Mijn vriend is erg bezitterig over mij, als ik hier wat over zeg moet ik niet zeuren. Wat kan ik hier aan doen?

Mijn partner is dus erg bezitterig over mij, als wij uitgaan houdt hij mij nauwlettend in de gaten. Als ik weekends naar vriendinnen wil vind hij dit belachelijk en het is nergens voor nodig. Tevens kraakt hij alles af waar ik trots op ben wat ik heb bereikt wat als gevolg ik een negatief zelfbeeld van mij zelf krijg. Ik hou enorm veel van mijn vriend en zou mij ook geen leven zonder kunnen voorstellen maar hoe hier het beste mee om te gaan? zonder dat hij kwaad wordt of dergelijke?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.2K
SimonV
10 jaar geleden
Dit is niet het antwoord dat je wilt horen, maar als je door hem een negatief zelfbeeld van jezelf krijgt lijkt me dat een groter probleem dan zijn bezitterigheid.
Hij zou je juist het gevoel moeten geven dat je de meest perfecte vrouw van de wereld bent!
Ritsuka
10 jaar geleden
je verdient beter dan dit. Je hele sociale leven verdwijnt door deze jongen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kies voor jezelf... Want later zal je alleen staan en tot de ontdekking komen dat je je alles hebt laten ontnemen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Andre, Je had deze reactie makkelijk als antwoord kunnen posten want aan de hand van jouw vragenlijstje kan je elke twijfel-kwestie bondig en efficiënt aanpakken. Van mij een dikke + dus ;-) Liefs en fijne dag nog!

Antwoorden (4)

