Hoe kan ik doordringen tot moeilijk beïnvloedbare mensen (zodat ze ook naar mijn standpunt luisteren, informatie aanhoren etc.)?

Ik heb zowel professioneel als in mijn persoonlijk leven te maken met een aantal mensen die een soort pantser om zich hebben.
Eén voorbeeld is mijn vader : hij heeft zijn eigen verhaal gebouwd over onze heel moeilijke jeugd (waarbij hij natuurlijk buiten schot blijft) en verkondigt dit verhaal aan wie het horen wil. en ook dat ik uit ben op zijn geld :-). In feite deert me dit niet zo, maar wel als dit verhaal verteld wordt tegen mijn dochter, zijn vriendin (die ondertussen behoorlijk boos op me is hierdoor) enz.... Het is soms zo grappig als ik dan mensen ontmoet aan wie hij zijn leed verteld heeft en die mensen me aanstaren en zeggen "is dàt je dochter? die ziet er toch netjes en lief uit?".
Maar ook mijn vriend heeft er last van (zij het een heel stuk minder dan mijn vader). Hij "hoort" vaak niet wat ik zeg en plaatst alles in een categorie vanuit wat hij in het verleden heeft meegemaakt. "Jaloers op mijn kinderen" "Jaloers op mijn moeder" "Jij wil samenwonen omdat je een laag pensioen zal hebben" etc.
Op mijn werk idem dito. vooral de doelgroep waarvoor ik werk zit soms vast in zichzelf. ze horen dan niet welk advies ik hen geef als ze met een probleem komen. ze willen vooral horen dat ze het grote slachtoffer zijn, alle sociale verhuurders bedriegers zijn....
Ik heb de neiging laten varen om door te drammen, want dat werkt averechts bij mensen die Oost-Indisch doof zijn. Maar welke methode kan ik dan wel gebruiken om mijn standpunt, info etc. duidelijk te maken?

