Is het rechtvaardig om iemand te beoordelen puur om de daad ?

Het waarom doet er ook toe, maar uiteindelijk blijft een moordenaar een moordenaar, toch ?
Eigenlijk zit het zo: Ik ben verliefd op iemand die een overdosis alcohol heeft gezopen en naar het ziekenhuis is moeten gaan. Hij had waarschijnlijk zijn redenen, maar die redenen rechtvaardigen toch niet hoe ongelooflijk stom hij is om zoiets te doen ? Niet ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zit er een verzwegen iets in je vraag. Je hebt het over moordenaar en alcoholvergiftiging. Hebben die twee in de zelfde persoon iets met elkaar te maken ? Je vraag doet iets vermoeden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij heeft niemand vermoord (dat hoop ik toch). Ik besef wel dat moord en wat te veel zuipen niet vergelijkbaar zijn, maar ik wou gewoon een extreem voorbeeld geven.

Antwoorden (7)

Nee om iemand te beoordelen puur om de daad vind ik mag je iemand niet beoordelen het kan ook zelfverdediging zijn of als je jarenlang mishandeld bent of bedreigd kan het gebeuren dat je het in een vlaag van woede doet.
Het is wat anders als je het met voorbedachte rade doet.
Dan is het geen noodweer en/of razernij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus wraak nemen rechtvaardigt de moord ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee als je goed hebt gelezen en je word in elkaar geslagen, dan geef jij hem dus de andere wang, nou ik niet, ik mep terug!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het "goed" gelezen, ik begrijp het gewoon niet. Sorry.
Ja hij is ongelooflijk stom geweest, en dan? Ben jij nog nooit ongelooflijk stom geweest?
Ga eens na of hij er misschien een gewoonte van maakt en trek dan pas je conclusie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat je hem best om die daad mag beoordelen. Hij is heel dom geweest, terwijl hij van te voren wist dat het gevaarlijk was. Iets stoms doen, tegen beter weten in, is echt heel dom.
Hoe vervelend ook, ik zou die verliefdheid maar stoppen, want dat soort personen zijn in staat om jou leven te vergallen. Als jij zo slim bent om bovenstaande waar te nemen, dan verdient hij jou niet eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een moordenaar doet anderen zo onvoorstelbaar veel kwaad , zoveel dat het niet eens te overzien is de schade die hij aanricht.

Een persoon die zichzelf in coma drinkt doet alleen zichzelf schade aan. Zijn gedrag kan een incident zijn maar er kan ook een drang tot zelfvernietiging , of alcoholverslaving , of totale impulsiviteit in het spel zijn.
Onderzoek dat eerst, wat waren zijn motieven. Daarna vraag je af of er een kans is op herhaling. Laat vervolgens je eigen intuïtie beslissen over of jij deze persoon in je leven wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je...

mensen doen domme dingen. Als je hen dan om een motivatie vraagt zal het antwoord bijna nooit het juiste zijn. Wanneer men echt het probleem gaat ontleden ligt het vaak veel dieper, zo diep dat het de meest gevoelige snaar in een persoon kan blijken te zijn.

Ik heb ooit iemand gekend en die zoop zichzelf keer op keer de verdoemenis in. Hij leek me niet echt gelukkig en heb hem voorzichtig aangesproken. We zijn aan het praten geraakt en na een paar maanden heb ik iets ontdekt waar ik versteld van stond. Zijn moeder was overleden en wat hij zo erg vond was dat hij niet de kans had om haar te bedanken voor wat ze voor hem had gedaan. Hij heeft het nooit durven doen, hij had angst en nu is het te laat. Dit gaf hem zo een verschrikkelijk schuld gevoel omdat hij nooit de gemakkelijkste geweest was. Als vlucht kroop hij in de alcohol, natuurlijk met de gekende gevolgen. Ik heb samen met hem dit proberen te kaderen en stilaan heeft hij zich hierover kunnen zetten. Hij heeft vrede gevonden en heeft sinds die emotionele moment geen druppel meer aangeraakt. Reeds 3 jaar geleden.

Ik wil hier mee zeggen dat bovenliggende symptomen nooit het volledige verhaal vertellen. Vaak zijn mensen getekend door het leven. Deze mensen durven zich eenzaam voelen. Wanneer zij iemand hebben die luistert zullen ze hun verhaal doen. Stukje bij beetje kan je deze mensen vaak helpen.

Geef hem een kans en probeer te achterhalen wat de onderliggende reden is. Doe dit met het grootste respect en begrip en je hebt misschien de meest trouwe en liefdevolle vriend die je je ooit wensen kon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt, dat zet me meteen op mijn plaats.
nee je moet mensen niet beoordelen op hun daden, maar beoordelen op wie ze zijn.
Mensen hebben bepaalde redenen voor hun daden. Ze kunnen wel lief zijn, maar misschien willen ze dan iets van je. Ze kunnen boos zijn, maar misschien doen ze dat wel voor je bestwil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer dat ik niet echt weet hoe hij is.
Goed en kwaad bestaan niet; het is niet meer dan een subjectieve interpretatie. Iemand beoordelen om zijn daden lijkt me dan ook niet terecht.

De ontwikkeling van een mens wordt bepaald door diens genen, opvoeding, leefomgeving, ervaringen, etc.
De daden van de mens zijn dus hoe dan ook het resultaat van factoren waar men zelf geen (of nauwelijks) invloed op heeft.

Natuurlijk neemt dit alles niet weg dat het stom is om jezelf het ziekenhuis in te zuipen, maar de persoon in kwestie dacht aanvankelijk heus niet bij zichzelf: "Goh, laat ik mezelf eens lekker de vernieling in helpen, vandaag."

Vergissingen en fouten zijn menselijk; daar trekken we lessen uit waar we wijzer van worden. Hopelijk doet hij/zij dat ook.