Waarom doen de meeste mensen eigenlijk hun ogen dicht als ze met iemand zoenen?

Bij de meesten gaat het volgens mij automatisch, maar waarom zou dat zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Een wetenschapper uit Singapore heeft dat onderzocht.
We doen dat omdat:
1. We niet emotioneel overladen willen worden met indrukken.
Het zoenen zelf geeft al zo een overvloed aan prikkels, dat we onze ogen sluiten om nog meer prikkels te weren.
2. Je kunt niet focussen op zo een korte afstand, dus je kunt toch niets zien :)
3. Bescheidenheid, iemand van zo dichtbij aankijken is kan iemand van zijn stuk brengen, of zo.
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Misschien ook wel om andere prikkels uit te sluiten. Lijkt me best plausibel.

Andere antwoorden (10)

om je heerlijk op de zoen te kunnen concentreren! ;)
14 jaar geleden
Wanneer je je ogen sluit kom je dichter bij je gevoel omdat je niet wordt afgeleidt door de gebeurtenissen om je heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de opwinding worden onze pupillen wijder. We sluiten onze ogen om ze te beschermen tegen het licht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
goeie loenie ;p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar dan hoef je je ogen ook niet dicht te doen voor de afleiding. In het donker valt toch niets je af te leiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dat geval is afleiding en bescherming dus niet de reden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Loenie: in het donker hebben je pupillen sowieso de neiging om dicht te vallen ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Biertje. Klopt helemaal.
Om ons beter te concentreren zou je zeggen. Maar dat is onzin, als we iets lekkers eten doen we onze ogen toch ook niet dicht. De echte reden is dat we het zoenen los willen zien van de persoon die we zoenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn heel wat mensen die hun ogen even dicht doen als ze iets verrukkelijks proeven
Rieneke1
14 jaar geleden
of als je een slokje baileys neemt ;p
Het gaat niet automatisch, maar waarschijnlijk vinden de meeste mensen het lekkerder. En misschien doen ze het omdat het droog vinden als je elkaar in de ogen aanstaart tijdens het zoenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor volledige overgave, Je geeft je ogen af, je sluit je af voor je omgeving, zo lijkt het alsof de hele wereld alleen bestaat uit jou, en degene die je kust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan concentreer je je beter op je gevoel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik zo dichtbij zit met mijn ogen op iemand zijn neus, ogen, wangen dan zie ik ook niet scherp. Een boek hou je toch ook niet op 5 cm afstand? Dat kijkt niet lekker!
Dus doe je lekker ontspannen je ogen dicht en geniet van de kus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om nog intenser te kunnen voelen en genieten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodat je niet hoeft te zien dat degene die je zoent niet degene is die je zou willen zoenen

Om neushaar- en snotzicht te vermijden

Om je beter te concentreren op je visualisatie van die 'lekkere acteur', die 'sexy zanger', etc..

Zodat de ander niet in jouw ogen kan zien dat je het niet oprecht meent