Hoe kan ons kindje mijn achternaam krijgen?

Ik en mijn vriendin verwachten over 5 maanden ons eerste kindje samen. Zij heeft al een kind uit een eerdere relatie welke haar achternaam draagt. Ik zou heel graag willen dat ons aankomend kindje mijn achternaam gaat krijgen, maar mijn vriendin wil hiervoor geen toestemming geven bij de erkenning van ons kindje. Ze geeft aan te willen trouwen en zodoende haar eigen achternaam en mijn achternaam te krijgen. Ons kindje zou dan van haar wel mijn achternaam mogen krijgen. Ik ben echter geen voorstander van het huwelijk ivm de gevolgen van een scheiding. Hierbij vind ik dat de man altijd benadeeld wordt.

Weet iemand een oplossing voor mijn probleem?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
bamibal
10 jaar geleden
Dat klinkt als chantage. Lijkt me geen gezonde basis voor een relatie.
Amadea
10 jaar geleden
Verplaats je in de wereld van het kind. Hoe zou jij het vinden als jij niet dezelfde achternaam hebt als je broer of zus? Alleen omdat je vader recht op jou wou hebben?
En wat dan als jullie uit elkaar gaan, ga je het kind dan ontvoeren?

Het beste antwoord

Dat is alleen mogelijk als ook je vriendin ermee instemt dat jullie gezamenlijke kindje jouw naam krijgt. Ook al erken je het kind dan moet je vriendin daar toch mee akkoord gaan, jullie dienen beiden bij de erkenning een persoonlijke verklaring af te leggen bij de ambtenaar van de burgerlijke stand.

Wil je vriendin dat niet omdat ze per se wil trouwen dan krijgt jullie kindje automatisch de achternaam van de moeder.

Achternaam kind uit nieuwe relatie

Heeft u een kind uit een vorige relatie en krijgt u met uw nieuwe partner een kind? Dan hoeft dit kind niet dezelfde naam te krijgen als zijn stiefbroer of stiefzus. Dit is omdat het juridisch gezien niet om een kind van dezelfde ouders gaat. Krijgt u met uw nieuwe partner meer kinderen, dan geldt de eenheid van naam weer wel. Alle kinderen die u en uw nieuwe partner krijgen, moeten dezelfde achternaam hebben.

Zie onderstaande link: hierin staat ook weer een link naar een publicatie: "de keuze van de achternaam"

Toegevoegd na 4 minuten:
Misschien is een oplossing een geregistreerd partnerschap ?
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je heldere antwoord. Bij een geregistreerd partnerschap betaal je volgens mij nog altijd (partner en kinder) alimentatie op het moment dat de relatie ten einde komt. Dat is nu juist hetgeen wat me bij trouwen tegen staat.
Ceeve
10 jaar geleden
Ja daar heb je gelijk in. Maar de benadeling van de man bij echtscheiding is wel te voorkomen door of dan voor mediation te kiezen of voor dezelfde advocaat. Als je 2 verschillende advocaten hebt zijn die dikwijls bezig met er zoveel mogelijk uit proberen te slepen voor hun cliënt waardoor de exen tegen elkaar worden opgezet.

Andere antwoorden (2)

De kwestie achternaam is iets ingewikkeldere dan je misschien denkt. In principe krijgt het kind de naam van de moeder ( het ouderwetse gezegde is: moeder maakt geenbastaard). Moeder is automatisch voogdes. De man kan het kind erkennen en dan krijgt het de achternaam van de vader en ontstaan ook familierechtelijke betrekkingen, zoals alimentatieplicht van de vader ( kind kan ook van de vader erven of de vader van het kind).
Trouwen om het nog niet geboren kind de achternaam van vader te geven is achterhaald. Ook een getrouwd stel mag de achternaam van het kind kiezen: die van vader of die van de moeder. Bij trouwen kunnen de echtelieden tegenwoordig ook kiezen welke achternaam ze gaan dragen! Mannen worden evenmin meer gediscrimineerd als vrouwen, dit betreft juist gelijkheidsregels in de wet vastgelegd.
Dus als je niet wilt trouwen, domweg niet aan beginnen, juridisch maakt het voor veel zaken niets meer uit. Bij samenwonen wel even een testament maken en een samenlevingscontract bij de notaris, dat voorkomt veel onverwachte narigheden. Doen! Kan je ook gelijk de voogdij vastleggen mocht een van de ouders sneuvelen. Trouwens, dat moeten echtelieden ook doen om veel verdriet te voorkomen als een van hen of met name beiden sterven( auto-ongeluk is zo gebeurd).
Door te trouwens krijgt een reeds geboren kind trouwens geen andere achternaam meer en een kind kan maar van één vader zijn, dus erkend blijft erkend.
Als de moeder nu in deze kwestie wil dat het kind de achternaam krijgt van de vader, dan is een huwelijk geheel overbodig en een knuppel om een mug dood te slaan. Overdreven dus.
Geregistreerd partnerschap staat bijna gelijk aan een huwelijk dus begin daar evenmin aan.
Ik laat hier alle wetsartikelen achterweg maar als je ze wilt, geef dan een seintje. Ik zit in het vak.

