Hoe kan ik medeleven tonen via sms of email?

Vandaag heb ik te horen gekregen dat de moeder van een vriend in het ziekenhuis ligt. Ik wil graag mijn medeleven tonen via email of sms. Maar ik vind dat altijd lastig en ben bang dat ik iets verkeerds zeg of dat het niet juist overkomt. Wat kan ik volgens jullie het beste neerzetten in een bericht? Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
17.5K
Amadea
10 jaar geleden
Dan kan je beter een kaartje sturen. Als er een mooie afbeelding op staat hoef je niet veel tekst te schrijven. Bijvoorbeeld "Sterkte en beterschap". Meer hoeft niet.
Er zijn ook per e-mail zulke kaartjes te versturen. Bijvoorbeeld via kaartenhuis.nl.
Computoon
10 jaar geleden
Geen sms sturen, dat is letterlijk en figuurlijk erg goedkoop...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik gebruik altijd smileys om duidelijk over te laten komen hoe ik iets bedoel, maar ik weet niet of dat erg gepast is in deze situatie / of je dat normaal wel doet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp dat je niet direct een 1 op 1 gesprek wil voeren omdat je bang bent niet de juiste opmerkingen te maken of niet goed over te komen.
Maar door te sms-en of een email te sturen verandert jouw zorgen niet, aangezien je ook hier niet weet hoe het overkomt bij de ander. Middels een telefoongesprek kun je dit wel eerder aanvoelen en daarop inspelen, wat bij een email of sms niet kan.
Mocht de drempel toch te groot zijn en je besluit om te sms-en zou ik vooral bij jezelf blijven en aangeven dat je medeleven wil tonen en je kunt vragen of het uitkomt dat je telefonisch contact opneemt. Succes met je keuze.

Antwoorden (3)

Zet er gewoon iets van: Wat vind ik dit rot voor je, ik weet even niet wat ik moet zeggen, als ik je ergens mee kan helpen of kan steunen, dan hoor ik dat graag. Wens je moeder veel sterkte van me en jij ook sterkte natuurlijk, groetjes...
Zet zoiets wel in je eigen woorden neer, je mag rustig laten weten hoe je je voelt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De dokters zijn hier niet van gisteren.

of:

Beterschap!

of:

ik kom gauw eens langs,hou je taai.

Maar ja als je het maar meent.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik had het niet helemaal goed gelezen.Sommige zou ik dus iets genuanceerder doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan beginnen met als inleiding iets in de trant van "Hey, ik hoorde dat je moeder in het ziekenhuis ligt."

Je kan je medeleven tonen, bijvoorbeeld iets als "Wat vervelend zeg/Wat naar voor haar/Wat vreselijk voor jullie", afhankelijk van hoe ernstig het is wat ze heeft.

Je kan vragen naar hoe het gaat, dan weet jij meer van hoe de situatie nu is, en het laat betrokkenheid zien. Bijvoorbeeld iets als "Hoe gaat het op dit moment met haar? En hoe gaat het met jou?"

Je kan hulp aanbieden, als je bereid bent en momenteel in staat bent hem te helpen. Mensen kunnen behoefte hebben om erover te praten, in stilte samen te zijn met een vriend en niet te hoeven praten, of juist even iets van afleiding te hebben. Mensen kunnen ook behoefte hebben aan praktische dingen (als het zo ernstig is dat zij de komende dagen in het ziekenhuis willen blijven bij haar, kan het fijn zijn als iemand anders even thuis wat kleren voor hen wil halen , huisdieren kan voeren, papieren die ingeleverd moeten worden op school/werk afhandelen etc.) Je kan iets schrijven als "Kan ik iets voor je/jullie doen?/Als je behoefte hebt om te praten of als ik iets anders voor je kan betekenen, mag je me altijd bellen/smsen."

Je kan afsluiten met iets in de trant van "Wil je haar beterschap van mij wensen?"

Als jij zijn moeder ook persoonlijk kent, en het iets ernstigs is (en ze wel nog goed in staat is om informatie op te nemen), zou je daarnaast ook een kaartje naar haar kunnen schrijven, dat zal zij vast fijn vinden. Je kan het eventueel gewoon heel simpel houden, ook een kaartje met alleen "Beterschap/Ik hoop dat je snel weer beter wordt/Ik denk aan je" is al fijn om te krijgen als je in het ziekenhuis ligt.
Mensen vinden het vaak moeilijk om met dit soort dingen om te gaan, en uit ongemakkelijkheid zeggen ze dan soms maar niks, en dat is voor mensen die in die situatie zitten het vervelendst, iets zeggen is altijd beter dan niets zeggen.