liveisgreat
11 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zag bij de gerelateerde vragen een goeie:
http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/overig/leren-luisteren-moeilijk.53158
En iemand die met problemen komt wil niet perse advies...
Summo
11 jaar geleden
Heel gevaarlijke reactie die je mogelijk geheel niet op prijs stelt.
Mij valt op dat je dit niet bij een enkel persoon ervaart maar bij meerdere mensen en nog erger, ook bij een aantal mensen die je heel na staan. Ik ga niet roepen dat het dus aan jou ligt maar wilde wel zeggen: zou er toch ook iets in jou kunnen zitten waardoor je dit zo ervaart bij mensen die gevoelsmatig dicht bij je zijn. Dan zou behalve alleen je spreekvaardigheden op dit vlak verbeteren het ook nodig zijn dit te onderzoeken want als je je "gevoeligheid" hiervoor kunt aanpakken ben je dan misschien al halverwege en hoeft er nog maar weinig te gebeuren om het voor jouw beleving echt te verbeteren.
Cryofiel
11 jaar geleden
Mij valt vooral op dat die vriend zich niet echt als een vriend gedraagt. Dat vriendlief vraagstelster beschuldigt jaloers te zijn op zijn kinderen en op zijn moeder is al hoogst twijfelachtig. Zoiets zeg je, als vriend, hooguit in de helpende vorm: "Joh, jouw gevoel, ik begrijp het helemaal, maar... weet je zeker dat er niet een vorm van jaloezie in het spel is?" Om vervolgens vraagstelster verder te helpen. Zoals het nu is verwoord, komt het op mij over alsof deze vriend vraagstelster beschuldigt. In een ruzie-achtige sfeer. Vriend maakt het helemaal bont met zijn beschuldiging dat vraagstelster alleen maar voor het pensioen wil samenwonen. In feite beschuldigt hij haar ervan dat ze niet van hem houdt, maar dat ze enkel uit financiële overwegingen bij hem blijft. Ze is dus een profiteur/uitzuiger/parasiet - in ieder geval iets in die richting. Laat ik het zo zeggen: als mijn vriend iets vergelijkbaars tegen mij zou zeggen, zou ik op z'n minst een heel serieus gesprek met hem willen voeren...
liveisgreat
11 jaar geleden
Cryofiel en CaatPeeters, ik denk dat dat vrouwenlogica is of...? ik heb nog nooit een vriend gehad die zo empathisch was als Cryofiel beschrijft. en hoor van vele vrouwen dat ze graag willen dat hun partner zich wat empathischer opstelt.
Ofwel trek ik dus figuren aan zoals mijn pa was en is, en heb ik een aantal vriendinnen die dezelfde soort mannen aantrekken, dat kan ook. De ervaringen met mijn vader en met mijn vriend worden ook door anderen bevestigd (los van mijn inbreng bedoel ik, ze zeggen het uit zichzelf. het is dus niet om me gelijk te geven).
Hoe dan ook, ik worstel ermee en het ligt heel gevoelig bij me. Het is een levensthema natuurlijk om "gehoord en begrepen" te worden. Bij de doelgroep is het vaak vanuit een soort slachtofferpositie, zij geloven niet meer dat er in hun leven iets kan veranderen en zeker niet dat zij er zelf voor kunnen zorgen dat er iets verandert. Dat is een kanttekening die ik vaak maak bij mijn werk : wij bevestigen de mensen teveel in hun situatie, in plaats van hen als individuen te zien die voor een stuk ook een keuzevrijheid hebben (en eventueel psychologische begeleiding moeten krijgen om hiermee in contact te komen).
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik kan natuurlijk alleen maar oordelen op grond van wat jij geschreven hebt. Of, nog beter: op grond van de gevoelens die jouw tekst bij mij losmaakt bij het lezen. Het gevoel dat bij mij binnenkomt, kan dus sterk verschillen van het gevoel dat jij uitdraagt. Dat is nu eenmaal niet anders. Dat geldt zeker bij schriftelijke communicatie, en feitelijk zelfs bij elke andere vorm van communicatie. Maar goed, op grond van mijn gevoel: er is verschil tussen iemand die niet altijd even empathisch is, en die niet altijd even (fijn)gevoelig is, en iemand die de ander ronduit de grond in duwt. Daarom maakte ik nog een voorbehoud bij zijn opmerkingen over jouw jaloezie. Die opmerkingen kunnen ook grond-in-boorderig zijn, maar hij zou ze ook luchtig kunnen hebben bedoeld. Daarmee bedoel ik dat het voor hem gewoon een luchtige opmerking was die hij direct daarna weer is vergeten, ook al kwam die opmerking bij jou hard aan. Maar de opmerking dat je alleen maar bij hem blijft omdat je dan tenminste een redelijk pensioen zult hebben - goed, het *kan* nog altijd een (slecht) grapje zijn geweest, maar dit komt op mij over als neerbuigend. Achteraf gezien had je direct moeten reageren in de trant van "nou zeg, da's niet bepaald een fijne opmerking!" en dan kijken hoe hij reageert. Iemand met enig gevoel zou dan direct laten merken dat hij het zo niet bedoelde. -- Ander punt: ik zie vaker dat mensen een partner zoeken die veel weg heeft van hun vader of moeder. Dat voelt kennelijk toch vertrouwd, "zo hoort het". Vader een botterik? Dan partner een botterik. Vader een zacht ei? Dan partner een zacht ei. Geen wet van meden en perzen, maar ik zie het verdraaid vaak gebeuren. Of dat ook op jou van toepassing is? Geen idee. Ik heb nu maar één puntje van jou gehoord, verder ken ik jou totaal niet, dus ik ga nu vooral uit van mijn grootscheepse gebrek aan kennis over jou en jouw omstandigheden.
Cryofiel
11 jaar geleden
Weer een ander punt: jouw doelgroep. Ze brengen zichzelf in de slachtofferrol, als ik je goed begrijp. Het ligt aan die botte huisbaas die hen geen kans geeft. Toen ik dat las, vroeg ik me af of je (of één van jouw collega's) wel eens heeft geprobeerd dat domweg te bevestigen. Bijvoorbeeld: "Ja, klopt, het was een botte hufter." En bij alles wat ze verder nog vertellen, dezelfde soort bevestiging geven: "Inderdaad zeg, hij gaf jou geen enkele kans." Met als sitiekem doel om ze aan het einde van het gesprek te vragen: "En, is je probleem nu opgelost?" Wat ik mij afvraag (ik weet het domweg niet, ik heb daar geen enkele ervaring in): zouden ze dan zelf gaan nadenken, en inzien dat ze toch echt zelf iets moeten doen om hun problemen op te lossen?
liveisgreat
11 jaar geleden
haha, Cryofiel, schitterend idee met betrekking tot mijn doelgroep. Doe ik ècht voortaan...
ja dat andere kàn jij natuurlijk niet weten en was mijn vraag ook niet. maar gelijk heb je : vele mensen trekken een duplicaat aan van hun vader of moeder (als partner). Vraag me af of dit kan doorbroken worden en hoe, maar dat is een andere vraag natuurlijk...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hai, ik herken wat je omschrijft. Lastig is het he? Ik kan alleen schrijven wat ik denk en heb meegemaakt. Wat voor mij werkte is: mijn best doen, mezelf blijven en op goed geluk draait er iemand bij. Je best doen om door te dringen bij iemand die heilig gelooft in zijn waarheid lijkt me alleen vermoeiend voor jou.

Het beste antwoord

Ik herken je probleem en het hangt er vanaf hoe belangrijk je dit uiteindelijk zelf blijft vinden om het je eigen leven niet teveel te laten beïnvloeden.

