Hoe leg ik vast, dat ik mijn testament nooit zal veranderen?

Mijn vriend en ik zijn bezig met het vastleggen van een samenlevingscontract én testamenten, bij een notaris... Ik ben enig kind en wil als enige erfgenaam, als wij geen kinderen hebben en als mijn partner is overleden, mijn beste vriendin als erfgenaam aanstellen... Maar wij willen niet dat zij al het vermogen, van mijn partner erft, dit gaat grotendeels naar neefjes... Hóe leg ik vast dat ik dit nóóit zal aanpassen in mijn testament zodat mijn vriend rust heeft, ik wil het goed geregeld hebben voor ons...

Toegevoegd na 5 minuten:
Of is er een andere mogelijkheid, een extra clausule of iets dergelijks? Of een apart contract wat we op laten stellen? Heb ook eens iets gehoord over een tweetrapsmaking, is dat niet teveel werk en verantwoording voor mij tegen die tijd, ben dan op leeftijd en lukt me dat in mijn eentje?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Om te beginnen moet je notaris je hierover tot in detail kunnen informeren - je betaalt daarvoor. Los daarvan kan het geen kwaad om zelf op internet te zoeken op 'erfenis niet naar schoonfamilie' of iets dergelijks. Ik heb voor het gemak twee bronnen toegevoegd, er zijn er nog veel meer.
Wat je wilt kan gemakkelijk worden vastgelegd in de uitsluitingsclausule, een passage over het uitsluiten van de schoonfamilie bij erfenissen, al dan niet in combinatie met kinderloosheid. Elke notaris kan dat voor je regelen.
De mogelijkheden op dat gebied houden ook verband met de vraag of je alleen gaat samenwonen of in een later stadium wilt trouwen en hoe je dat zou willen ( in gemeenschap van goederen of op huwelijkse voorwaarden). Zodra jullie gaan trouwen en/of kinderen krijgen herzie je je testament, dat is heel normaal. Kennis en deskundigheid op dit vlak kun je altijd zelf vergaren of inhuren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een testament kan je altijd veranderen ook al zeg je daarin dat het nooit niet mag veranderen, Nooit niet duurt zolang tot jij iets aan het testament veranderd,
Je kan mischien een gezamenlijk testament opmaken waar dan in staat dat dit alleen kan veranderd worden wanneer jullie beiden er akkoord mee gaan,
Robby BB