Mijn dochter van ruim 17 wil het huis uit en op zich zelf te gaan. Wat kan ik als moeder doen om haar te helpen?

Toegevoegd na 5 minuten:
wil haar helpen dit mogelijk te maken

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wil je haar helpen door het mogelijk te maken, of wil je haar tegenhouden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kamerbewoning is geen probleem onder de 18.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Moeder moet eerst maar eens uitzoeken of moeder dit kan betalen, niks aanvragen van toeslagen of andere subsidies... moeder [en/of vader] is verantwoordelijk tot 21 jaar, dus eerst alles checken en als het allemaal financieel haalbaar is, daarna misschien een kamer zoeken [zelfstandig of bij een hospita...].
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet niet hoe het zit qua financiële middelen, maar ik zou samen met haar een kostenberekening maken. Eerst en vooral: Aanschaffen van meubelen kost veel geld. Heeft ze deze al? Daarnaast komen nog de maandelijkse rekeningen, dokter- en tandartsbezoeken, belastingen, voeding, en wss nog vrije tijd, kledij en vnl ook sparen. Ik zou samen met je dochter een financieel plan opstellen. Ook is het belangrijk dat je rustig de tijd neemt om een woonst te vinden waar ze zich goed zal voelen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@jodokus52, Heel wat 17-jarigen hebben reeds spaarcenten waar ze zelf voor gewerkt hebben hoor dus wie zegt dat dochterlief op mama's kap of die van de maatschappij wil teren? @vraagsteller, + voor jouw vraag Liefs en veel Succes maar ook veel Plezier ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@GerdaMaria : Toegevoegd na 5 minuten:
>>>wil haar helpen dit mogelijk te maken Vraagsteller/moeder heeft bovenstaande na vijf minuten toegevoegd, hetgeen naar mijn idee aangeeft dat dochter niet financieel onafhankelijk is [hetgeen inderdaad niet onmogelijk zou zijn, maar zo vaak gebeurt het ook weer niet op deze leeftijd]. In het geval van "onafhankelijk zijn" zou ik verwacht hebben dat moeder andere bewoording gebruikt zou hebben, als : "Mijn FINANCIEEL onafhankelijke dochter van ruim 17 wil het huis uit en OP EIGEN BENEN STAAN. Wat kan ik als moeder doen om haar te helpen, behalve samen een kostenplaatje maken? [citaat GerdaMaria :]
"Heel wat 17-jarigen hebben reeds spaarcenten waar ze zelf voor gewerkt hebben hoor dus wie zegt dat dochterlief op mama’s kap of die van de maatschappij wil teren?" Spaarcenten zijn niet oneindig, spaargeld gaat op, om op eigen benen te staan is het noodzakelijk om inkomsten te hebben [uit werk of anderszins], dat is wat ik bedoelde met mijn opmerkingen, want als dochterlief de rekeningen niet kan betalen, zullen de ouders dit toch moeten doen.

Het beste antwoord

Ik weet niet hoe het zit qua financiële middelen, maar ik zou samen met haar een kostenberekening maken. Eerst en vooral: Aanschaffen van meubelen kost veel geld. Heeft ze deze al? Daarnaast komen nog de maandelijkse rekeningen, dokter- en tandartsbezoeken, belastingen, voeding, en wss nog vrije tijd, kledij en vnl ook sparen. Ik zou samen met je dochter een financieel plan opstellen. Ook is het belangrijk dat je rustig de tijd neemt om een woonst te vinden waar ze zich goed zal voelen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meubelen veel geld? Daar heb je toch www.gratisoptehalen.nl of www.gratisaftehalen.nl voor en alle kringloopwinkels puilen uit!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+

Andere antwoorden (1)

Je kunt haar helpen door:
te helpen met woonruimte te zoeken,
inpakken van haar spullen,
verhuizen,
het op de hoogte stellen van de kosten die een eigen huishouding met zich meebrengt,
samen zoeken naar betaalbare spullen en meubels (kringloop),
eventueel financieel een bijdrage leveren,
schilderen en/of behangen,
leren koken,
op de hoogte stellen van aan te vragen toeslagen,
helpen bij het (verantwoord) alsluiten van abonnementen en verzekeringen,
de was,
adviezen en hulp waar ze zelf om vraagt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+