Toegevoegd na 9 minuten:
Bij erkenning houdt het kind de naam van de moeder, tenzij de moeder en de erkenner ter gelegenheid van de erkenning gezamenlijk verklaren dat het kind de geslachtsnaam van de vader zal hebben. Dit kan ook al bij een nog niet geboren kind.
Normaliter wil men dat het kind de naam van de vader zal gaan dragen, maar het kan dus ook die van de moeder blijven.

Toegevoegd na 23 uur:
Geregeld in BW 1: art.5 lid 1 en 2.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is zo dat jij verplicht bent aangifte te doen, jouw vriendin niet, maar zij is wel bevoegd. Jullie mogen beiden kiezen welke achternaam het kindje krijgt. Wanneer er geen keuze wordt gemaakt, krijgt het kindje jouw achternaam (de vader).
Het kind moet dan wel meteen erkend worden door jou. Gebeurd dit niet, krijgt het kind alsnog de achternaam van de moeder.
Met het huwelijk hoeft het niet zo te zijn dat zij haar én jouw achternaam krijgt. Ook dit is zelf te kiezen. De man hoeft niet benadeeld te worden als je kiest voor huwelijkse voorwaarden.

Je hebt dus 2 opties om ervoor te zorgen dat het kind jouw achternaam draagt:
1. ervoor zorgen dat er geen keuze wordt gemaakt
2. ervoor zorgen dat jullie beiden tot de keuze kunnen komen, ook zij, om jouw achternaam te kiezen.

Toegevoegd na 4 minuten:
''4. Indien een kind door geboorte in familierechtelijke betrekking tot beide ouders komt te staan, verklaren de ouders gezamenlijk voor of ter gelegenheid van de aangifte van de geboorte welke van hun beider geslachtsnamen het kind zal hebben. Van de verklaring van de ouders die voor de aangifte van de geboorte wordt afgelegd, wordt een akte van naamskeuze opgemaakt. Van de verklaring van de ouders die ter gelegenheid van de aangifte van de geboorte wordt afgelegd, wordt melding gemaakt in de akte van geboorte. De eerste drie volzinnen zijn van overeenkomstige toepassing indien een ouder en zijn echtgenoot of geregistreerde partner die niet de ouder is, van rechtswege gezamenlijk het gezag als bedoeld in artikel 253sa over het kind zullen uitoefenen of uitoefenen. De verklaring die niet ter gelegenheid van de aangifte van de geboorte wordt afgelegd, kan ten overstaan van iedere ambtenaar van de burgerlijke stand worden afgelegd.

5. Wordt een verklaring houdende naamskeuze, bedoeld in het vierde lid, voor of ter gelegenheid van de aangifte van de geboorte afgelegd, dan heeft het kind de gekozen naam vanaf de geboorte. Geschiedt de naamskeuze niet uiterlijk ter gelegenheid van de aangifte van de geboorte, dan neemt de ambtenaar van de burgerlijke stand als geslachtsnaam van het kind in de geboorteakte op:

a. de geslachtsnaam van de vader in geval het kind door geboorte in familierechtelijke betrekking tot beide ouders komt te staan;

b. de geslachtsnaam van de moeder in geval een ouder en zijn echtgenoot of geregistreerde partner die niet de ouder is, van rechtswege gezamenlijk het gezag als bedoeld in artikel 253sa over het kind uitoefenen.''