Hoe ga je om met een verborgen narcist die zich vaak als een kind gedraagt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@lingerlucy : Meer informatie is echt nodig om hier (serieus) antwoord op te kunnen geven. Zonder achtergrondinfo komen we nergens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik gedraag me ook zo vaak als een kind omdat het goed bij m'n uiterlijk past en mensen het leuk vinden. Weet je zeker dat het echt een narcist is?

Het beste antwoord

Wat voor een soort relatie heb je met deze narcist? Is het je partner en woon je ermee samen, is het je vader, moeder, zus? En in welke vormen komt dit narcisme naar boven.
Allereerst kunnen er allerlei redenen zijn waarom iemand zich narcistisch gedraagt.
Er bestaat natuurlijk de psychische afwijking narcisme, maar er kunnen zoveel meer dingen meespelen. Zo ben ik bijvoorbeeld eens depressief geweest en gedroeg me ook als een narcist. Terwijl ik in feite een heel liefdevol en behulpzaam mens ben die altijd meer naar de ander kijkt dan naar zichzelf. Ik heb in die periode ook mensen gekwetst.

In ieder geval is het wel zo dat je bij narcistisch gedrag sterk in je eigen schoenen moet blijven staan en niet over je heen moet laten lopen.
Wat de oorzaak van dit gedrag ook is.

Je doet er goed aan om 'kort bij jezelf' te blijven en je gevoel van eigenwaarde niet te verliezen in je contact met deze narcist. Dit kan heel moeilijk zijn. Ze pakken je juist op je kwetsbare plekken en zien spoken die niet bestaan.

Wanneer je voorheen gewillig was en (te) meegaand, en je dit gaat veranderen, zul je merken dat het narcistische gedrag toe gaat nemen. Dit is een periode waar je doorheen moet en waarin ruzies kunnen ontstaan.

Al met al is het niet gemakkelijk, maar het beste advies dat ik kan geven is voor jezelf te blijven kiezen. Wanneer jouw levensvreugde ernstig bedreigd wordt door het narcistisch gedrag van een ander, en er is geen oplossing voor handen, ga dan minder intensief met deze persoon om.