Kun je trouwen, maar geen alimentatie betalen bij scheiding?

Is het mogelijk om bij het trouwen vast te leggen dat je niet de nadelen hebt van het betalen van alimentatie op het moment dat je weer zou gaan scheiden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet je wel zeker dat je wilt trouwen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk, maar mijn broer heeft er nare ervaringen mee, dus ik vroeg me gewoon af of het mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als vader zou je trots moeten zijn dat je mag bijdragen aan de behoeften van je kinderen. Ok vind je vraag egoistisch.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien zou je eerst mijn argenument moeten weten alvorens te oordelen. Ik praat bijvoorbeeld over partner alimentatie en ook heeft mijn vriendin een zoontje waarvan ik me afvraag of ik kinderalimentatie zou moeten betalen wanneer wij in de toekomst in scheiding zouden komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je het kind niet erkent hoef je geen kinderalimentatie te betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind het heel normaal om over dit soort dingen na te denken.
Je zou in ieder geval op huwelijkse voorwaarden moeten trouwen,
Dat normale "gemeenschap van goederen" is heel erg achterhaald.

Antwoorden (2)

Nee, niet definitief. Je kunt bij het trouwen opstellen dat er al geen alimentatie zal worden betaald/gevraagd. Maar wanneer er toch een scheiding komt en de andere persoon later in de bijstand komt, zal de bijstand alsnog alimentatie verhalen bij de ex partner.
Dus helemaal ben je er niet vanaf, maar je kunt wel regelen dat het niet per definitie betaald hoeft te worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat zou kunnen in theorie.
Het is toch tegenwoordig zo dat beide partners geacht worden voor zichzelf
te kunnen zorgen.
Dus spreek af dat je beide evenveel werkt en zo mogelijk evenveel verdient.
Dan hoeft geen van beide ooit aanspraak te doen op partneralimentatie.
En dat kan dus alleen als beide echtelieden er zeker van zouden kunnen zijn dat ze nooit een beroep zouden hoeven doen op bijstand.
En dan kun je dus ook geen partneralimentatie ontvangen......
Dat is de theorie.
Maar dit is de wet:
Als een van de ex-partners niet genoeg inkomsten heeft om van te leven, heeft de ander de plicht om bij te dragen in deze kosten. Dit wordt partneralimentatie genoemd.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden/partneralimentatie?ns_campaign=Thema-familie_jeugd_en_gezin&ro_adgrp=Scheiden-Partneralimentatie&ns_mchannel=sea&ns_source=google&ns_linkname=%2Bpartneralimentatie&ns_fee=0.00&gclid=CKPS-6n8prcCFYXItAodV1YAcQ

En verder zou je moeten trouwen op huwelijkse voorwaarden.
Het is toch al raar dat trouwen "in gemeenschap van goederen" de standaard is.
In de huwelijkse voowaarden leg je vast wat van wie is, zodat je niet bij
een scheiding alles en alles moet verdelen door twee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Die link kan wel korter...: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden/partneralimentatie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan zelfs nog korter http://bit.ly/10VfX8D Lekker boeiend. Plusje van mij momo.
Antoni
10 jaar geleden
Met zo'n lange URL kan er altijd iets mis gaan. Daarom gaf ik een handigere, kortere URL! Dat leek mij voor iedereen makkelijk.