Kan de zoon van mijn vriendin mijn achternaam krijgen?

Uit een eerdere relatie heeft mijn vriendin een zoon. Hij heeft inmiddels middels een koninklijk besluit de achternaam van zijn moeder in plaats van die van zijn vader daar hij deze niet meer ziet.

Ik en mijn vriendin gaan nu trouwen en verwachten samen ook een kindje. Mijn vriendin zal haar eigen achternaam en mijn achternaam gaan dragen, ons kindje krijgt mijn achternaam, maar nu vraag ik me af of haar zoon ook mijn achternaam kan krijgen.

Wij zouden dit alle 3 (straks 4) graag willen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt onmogelijk spreken voor een kind dat nog niet geboren is, en dat zou ik ook niet doen voor de zoon van je vriendin. Misschien wil hij later wel op zoek naar zijn echte vader. Dan is het toch fijn om te weten waar hij moet beginnen met zoeken.

Antwoorden (2)

"Hoofdvoorwaarde voor wijzigen achternaam

Degene van wie u wilt dat het kind de achternaam krijgt, moet het kind een aantal jaren hebben opgevoed en verzorgd. Dit is de ‘verplichte verzorgingstermijn’. Afhankelijk van de leeftijd van het kind geldt er een termijn van 3 of 5 aaneengesloten jaren in de periode direct voorafgaand aan het verzoek.

Een verzorgingstermijn van 5 jaar geldt als het kind jonger dan twaalf jaar is. Voor een kind van 12 tot 18 jaar geldt een verzorgingstermijn van 3 jaar. Wilt u een verzoek tot naamswijziging indienen voor meer kinderen binnen uw gezin? Dan geldt een verzorgingstermijn van 5 jaar als een van de kinderen jonger dan 12 jaar is.

Bij de berekening van de verzorgingstermijn geldt bij echtscheiding de datum waarop de gemeente het echtscheidingsvonnis heeft ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand. Dit is een verplichte norm ook als u kunt aantonen dat u eerder uit elkaar bent gegaan."
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Ja dat kan en vermits de zoon van jouw toekomstige vrouw reeds de familienaam van zijn moeder draagt dient er in principe geen toestemming meer verkregen te worden van diens vader.
Denk er echter heel goed over na waarom je dat kind nogmaals een naamswijziging zou laten ondergaan.
Wil jij dit omdat Jij je daar beter bij voelt?
Of zie je er voordelen voor het kind zelf in?
Persoonlijk ben ik van mening dat je steeds naar het korte en lange termijn belang van het kind dient te kijken.
En dat is iets waar jullie zelf in alle eer en geweten over dienen na te denken en naar te handelen, dat kunnen wij van hieruit slechts gedeeltelijk inschatten.

Je schrijft niet welke leeftijd haar zoon heeft maar indien mogelijk zou ik het kind ook inspraak geven zodat er over deze kwestie later tenminste geen discussies kunnen ontstaan.
Indien het die inspraak nu niet kan verlenen wegens te jonge leeftijd is het misschien een te overwegen denkpiste om te wachten tot de zoon wel rijp genoeg is om hier zelf een mening over te geven?!

Via bijgevoegde link vind je meer info aangaande wijziging van namen en familienamen.

Liefs en veel Succes ermee!