Kan (ware) liefde wachten ?

Ik ben al meer dan een jaar verliefd op een jongen. Ik heb hem dit nog (steeds) niet meegedeeld. Als dit (ware) liefde zou zijn, zou ik dan ook zo kunnen wachten als nu ? Als je hart overstroomd van gevoelens voor hem, is het dan niet logischer om hem dat te vertellen en proberen zo veel mogelijk bij hem te zijn ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (9)

Bloed kruipt waar het niet gaan kan. Als jullie echt voor elkaar 'bestemd' zijn, dan komen jullie ook bijelkaar.

Alleen is het niet zo, da je moet gaan zitten wachten, zo werkt dat niet. Misschien denk hij dat ook en zit je samen te wachten tot je een ons weegt.

Actie! Aan de slag, laat weten dat je hem leuk vindt. Waarom zou je wachten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het wachten meer te maken heeft met je karakter dan met hoe heftig de liefde is. Waarschijnlijk ben je wat onzeker of verlegen.
Bedenk dat het hoe dan ook helpt om hem toch eens mee te delen wat je voor hem voelt. Zijn reactie kan twee kanten op:
1. Hij voelt niets voor jou en wijst je dus af. Nadeel: dat doet pijn/verdriet. Voordeel: Je kunt daarna verder met je leven, want je hebt zekerheid.
2. Hij voelt ook wat voor jou. Voordeel: Jullie zullen in ieder geval een leuke tijd tegemoet gaan. Volgens mij zit hier geen nadeel aan.
Als over 20 jaar blijkt dat hij ook verliefd op jou was en je hebt niet gedaan, kun je je dan wel voor je kop slaan (ervaring).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, Loenie, alles went, maar als ik het bij iemand kan voorkomen dan probeer ik dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dat dit op niets trekt, maar ik heb al een vorige relatie gehad die serieus was (hoever dat kan als jongere), zeker op emotioneel vlak. Het was een internetvriendje en ik snap dat mensen daar kritisch over doen, maar ik mis hem nog steeds als vriend (niet meer echt als geliefde, je kan immers niet iets missen dat er niet is). Ik heb hem enorm gekwetst en wil dit voorkomen en de beste oplossing lijkt mij => geen relaties meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Silvy: De beste oplossing is niet vluchten. Dat is wat je doet als je geen relaties meer neemt. Ik begrijp dat je op dit moment erg in de war bent door alles wat er in je leven en om je heen gebeurt. Het is misschien handig als je even wat rust neemt van de jongens/mannen. Geniet lekker even van andere dingen en probeer vooral uit te vinden wat je nu eigenlijk wil. Blijf in ieder geval niet naar een vervanging voor je vorige liefde zoeken, want dat is vragen om problemen. Er komt vanzelf weer een leuke, serieuze jongen op je pad en als je in de tussentijd jezelf hebt leren kennen (met je leuke en minder leuke kanten) dan gaat zo'n relatie ook beter, zeker als je eerlijk tegen elkaar bent.
Geniet lekker nog even van je vrijheid en je jeugdigheid, je hebt nog een heel leven voor je waarin je je kunt binden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Dounja: Ik heb mijn hele leven nog voor me, maar mijn jeugd kan heel mijn toekomst vernielen of me gelukkig maken. Ik maak me hier heus niet zo druk over als het lijkt hoor, eerst en vooral geniet ik van mijn leven, of dat nu met of zonder hem is. Ik zal wel zien hoe het loopt. Mijn moeder treurt over het trouwen met mijn vader. Het is niet tof om te horen wat een klootzak je vader is, terwijl je weet dat het de waarheid is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Silvy: Of je het toestaat dat de gebeurtenissen in je jeugd, je toekomst vernielen, is een keuze die je zelf kunt maken. Ik ben zelf iemand die probeert overal het positieve van in te zien. Van vervelende of erge dingen kun je een hoop leren. Als je dat zijn zijn de nare gebeurtenissen ineens wijze lessen, waar je in je toekomst iets aan hebt.
Natuurlijk is het naar als je in een onrustige gezinssituatie opgroeit, maar het kan er ook voor zorgen dat jij je voorneemt om het in de toekomst juist beter te doen. Voor jezelf, je partner en eventueel je kinderen. Hoe? Ja, dat moet je zelf uitvinden, met vallen en opstaan. Ook hier helpen de vervelende gebeurtenissen. Alles wat er in je leven gebeurt zijn ervaringen en ervaring heb je nodig om er iets moois van te maken.
Als het om diezelfde persoon gaat die zich in jou vorige vraag te pletter heeft gezopen, zou ik zeggen dat het kan wachten voor altijd. Gewoon een punt achter zetten.
Gaat het om een andere persoon, dan wordt het tijd dat je hem dit duidelijk maakt, zodat jullie een volgende stap in die relatie kunnen zetten. Van uitstel komt vaak afstel en daarnaast loop je ook nog eens het risico dat er kapers op de kust liggen, die misschien sneller reageren als dat jij doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als het echt de ware is dan kan hij in principe wel even wachten. maar als je allebei blijft wachten komt er nooit wat van.

ik zou hem gewoon een keer mee uit vragen en samen iets leuks gaan doen. dan kom je er snel genoeg achter of het wat kan worden tussen jullie.
en vertel hem gewoon dat je gek op hem bent.
je bent al een jaar verliefd, alshet echt wat kan worden tussen jullie dan moeten jullie daar samen van genieten .
14 jaar geleden
Ik denk dat het in deze situatie erg prettig kan zijn om zoveel mogelijk bij die persoon te zijn.. waar je al een hele tijd verliefd op bent.