Zonder dat hij kwaad wordt? Maak hem duidelijk dat jij net als hij, recht hebt op een eigen leven naast jullie relatie, dat jij je meisjes dingen moet kunnen doen, net zoals hij naar zijn vrienden moet kunnen. Zeg hem dit niet vriendelijk, maar dwingend. Als je je eigen leven en persoonlijkheid inlevert, omdat je denkt dat dit je op dit moment gelukkig maakt, dan barst de bom en raak je hem alsnog kwijt als je ouder bent. Kom voor jezelf op, doe de dingen die jij leuk vindt, die jij wil doen, zoals jij het wil doen. Je laat jezelf in de steek door hem zijn zin te geven. Wordt wat spannender voor hem, dat doe je door niet zijn voetveeg te zijn, maar iemand die weet wat zij wil.
Lees het boek, de ideale vrouw is een bitch eens, dan begrijp je wat er mis gaat. En dat je hier zelf in moet grijpen. Een relatie moet je geluk aanvullen, niet je geluk zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Als hier niets tegen ondernomen wordt,gaat het op den duur toch fout aflopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tuurlijk, dit hou je niet vol. Je verliest je vriendinnen op deze manier en jezelf. Maar je vriend vind je ook niet leuk zo, dit is een soort dwang van hem, hij wil het machtgevoel. Maar dat blijft niet leuk en spannend, op een dag gaat hij je saai vinden, zoals hij je nu probeert te creëren. Ik vindt, de ideale vrouw is een bitch, een geweldig boek, waarvan je inziet dat je met op deze manier je leven leiden, moet stoppen. Echt een aanrader. Kom op Karina, je bent vast een leuke meid, die weet wat ze wil en best zonder haar vriend kan, alleen dat nog niet weet. Wees niet langer een meeloper, de vriendin van..., maar laat de echte Karina eens aan je vriend zien, het meisje waar hij tenslotte ook verliefd op is geworden.
Ik zeg dit niet om je te kwetsen, maar ik hoop dat je hier iets mee doet.Je verdiend beter, dan de voetveeg van een ander te zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij is nu al bezig met je te isoleren,nog even en dan begint hij ook al te zeuren dat je zelfs niet meer naar je eigen familie mag/kan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de reacties; soms is het al even goed om het te lezen en in mij op te nemen.,.. Ik zelf ga wel tegen mijn partner in maak mijn punt duidelijk en wil daarna hier ook naar handelen zodra ik erna handel dreigt hij bij mij weg te gaan en heeft zijn spullen als het ware al gepakt. Dat juist hoe gek ook wil ik niet en ben ik terug bij af en ga mee in zijn wereld... soms het idee dat hij last heeft narcistische trekjes ( om een beeld te geven hoe hij kan reageren ) hij is verder buiten dit erg lief en zorgzaam een dubbel gevoel brengt dit met zich mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij heeft macht over jou en dat laat jij toe, laat hem zijn spullen pakken en de deur uitlopen, je wordt hier heel onzeker over. Als hij echt van jou houdt, dan biedt hij zijn excuses aan, op het moment dat jij hem niet terug roept. Aan een lieve, zorgzame man heb je niets, als hij dat alleen is, als jij doet wat hij wil.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal eens met crea. Hij weet je al zo te manipuleren dat je door zijn dreiging weg te gaan,je alweer toegeeft.
Dam je dit niet in,dan zal het alleen maar erger worden en hij dit straks bij alles doen als hij zijn zin wil hebben.
Ivana
10 jaar geleden
Perfect antwoord. Dikke plus.
Karina, NIEMAND IS IEMANDS EIGENDOM.
Mijn man dreigde ooit eens weg te lopen als ik een hond nam. Het enige dat ik zei was : prima. Hij zit nog steeds naast de hond op de bank.
Vecht voor jezelf!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
klopt ik ben ook bang dat er een patroon in komt dat hij constant iets moet hebben om zijn zin te hebben in wat voor vorm dan ook... Dat patroon probeer ik nu iig te doorbreken bedankt eerst voor de tips!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een goeie Ivana,ik lach me rot. en zie het ook voor me. ;-))))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat je dit patroon wil doorbreken, bewijst dat je op de goede weg zit karina, zet dat door. Je zal zien, als dit ophoudt, dat je veel gelukkiger wordt, met of zonder hem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja ben zelf niet van het online zetten met bepaalde vragen maar moet zeggen dat het toch weer een andere kijk geeft :-))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wel goed dat je het doet als je er even zelf niet uit komt, haal uit alle antwoorden het gene wat voor jou goed voelt en waar jij iets mee kunt, iedereen heeft hier weer een andere kijk op, wat alle antwoorden bij elkaar een compleet antwoord maakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt Crea, ik ben hard aan het nadenken voor mij zelf. Ben ook geen persoon die niet graag over zich heen laat lopen maar altijd mij zelf op de tweede plek zet misschien zit daar het probleem en dat moet ik indd goed nagaan. Anderen tips kunnen geven hoe het anders kan maar zodra je het zelf overkomt zie je het niet mee zwart/wit en komen er meerdere gevoelens bij kijken. Er zit in ieder geval een weekend aan te komen en zal duidelijk maken dat ik een weekend voor mij zelf wil en ook dit ga doen(A)...Het zal mij benieuwen hoe hij hier op gaat reageren en ik natuurlijk. Ook kijken naar het afkraken van bepaalde onderwerpen zal ik dusdanig sterker moeten worden of het voor lief hebben " het ene oor erin en he andere oor eruit "...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Karina : denk aan jezelf, blijf standvastig en succes! @Ivana : prachtig voorbeeld! @ Crea : Dikke Plus!
