niet de roker van het roken af kan helpen omwillie van jou verdriet en achterliggende gedachten, terwijl de roker zelf niet wilt stoppen.
Als je er in huis last van hebt kan je overleggen of deze misschien buiten een cigaretje kan roken.

De roker zal zelf een overweging maken om wel of niet te stoppen, en wil deze niet stoppen dan zal je het moeten accepteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mag als hij dat roken dan maar niet doet bij mensen die daar niet van gediend zijn. Maar dan later ook geen aanspraak kunnen doen op de ziektenkostenverzekering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik van een brug af spring en roep dat het 'mijn leven en lijf' is, zegt dat nog niet dat het geen gevolgen zal hebben voor mijn naasten. Naturlijk, ik moet het zelf weten, maar anderen zullen er ook last van hebben.
Nu is het bij roken wel een beetje anders: als je rookt staat nog niet vast dat je ziek wordt/eerder dood gaat o.i.d. Maar de kans is er wel. Dus ja, ik denk dat je als roker ook moet denken aan wat de eventuele gevolgen zullen zijn voor jezelf en degene die om je geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand rookt is dat degene zijn eigen keus. Het is zijn lichaam en daar is hij zelf baas over. Als jij ook in die rook zit dan zou je kunnen zeggen wat jij met jou lijf doet moet je zelf weten, maar ik hoef niet "ziek" te worden omdat jij zo nodig moet roken. Tenzij jij zelf last hebt van de rook kun je er niets over zeggen. Als jij daar verdrietig van wordt dan is dat jou probleem. Het is egoïstisch als een ander dingen voor jou moet opgeven alleen maar omdat jij daar verdietig van wordt. Er zijn zoveel dingen die leiden tot de dood, de één met meer risico dan het ander, maar dan zou die ander niets meer kunnen doen aangezien het jou verdrietig maakt als diegene dood gaat. Je kunt die ander dan net zo goed vastbinden. Alleen het leven zelf al leid tot de dood. Ik begrijp dat je wilt dat geliefden zo lang leven als mogelijk. Maar laat iedereen zijn leven invullen zoals ze hetzelf willen met hetgeen waar ze zelf gelukkig van worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jarenlang heeft mijn man sigaretten voor mij gekocht, terwijl hij er een hekel aan had dat ik rookte.
Zelfs als ik een zonder zat, had hij nog wel ergens een pakje.
Uit liefde!!
Dat wilde ik niet meer.

Nu heeft mijn man kanker, drie soorten. Niet van het roken. Waarmee maar gezegd wil worden dat het allemaal niet met elkaar te maken hoeft te hebben.

Roken is mijn eigen verantwoording.
Ik doe het niet waar hij bij is, ook niet waar anderen bij zijn die er een hekel aan hebben.
Ook en vooral niet bij mijn kleinkind van 3 jaar als we samen op stap zijn.
Misschien ga ik eerder dood...dan wanneer?
Ik kan ook morgen onder een auto lopen of overmorgen een treinongeluk krijgen.

Het meest extreme voorbeeld komt van een collega, wier broer op zijn sterfbed - aan longkanker - nog om een sigaret vroeg.
En zij rookt nog steeds.

Toegevoegd na 7 minuten:
En wat te denken van extreem gevaarlijke sporten?

Of als je kind soldaat wordt - commando zelfs - en de oorlog in gaat omdat hij dat wil?
Ja, verdriet is er wel.
Maar het zelfbeschikkingsrecht van de ander is belangrijker.