Is het vreemd als mijn partner ook een soort van (liefdes)relatie heeft via internet?

Het gaat om een contact op lange afstand wat er al heel lang is en wat heel diep gaat zoals ik heb begrepen. Hij maakt nogal eens de keus om "bij haar te zijn" ipv bij mij en ze is duidelijk belangrijk voor hem.

Moet ik me hierover zorgen maken of is dit overdreven omdat er geen sprake is van "persoonlijk contact"? Voor de goede orde, ik wil niet vragen om dat contact te verbreken. Dat is voor mij geen optie.

Graag vooral antwoorden van mannen die hier waarschijnlijk een andere kijk op hebben.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet het toch kwijt: kijk eens naar je eigen vragenhistorie. Vind je ook niet dat daar een beeld uit blijkt van een vrouw die behóórlijk zit met de situatie waarin ze leeft? Blinde vlekken, vertrouwenskwesties, geheimen, onzekerheid, het controleren van je gedachtegang, dingen erger maken dan ze zijn... Ik wil je toch even meegeven: al dat gedoe over openheid en vrijheid in een relatie is leuk en aardig, maar *alleen* als *alle* betrokkenen daar gelukkig mee zijn, én jij niet tussen wal en schip valt. Dat soort vrijheid mag geen vrijbrief zijn om over je partner heen te lopen, en overigens ook niet om over je heen te láten lopen. Realiseer je in alle ruimdenkendheid (hem geen contacten willen verbieden) wel dat het geheel legitiem is om niet gelukkig te zijn met de situatie. De andere vrouw is in dit verhaal misschien nog het minst belangrijk: je mag van je partner gewoon verwachten dat hij zich gedráágt als een partner, en dus ook belangrijke dingen met je deelt en tijd voor je heeft. De bedoeling van een (min of meer) open relatie is niet dat de één alle tijd, aandacht en intimiteit krijgt, terwijl de ander vooral het hotel runt en beschikbaar is voor seks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Suzy, als ik kon gaf ik je een +1

Antwoorden (18)

Ik weet niet of ik een andere kijk erop heb, maar ik denk dat een man die een relatie heeft via internet toch iets heeft wat eigenlijk bij jou thuis hoort.

Blijkbaar is er iets dat niet helemaal compleet is in jullie relatie. Ik weet niet wat het is, maar het is blijkbaar wel belangrijk voor jouw partner. Ik zou er proberen achter te komen wat hij in jullie relatie mist, en ervoor trachten te zorgen dat je dit alsnog kunt invullen samen.

Want een relatie op internet is 1 stap, maar de stap is al gezet en er kunnen meerdere stappen volgen die helemaal niet zo leuk zijn.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn partner is niet drie vrouwen van mijn leeftijd is met wie ik bonbons kan eten terwijl we kijken naar een zwijmelfilm en girls' talk hebben. Daarom zoek ik dit buiten de deur. Wat vind jij, is er iets mis met mijn relatie? Moet ik dit alsnog invullen samen met mijn man? Wat mij betreft is het prima als mensen kiezen voor strikte monogamie, maar ik zal nooit dat idee begrijpen dat je in een relatie werkelijk álles voor elkaar moet zijn, en dat er anders iets fout zit in je relatie.
Je schrijft (liefdes)relatie, wat betekend dat. Zolang zij een goede vriendin is waar hij goed me kan praten is dat niet zo erg. Maar als hij met haar allerlei zaken bespreekt en met jouw niet of het gaat verder dan een vriendschap zou ik daar niet mee akkoord gaan. Een goede vriendin kan geen kwaad en het kan soms prettig zijn om soms met iemand anders te praten dan je partner. En dat kunnen soms best diepe relaties zijn. Maar als hij jouw niet als partner ziet dan is dat vreemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf ook een zeer goede vriendin, die ik al heel lang ken en waar ik een heel bijzonder contact mee heb. We kunnen overal over praten en begrijpen elkaar gewoon goed. Verder is er geen sprake van een liefdesrelatie, zoals je tussen partners hebt, maar er is zeker wel een vorm van houden van. Echter niet op een verkeerde manier.