Eerst en vooral kan je je afvragen waarom je precies op dergelijk soort man bent gevallen. Je komt nooit zomaar met iemand samen. Zoals C.G. Jung al zei "wat binnen is, zie je buiten". Bv. waren misschien je ouders gelijkaardig (of één van hen)? had je al een laag zelfbeeld zodat hij je snel onderuit kon halen? enz...
Een tweede punt is dat je vriend getuigt van grote angst. Al toont hij zich misschien stoer en sterk, hij is bang je te verliezen. Met wat dit te maken heeft kan ik niet zeggen, maar ik vermoed (als ik lees hoe hij reageert) dat hij angst heeft om als man te falen en vooral de emotie die daarbij komt kijken. Hij heeft duidelijk een groot ego en een klein hartje :), waardoor hij ook heel defensief reageert en je naar beneden haalt over dingen waar je trots op bent. In feite heeft hij dus zelf ook een negatief zelfbeeld en hij compenseert dat op de door jou beschreven manier. Vandaar ook dat kwaad worden en het afwimpelen van je emotie.
Praten helpt in dit geval nauwelijks of zelfs helemaal niet. Want je vriend is niet enkel jaloers, hij voelt zich ook klein omdat hij jaloers is, en als jij dat dan nog ter sprake brengt (hoe opbouwend je dat ook doet)) versterk je dit nog. Met als gevolg : meer defensief gedrag (dat is ontkenning van zichzelf) en meer kwaadheid (dat is eigenlijk kwaadheid tov zichzelf)
Hoe je kan reageren is om te beginnen je eigen weg blijven gaan WAT HIJ OOK DOET OF ZEGT! Dus ga maar naar je vriendinnen en beweeg je zo los mogelijk op feestjes. Het is zijn proces dat hij daarbij moet doorlopen, en dat zal hij niet doorlopen als jij hem beschermt of dingen gaat vermijden.
Jij voor jezelf kan best goed in contact blijven met je gevoel, en je toelaten dit gevoel te hebben ook als "hou je enorm veel van je vriend". Als je je gevoel aanvaardt, aanvaard je ook jezelf en sta je sterker in je schoenen.
Als hij kwaad wordt, blijf vooral rustig. Zie de kleine gekwetste jongen achter zijn stoere gedrag. Je hoeft geen medelijden of zo te hebben, blijf gewoon in je liefde.
Als het echt niet meer te doen is, neem een tijdje afstand. Ga wandelen, of ga in een andere kamer zitten en doe iets leuks voor jezelf.
Bevestig hem in de dingen die hij goed doet. Focus niet op die jaloersheid (dit maakt het alleen maar erger) maar op de leuke dingen die je samen hebt. Er is (bijna) geen enkele partner met wie alles mogelijk is zoals in je wildste dromen, dus aanvaard de beperkingen van je relatie en kijk waar de mogelijkheden liggen.
liveisgreat
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
totaal geen negatief zelfbeeld had ik daarom verbaas ik mij erin dat ik er toch in mee ga. De verkeerde signalen wel opmerk en wetende dat het niet goed is, en er toch in mee gaan. Het klopt dat hij veel angst heeft toen hij mij had ontmoet was die overdonderd van verliefdheid gevoelens die hij eerder nog niet zo extreem heeft gehad... Nadat zijn vader is gestorven heeft hij een grote rol in zijn familie gaan spelen een soort van vader gevoel ook heeft hij de jaloerse trekjes naar zijn moeder en zusje misschien handig geweest om dit gelijk te vermelden. Ik zal aankomend weekend standvastig blijven ;-)
liveisgreat
10 jaar geleden
:-D
liveisgreat
10 jaar geleden
Karina, ik ben geen psycholoog maar als zijn handelingen bij jou een snaar raken heeft dat ook met jou te maken. Dat "negatief zelfbeeld" was maar een voorbeeld. Het is aan jou om na te gaan waar deze gebeurtenis bij jou op ingrijpt. Dat kan je best door na te gaan wat je voelt.
Iemand kan je echt en echt niet je zelfwaarde afnemen. Dat is een proces dat in jou gebeurt. Ik zeg niet dat dit negatief is of zo en evenmin dat het jouw schuld is. Wat ik bedoel is dat niemand je kan sturen, jij bent de baas over je eigen gedachten en gevoelens. Dus ook over je mate van zelfwaarde....
Je kan met de vinger naar hem wijzen, maar dat zal niks veranderen. Het enige waar jij impact op hebt is op jezelf.
Als jij standvastig bent, kunnen er verschillende dingen gebeuren. Ik kan niet voorspellen hoe hij zal reageren.
Het is ook niet de bedoeling dat je standvastig bent om hem te veranderen. Dat lukt niet. Hij kan zelf bekijken wat hij ermee doet : veranderen of niet. Jij doet gewoon wat jij goed acht, en je beoogt er geen enkel resultaat mee bij hem. Dat is het uitgangspunt.
Staat idd ook mooi beschreven in het boek dat door Crea wordt aangeraden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik ben benieuwd zal je tips mee nemen :-))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus!
Dit is iets wat jij stapsgewijs hebt toegelaten in jullie relatie en enkel als Jij mentaal sterk genoeg bent om hier op Liefdevolle wijze tegenin te gaan zal hij ten volle met zichzelf en zijn eigen onvermogen tot vrijlaten geconfronteerd worden.

