Als mijn betovergrootmoeder Spaans was, (en de rest van mijn familie Nederlands) voor hoeveelste deel ben ik dan Spaans?

En vooral: hoe bereken je dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

Per generatie de helft.
Moeder 50% Grootmoeder 25% Overgrootmoeder 12,5% Betovergrootmoeder de helft weer 6,25% = zes en een kwart% Spaans...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je deelt het door het aantal voorouders.
Vader A x Moeder B betekent dat het kind voor de helft A en voor de helft B is.

Het neemt voor 1/4 genen van grootouders over, (want je hebt 2 opa's en 2 oma's) voor 1/8 van je overgrootouders (want jouw grootouders hebben allemaal weer een vader en een moeder, dus x2.
Die 1/8 gaat ook weer 2x zo klein worden omdat je overgrootouders ook allemaal 2 ouders hebben. Dat is dus 1/16.

De ouders van je overgrootouders zijn je betovergrootouders. Je bent dus voor 1/16 deel Spaans. Dit komt in principe erop neer dat je dus niet Spaans bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen probleem.
Het hangt een beetje af van hoe sterk je betovergrootmoeders genen waren, maar over het algemeen blijft er niets van over als je die door 16 deelt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mwah, nee, niet echt. Ik las laatst een artikel dat je net zo verwant bent aan je overgrootouders dan aan de halve wereldbevolking (weet zo niet meer waar, dus ik kan het niet voor je terugzoeken). Of het nou helemaal waar is of niet, dat weet ik niet precies, maar de spoeling wordt wel heel dun met 7 generaties. 7 generaties en dan dezelfde eigenschap.. dan moet het gen wel heel sterk zijn...