Ik zou het zeer vervelend vinden als ik van mijn vriendin geen contact meer met haar zou mogen hebben. Denk ook niet dat ik daar gehoor aan zou kunnen geven. Puur omdat we elkaar al zo lang kennen, de vriendschap heel diep gaat en ik gewoon weet, dat ik niet ontrouw ben aan mijn vriendin.

Als partner moet je denk ik niet tussen goede vriendschappen willen komen. Verder bestaan er ook goede vriendschappen tussen mannen en vrouwen, zonder dat er sprake is van sexuele activiteiten. Dat is voor sommige mensen misschien moeilijk te begrijpen, maar dat zegt dan misschien wat over die personen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel voor dit antwoord. Mag ik je vragen of het voorkomt dat je dingen met deze goede vriendin deelt die je niet met jouw vriendin kan of wil delen? Verbieden om contact te hebben is voor mij geen optie. Ik vind niet dat je dit kunt vragen of eisen. Dat ik soms onzeker kan worden van dit intense contact is wel feit, maar de vraag is dan of dit terecht is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plus+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
super antwoord +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed antwoord!
het is niet vreemd, het is mogelijk dat hij van 2 mensen houdt. Alleen begrijp ik niet dat hij een liefdesrelatie heeft met iemand die hij niet persoonlijk kent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat er niet om of het vreemd is, maar of jullie er allebei gelukkig mee zijn.

Je beschrijft het zelf als een relatie. Een waar je partner tijd en energie in stopt. Dát station is dus al gepasseerd. Blijkbaar zonder dat je het erg vindt.

Wat zou er verder bedreigend aan moeten zijn? Dat hij haar ooit in levende lijve zou ontmoeten? Dat ze hun relatie dan uitbreiden met lichamelijk contact? Je weet zelf het beste of je dat erger vindt dan de al bestaande intieme relatie die ze nu hebben.

Of bedoel je een soort dreiging dat hij jou voor haar zou verlaten? Ik ga niet liegen, het komt voor. Aan de andere kant: hij heeft deze relatie blijkbaar in alle openheid en jij vraagt hem niet om te kiezen. Dus waarom zou hij je verlaten?

Waarschijnlijk weet je wel ongeveer hoe ik (in mijn eigen relatie) zo ongeveer over dit soort zaken denk. Bij ons is hier ruimte voor. Wat mij betreft is er ook geen eindige voorraad liefde, de liefde die hij voor haar voelt hoeft niet af te doen aan zijn liefde voor haar.

Overigens zijn tijd, energie en aandacht wél eindig. Persoonlijk zou ik me zorgen gaan maken zodra hij consequent het overgrote deel van zijn tijd, energie en aandacht aan haar zou besteden in plaats van aan mij.