Op zo'n moment is het er op of er onder.
Met andere woorden, van zodra jouw vriend merkt dat jij naast jouw Liefde voor hem ook nog genegenheid voor anderen kan/wil koesteren kan hij dit ofwel leren accepteren en dan komen jullie hier als koppel sterker uit.
Ofwel kan hij die groei niet aan en dan komt er een breuk in de goeie verstandhouding en mogelijks ook (al dan niet tijdelijk) in de Liefdesrelatie op zich.

Het feit dat jij hier melding van maakt naar onbekende toe geeft voor mij toch aan dat het jou, ondanks jouw Liefde voor hem, meer belast dan jou lief is.
Zolang we zelf oplossingen vinden en/of zolang de situatie ons niet belast zijn we niet erg geneigd om er met anderen over te praten omdat de aangename facetten van de relatie dan nog overwegen op de minder aangename.

Je kan er ook voor kiezen om de situatie te aanvaarden zoals die is en alles met de mantel der Liefde leren bedekken.
Met andere woorden, je kan jezelf ontpoppen tot een volgzaam typetje dat manlief behaagt de lieve vrede te bewaren.
Dit is echter een zenuwslopende uitdaging waar menig mens al snel zichzelf en/of de eigen noden verloochent.

Elke optie is een leerrijke optie omdat gaan enkel mens identiek reageert op identieke situaties.
Niet elke mens heeft dezelfde noden of behoeften als de andere om toch Geluk & Tevredenheid te ervaren.

Dus...
Wij kunnen hier raad geven zoveel we willen doch jij dient voor jezelf uit te maken wat Jij nodig hebt om een stabiele band van Tevredenheid (Geluk) met jezelf en de anderen te bekomen én te onderhouden.
Jij dient voor Jezelf uit te maken waar Jouw prioriteiten liggen op vlak van Geluk & Tevredenheid met jezelf en anderen.
Die prioriteiten kunnen verschuiven naargelang de situatie en naargelang jouw eigen vermogens van dat moment.

Blijf "Liefdevol omgaan met jezelf en elkaar" hoog in het vaandel dragen dan kom je makkelijker tot oplossingen die door alle betrokken partijen als lonend ervaren worden.

Liefs en veel Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Denk eerst eens er over na wat je zelf zou willen doen hieraan. Vind je zelf dat je met je vriendinnen in t weekend gaat? Mag iemand je dingen afkraken? Mag iemand kwaad op je worden wanneer jij staat voor wat je wilt? Ben je bereid om hier sterk in te gaan staan? Ook als het naar degene is die je niet wilt?
Er is iets in jou wat zich daar nog niet zo in kan verweren blijkbaar. En helaas, dat zal wel moeten gezien wat je over hem schrijft.

Dat gaat even spannend worden, maar dat heb je wel te doen om je relatie te redden.
Het gaat er niet zo om wat je zou kunnen zeggen, maar wat je voelt hierin, ten opzichte van jezelf.... als je dat sterk kunt neerzetten (schrijf t anders eerst voor jezelf op) komen de woorden vanzelf...

succes!

Toegevoegd na 12 minuten:
niet wilt verliezen bedoel ik... :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+