Het gaat er in deze om, waarom je diegene nog niet gevraagd hebt.. Is het onzekerheid? (Heb je geen idee hoe de ander over je denkt) Is het een soort van 'fantasie', wil je gewoon verliefd zijn/blijven? Wil je diegene echt leren kennen of is het meer een 'stap te veel'? Zie jij 'toekomst' in deze persoon.. of is het leuk voor zolang het duurt? Stel je voor dat het lukt, wil je dan wel een relatie? Is het gewoon nog niet de juiste timing?
Is er een situatie, waardoor het moeilijk wordt om diegene dit te vragen?

De vraag is dus in deze. wat is de reden dat je wacht?
Ik denk dat je daar al een belangrijk antwoord voor jezelf kunt vinden..

Het is namelijk moeilijk om op afstand te zeggen, wat er echt in je omgaat.. Maar een ding weet ik wel.. voor liefde is er geen handboek.. en dus ook geen duidelijke richtlijn van het ontstaan ervan.. hoe het zou moeten etc..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liefde is iets vreemd...

zowel man als vrouw hebben gevoelens en zijn bang dat deze gevoelens niet beantwoord worden. Dit brengt mee dat het soms gemakkelijker is om te wachten. Wachten kan positief zijn om zekerheid te verkrijgen van je eigen gevoelens maar ook die van de ander. Wanneer we echter spreken van de ander zijn gevoelens kan de tijd die je samen doorbrengt geweldig zijn maar zit ook de angst weer in de weg. Zekerheid heb je niet tenzij 1 van jullie de kracht vind om de gevoelens op tafel te gooien. er is een mooi gezegde: 'Always better to have loved and lossed than to never love at all'. Alle betekenissen van dit gezegde in gedachte houdend is wachten op de lange duur niet het juiste antwoord. Iedereen met deze gevoelens wil deze beantwoord hebben. Het gaat om bevestiging. Dit wil zeggen dat wanneer deze gevoelens niet ter sprake komen deze ook onbeantwoord zullen blijven en zullen wegebben. Mijn advies is: wachten is goed maar niet te lang want je zou het ware geluk misschien kunnen mislopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou maar niet wachten.
Ik heb ook gewacht en kreeg ineens van de dokter te horen hoe ''lang'' ik nog te leven heb.
Nu heb ik diegene ten huwelijk gevraag gewoon zodat ik een streven heb, niet zozeer om daadwerkelijk te gaan trouwen..
Maar goed, ik ben nu zo ziek dat hij niet wilt.
Gewoon niet wachten en niet, als jullie echt voor elkaar bestemd zijn dan komt het wel goed..
want als hij ook zo denkt.. eindigen jullie NOOIT met elkaar..
Het leven is kort en het kan je zo ontnomen worden, twijfel geen seconde en geniet!

Ik wens je verder een mooi liefdesleven met wie dan ook!

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar ik las net de reacties en ik geloof niet dat je VERLIEFD kan zijn op iemand die je niet kent.
ALs je verliefd zou zijn zou je op zijn minst zijn exacte leeftijd weten..
En als hij al zoveel problemen heeft zit hij vast niet te wachten op een minderjarige en dan ook nog meer in problemen te komen..
Doe anders wachten tot je 18de verjaardag en doe wat meer kennis op over hem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinds wanneer heeft liefde iets te maken met leeftijd ?
Ik geloof ook niet dat je verliefd kan zijn op iemand die je niet kent, maar dat verandert het gevoel niet, en ik weet heus wel hoe het voelt om verliefd te zijn (of misschien niet, you tell me).
vind je het leuk om een jaar op hem te wachten? Het lijkt mij niet fijn voor jou. Je moet meer aan jezelf denken en meteen zeggen wat je voor hem voelt, dan weet je waar je aantoe bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze kent hem niet eens
Ware liefde kan wachten, maar ik wil het je niet aanraden. Dus eigenlijk niet. Ware liefde is voor het hele leven. Toch gebeurt het vaak dat twee verliefden door welke reden dan ook elkaar uit het oog verliezen. Ze stichten ieder hun eigen gezin, krijgen kinderen, maken carrière. Het gebeurt dat ze elkaar op het eind van hun leven weer ontmoeten, nog steeds houden ze zielsveel van elkaar en soms slijten ze de laatste dagen van hun bestaan samen.
Ze hebben dan eigenlijk spijt van hun oorspronkelijke beslissing, de fouten die ze gemaakt hebben. Wat hebben ze veel gemist.
Als je daar wat meer over wilt weten dan kan ik je het toneelstuk van Anne-Wil Blankers en Paul van Vliet 'Liefdesbrieven' aanraden. Het verhaal van Andrew Makepeace en Melissa Gardner. Twee jeugdvrienden die intens met elkaar verbonden zijn door een levenslange briefwisseling. Het is ook in boekvorm uitgebracht.
Mijn advies: laat de liefde niet te lang wachten.