Ook al gun ik het hem van harte als hij het geweldig heeft met een nieuwe liefde, ónze relatie moet ook onderhouden worden. Dat hoeft niet meteen een breekpunt te zijn, wel iets dat op tijd onderkend en bijgestuurd moet worden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Correctie: de liefde die hij voor haar voelt hoeft niet af te doen aan zijn liefde voor *jou*.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel, ik hoopte al stiekem op een antwoord van jou :-) Ik kom nogal eens op de tweede plaats en hij deelt met haar meer dan met mij. Hier komt onzekerheid uit voort die ik tegelijkertijd niet altijd kan plaatsen, omdat hij ook bij mij wil zijn. Het lijkt erop dat "zij iets heeft wat ik niet heb of ik niet kan geven". En daaraan gekoppeld de vraag of dat "erg" is of dat ik het erger maak dan nodig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed hieruit dat de onzekerheid niet zozeer ligt bij wat zij samen hebben, maar bij jezelf. Je vraagt je af of je minder belangrijk (aan het worden) bent dan zij, of je hem minder te bieden hebt dan zij, of je een kleiner deel van hem krijgt dan zij. Je vergelijkt jezelf met een ongrijpbaar persoon. Ik kan niet voor je beantwoorden hoe erg het is, en al helemaal niet of je het erger maakt dan nodig. Het draait namelijk juist om de vraag hoe erg *jij* het vindt. *Jij* bent ook deel van deze relatie, en hebt dus ook wat te zeggen en te vinden over de gang van zaken. Misschien heb je wel wat aan een klein gedachtenexperiment om je verschillende gevoelens van elkaar te scheiden: je tevredenheid (of onvrede) over de relatie die jullie hebben, de onzekerheid die voortkomt uit de vergelijking met haar, en eventuele jaloezie. Stel je eens voor dat je partner precies evenveel tijd en aandacht aan jou zou besteden als nu. Maar de rest van de tijd en aandacht gaan niet naar een mysterieuze liefdesrelatie op afstand. Stel je voor dat die tijd naar een hobby zou gaan. Iets onschuldigs zoals computergames, of vogelhuisjes bouwen. Zou je dan het idee hebben dat hij te weinig tijd doorbrengt met jou om jullie relatie te onderhouden? En stel je eens voor dat hij niet van alles deelt met een liefde op internet, maar met een geweldige beste vriend. Iemand met wie hij nooit een romantische relatie zou kunnen hebben, omdat die vriend het verkeerde geslacht is, of gewoon totaal niet zijn type. Met die vriend deelt hij meer dan met jou, en die vriend heeft ook iets dat jij niet kan geven (namelijk testosteron en een gedeelde mannelijke beleving). Zou je dan het idee hebben dat hij te weinig deelt met jou? Dat je tekort schiet, hem niet genoeg kan bieden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit gedachtenexperiment is *niet* bedoeld om je de ene of de andere kant op te dwingen. Ik heb het hier puur neergezet omdat het verhelderend voor je kan werken. Bijvoorbeeld bij de eerste vraag kan er ook uitkomen dat je het niet zou pikken als hij zoveel tijd besteedde aan een hobby in plaats van aan jou, wat de vraag op kan werpen waarom het dan wel oké is als die tijd naar een internetvriendin gaat. Als je geen probleem zou hebben met zoveel tijd in een hobby, ben je een stuk dichter bij het antwoord op de vraag waarom je toch wel lijkt te zitten met de tijd die hij aan haar besteedt. Onderzoek het eens, waar je nu precies mee zit. Uiteindelijk kun alleen jij antwoord geven op de vraag of dit alles 'erg' is, en vooral de vraag of het 'te erg' is. Kijk, hoe ruimdenkend je ook bent, wel uit dat je niet té ruimdenkend wordt; je hoeft niet alles maar zomaar goed te vinden, alleen omdat je secundaire liefdesrelaties niet bij voorbaat wilt afwijzen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
SuzyQ, dank je wel voor je uitgebreide reactie. Ik heb dit gedachte-experiment al eens uitgevoerd bij mezelf. En tot de conclusie gekomen dat het gevoelsmatig wezenlijk ander zou zijn wanneer hij tijd aan bijvoorbeeld een hobby zou besteden. Zelfs zou het kunnen dat zonder haar aanwezigheid, er wel meer tijd, interesse en aandacht voor mij zou zijn. Het is een gevoel van tekortkoming, for some reason.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo Suzy, ik vind je 2e reactie na je antwoord erg goed!
Voor al jouw lappen tekst een dikke plus! ;)
Wat is liefde via internet als je de persoon niet kent?
Heeft hij haar wel een gezien? (cam of echt) Misschien is het wel een kerel. Misschien kan hij met haar wel over dingen praten (interesses e.d.) die hij niet met jou kan bespreken.

