de oma van mijn oma kwam uit het buitenland, heb ik dan ook een klein beetje 'buitenlands' in me?

Toegevoegd na 4 minuten:
de oma van mijn oma kwam uit Italië, ben ik nu 1/5 Italiaanse? :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (3)

Je bent 1/16 Italiaanse omdat je 16 over-overgrootouders hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wow 16! Ik dacht 1. Die oma van mn oma
2. Die ouders van mn oma
3. Mn oma
4. Mn ouders
5. Ik :p In iedergeval bedankt!
Als je in Nederland geboren bent ben je volgens de wet in eerste instantie gewoon Nederlands. Jouw lichaam zal ergens wel verwante 'genen' bevatten van desbetreffend persoon. Komt diegene uit het buitenland (dus ook de genen), zou je dus kunnen stellen dat je een beetje buitenlands bevat, al zullen deze genen niet meer zo sterk zijn. Als je familie geen echte stamboom heeft bijgehouden is het moeilijk te zeggen of je daadwerkelijk 1/5 Italiaans bent, misschien heb je stiekem nog meer mensen ver in de familie die verwanten hebben in het buitenland of was je oma zelf ook al wel een halfbloed. Om nu echt te definiëren of dat je Italiaans of Nederlands bent, afgezien van het wettelijke, is volgens mij vrijwel onmogelijk.

Het is trouwens ook maar net hoe sterk je jijzelf er mee verwant voelt. Als jij jezelf er sterk mee verbonden voelt kun jij jezelf gewoon een beetje Italiaans noemen ;)

p.s. het zou dan geen 1/5 zijn, maar 1/16..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt altijd wat mee en/of in je van je ouders en voorouders.
De mate waarin zich dat manifesteert valt mijns inziens niet in te delen op de wijze waarop jij dat doet want er zijn bijvoorbeeld broers en zussen in een zelfde situatie als de jouwe en bij de ene manifesteert zich die buitenlandse invloed veel meer dan bij de andere.
Dus volgens mij spelen er nog andere factoren mee dan gewoon de bloedlijnen uittellen.

Je ziet dat afwijkende effect trouwens ook in directe lijn van ouders naar kinderen.
Neem 5 kinderen van een zelfde vader en moeder en je zal geen enkel kind met identieke nakomelingsverschijnselen aantreffen. Zelfs niet bij een zogenammade identieke tweeling.

Je kan deze verschillen en/of afwijkingen meer dan waarschijnlijk ook toeschrijven aan de genen, DNA enz.

De keuze is nu gewoon aan jou om dat tikkeltje Italiaans effect verder tot uiting te laten komen of niet ;-)

Liefs en veel plezier ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dankje!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
;-)