En of je er zorgen over moet maken is afhankelijk van hoe de relatie tussen jou en hem en haar en hem is. Misschien moet je zelf ook eens met haar gaan praten via internet of een gesprek met zijn 3en.
Tevens vind het gros van de mensen het raar om meer dan 1 (liefdes)relatie met iemand te hebben. Maar is dat wel zo raar? Het is een soort van mode net als dat het ene jaar iedereen in grijze kleding loopt en het andere jaar iedereen zo gekleurd mogelijk erbij loopt. 30 jaar geleden was het voor het gros vreemd om een ander naakt te zien, nu is het de normaalste zaak van de wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een gesprek met z'n 3-en is niet bespreekbaar denk ik. Als ik dit al zelf zou willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loenie, de ene keer zit ik er meer mee dan de andere keer. Ik weet niet wat ik ervan moet denken of hoe ik me moet voelen juist omdat er geen openheid is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sandy, realiseer je je dat *niemand* op kan tegen een vrouw op internet? Als ik hier op GV kom, ben ik ook altijd welbespraakt en zijn mijn roze haartjes gewassen en gekamd. Niemand hier die me ooit hoeft aan te horen (of te zien) voordat ik koffie heb gehad, die me Chinees ziet morsen op mijn groezelige pyjama, of die mijn vieze sokken kan ruiken. Wat me wel zorgen baart, is het gebrek aan openheid waar je het over hebt. Daardoor blijft die vrouw ook helemaal zo'n mythisch perfect wezen waar je niet aan kunt tippen. Die persoon uit een vorige vraag die zegt dat je hem kunt vertrouwen: is dat je partner?
Het is ´vreemd´wanneer jij er niet gelukkig mee bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schrijf ik hele lappen tekst, zet jij het enige dat er echt toe doet simpelweg in één compacte zin. Verdiend +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ hahaha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel dames!
Ik heb zelf ooit een relatie opgebouwd via internet. Eerlijk gezegd ging het bij mij te ver. Ik vind het een slecht teken als iemand liever met een ander op internet contact heeft dan met degene waar hij/zij een relatie mee heeft. Ikzelf zat gewoon niet lekker in mijn relatie en zocht op die manier een uitvlucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan inderdaad zijn dat de andere "vriendin" hem dingen kan bieden die jij niet kunt bieden. Dat betekend denk ik dat ze een aanvulling is op jou, en heeft niets te maken met jouw tekortkomingen. Waarschijnlijk heb jij veel en veel meer wat zij niet heeft, hij is tenslotte met jou, en niet met haar! Ik snap wel dat het voor jou lastig is, en dat het jou pijn doet.
Toch is hij wel heel eerlijk en open, en dat maakt een hoop goed. Hij wil jou kennelijk niet kwijt, en vertrouwd jou. Anders wist je waarschijnlijk niet van haar bestaan. Ik zou me er dus niet teveel zorgen over maken, en proberen haar meer een een goede vriendin te zien, dan als potentele concurrente.

Succes ermee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben en man en persoonlijk zou ik het zeer onwenselijk vinden.Jij bent lekker dicht bij de hand,krijg ik zo hert idee,maar zijn voorkeur gaat blijkbaar naar die ander uit. ik zou er voor bedanken om ersatz te zijn en hem voor de keus stellen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zoiets onder geen voorwaarde voor lief nemen. Eisen om het contact te verbreken zou ik dus wel degelijk aan mijn opties toevoegen, als ik jou was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe is er eigenlijk niets mis mee. Waarom zou hij geen goede vriendinnen mogen/kunnen hebben zonder bijbedoelingen. Het probleem wat hierin vaak optreedt is dat de partner (jij dus) jaloers wordt. Dat is natuurlijk niet vreemd, immers je partner heeft een vorm van een relatie met een ander en jij wordt er buiten gesloten.

Wat is hier de juiste oplossing voor, eerlijkheid en openheid. Hij schermt haar van jou af, logischerwijs ga jij je natuurlijk afvragen wat er percies speelt en vaak is wat jij je inbeeld veel erger dan de werkelijkheid. hetgeen wat er gebeuren moet, is dat hij haar aan jou voorstelt. Dat jij haar leert kennen, Misschien ontstaat er tussen jou en haar ook een vriendschap. Misschien ook niet, maar in iedergeval weet je wat er speelt en wat de onderlinge relatie is.

Een goede oplossing voor eerlijkheid en openheid op de internet, is dat jullie als partners gezamelijk 1 account hebben. waar al jou (internet)vrienden in staan en al zijn (internet)vrienden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb de andere antwoorden nog niet gelezen...

Het kan alle kanten op gaan. Je schreef dat je partner al heel lang en heel diepgaand contact heeft met de ander.

Idd verbreken is geen optie. Je wint hem daar niet mee terug. Sterker nog verbreken zou hem mogelijk tot een zware strijd met jou aanzetten.

We weten de achtergronden niet. Voor hem kan zijn contact met de ander op afstand een toevoeging zijn . Waarom zouden we altijd alleen de partner als degene die toevoegd moeten zien.

Er zijn heel veel verschillende mensen die anders denken. Die hun hart kunnen openen voor meerdere anderen. Die verrijking zoeken en vinden in de omgang met anderen dan alleen de vaste partner.

Maar hij kan zich ook in een fantasie wereld begeven . Op internet is het makkelijk en aantrekkelijk. Je kan zo veel voelen zonder je geheel te hoeven " geven " aan de andere. De fantasie doet de rest . Wat dat betreft kan een contact op afstand erg verslavend zijn.

Je kunt hopen dat het uitdooft. Dat wat jullie samen hebben toch sterker is . Of dat hij de lange afstands vriendschap eventueel wat zachter aan doet.

Je hebt niet geschreven of hij daadwerkelijk bij haar komt en of ze samen intiem zijn. Dat gaat ons ook niet aan , en eigenlijk maakt het niet uit. Heftige gevoelens kunnen met en zonder intiem. Maar het maakt wel uit voor wat betreft hoe de samenleving er naar kijkt . Je vrienden , kennissen , evt je ouders.

Er is een zwaar sociaal stigma op "vreemd gaan" waar dat mijns inziens heel vaak niet nodig is . Lange afstands "vreemd gaan" zal over kunnen gaan, het kan sterker worden. Misschien kan je je over je "probleemgevoel " heen zetten en de lange afstands relatie tussen jullie drieën een plaats geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dit is foute boel.
Als je een relatie met iemand hebt, is het wel de bedoeling dat diegene voor jou kiest, ipv bij haar te zijn.

Misschien moet je de situatie even van een afstand bekijken, doe alsof je beste vriendin dit overkomt. Wat zou jij dan doen/zeggen tegen haar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer het een probleem voor jou is, is het niet oké!
Je hoort in een relatie rekening met elkaar te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet niet of je mijn antwoord hebt gelzen maar we denken er in ieder geval het zelfde over:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, gelezen! Dank!
Je schrijft dat vragen om dat contact te verbreken, geen optie voor je is. Wat wil je wel? Hoe erg vind je het dat hij dit doet? En als jij het erg vindt, waarom laat je het dan toch gebeuren? Hij mag doen wat hij wil natuurlijk maar hij heeft wel gekozen voor een relatie met jou! Als hij weet dat jij hier moeite mee hebt, vind ik het nogal respectloos van hem.
Je geeft namelijk ook aan dat dit blijkbaar zo belangrijk voor hem is, dat hij regelmatig de keus voor haar maakt ipv voor jou, zijn vriendin.

Heb je hem al eens gevraagd hoe hij zich zou voelen als jij een dergelijke relatie zou hebben met een man en regelmatig voor hem kiest ipv voor jouw vriend?
Mag dat ook (los van of jij dat uberhaupt zou willen)?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee is niet vreemd, maar die partner die dat doet moet dan wel een vreemde van jou gaan worden en hoe sneller hoe beter als die partner niet onmiddellijk stopt als het ontdekt wordt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat hoe langer je leeft hoe meer mensen je contact mee krijgt,vooral mensen die je begrijpen en die je aardig vind of zelfs verliefd op bent