1. Wie niet wil luisteren doet dit toch niet, dan kun je tevergeefs praten als Brugman. Veel mensen zijn zoveel met zichzelf bezig, hebben al bij voorbaat een bepaald standpunt ingenomen - overtuigd van hun eigen gelijk - dat je je de moeite kunt besparen. Hopeloos hen uit te leggen hoe het eigenlijk zit, of jouw kant van het verhaal te vertellen. Iedereen heeft toch ook zijn eigen kijk op dingen. Bovendien luisteren mensen over het algemeen heel erg slecht naar elkaar en hebben hun mening/antwoord dikwijls al klaar.

2. Dan zijn er je dierbaren die wel naar je willen luisteren of redelijke mensen die jouw mening, standpunt of hoe jij tegen de zaak aankijkt ook willen horen. Die kun je rustig uitleggen hoe de vork eigenlijk in de steel zit en dat doe je bij voorkeur in een één op één gesprek in een vertrouwelijke omgeving. Het loont de moeite om hier tijd aan te besteden en je energie in te steken.

3. De reactie van je vader naar anderen toe is absoluut onacceptabel. Hoog tijd dat je eerst eens een hartig gesprek met hem hebt dat hij ermee moet ophouden om jou zwart te maken. Het lijkt er sterk op dat hij zijn eigen falen als opvoeder wil verdoezelen en dus gauw de schuld op jou afschuift. Ik neem aan dat je dochter dit wel begrijpt. Of je verder wel goed bent of wilt zijn met de vriendin van je vader bepaalt verder of je ook haar (later) in het gesprek met je vader betrekt of apart ook met haar eens een (ongetwijfeld voor haar verhelderend) gesprek aangaat.

4. Verder dien je te beslissen hoe het verder privé of op het werk aan te pakken. Als je privé de indruk hebt het werkt toch niet dan kun je het laten gaan en ook met die personen kappen. Op het werk ligt dit toch anders want daar zul je steeds weer professioneel moeten handelen en proberen om klanten/collega's toch de verschillende kanten van een zaak te laten zien. Houd privé en zakelijk goed van elkaar gescheiden, dat houdt dus ook in dat je zakelijk door moet gaan waar je privé al lang het bijltje erbij neer kunt gooien.

5. Tot slot hou jezelf voor ik heb er alles aan gedaan wat mogelijk is en ik sta altijd open voor een ander, maar ik heb zelf ook nog het recht om prettig te leven met degenen die mij wel vertrouwen en dierbaar zijn en ik laat mijn eigen leven door het negatief handelen van een ander niet meer verpesten.

Toegevoegd na 18 minuten:
zie verder reactie
11 jaar geleden
Ceeve
11 jaar geleden
Wat de opmerkingen van je vriend betreft die zijn niet erg respectvol. Als goede partner zeg je zoiets niet. Maar misschien bedoelt hij het toch niet zo. Een goed gesprek met hem zal misschien toch ook een bepaalde vorm van minderwaardigheidscomplex naar voren brengen gezien je opmerkingen over zijn verleden.
liveisgreat
11 jaar geleden
bedankt, hier heb ik iets aan!

Andere antwoorden (1)

Stap 1:
Je hoeft niet tegen de mening van de ander in te gaan, maar alleen maar door te vragen.
Als iemand kritiek geeft, vraag dan door waarom ze dat vinden.
“Waarom denk je dat je dit moet zeggen? Waarom op deze manier?”
Wees gewoon geïnteresseerd en oordeel niet. Je oordeel kun je later altijd nog geven.
Het mooie is dat je niets hoeft te zeggen, je hoeft alleen maar te vragen. Dit zorgt ervoor dat je de werkelijke motivatie van de ander begrijpt en alleen dan kun je er ook wat mee doen.
Als de ander echt geen gelijk heeft, dan zal doorvragen ervoor zorgen dat dat duidelijk wordt. De ander zal moeite hebben aan te tonen dat de opmerking of het verzoek terecht was.
Stap 2:
Je hoeft in dit stadium het niet eens te zijn met de ander. Je hoeft alleen maar begrip te tonen. Zeg bijvoorbeeld: ”Ik begrijp dat je dat wilt. Ik begrijp dat dat je mening is. Ik begrijp dat je denkt dat…”
Hiermee zeg je niet dat je dezelfde mening hebt. Je zegt alleen maar dat je begrijpt dat de ander dat vindt – vanuit zijn of haar oogpunt.
Je geeft hiermee aan dat het alleen maar een mening is en niet per se de waarheid.
Je buigt de kritiek of het verzoek om. Je doet wat je kunt om de ander te begrijpen. Dat zal die persoon hopelijk waarderen. En zo niet, dan helpt toch niets en heb jij er alles aan gedaan om je van je beste kant te laten zien.
Door op deze manier ‘toe te geven’ kweek je weer begrip bij de ander. Dat haalt het conflict uit het gesprek.
Stap 3:
Nu wordt het tijd voor jouw verhaal. Voor jouw mening, behoefte en voorkeur. Dit is misschien een lastige stap als je dit niet gewend bent. Maar wel essentieel. Als je de vorige stappen hebt genomen en je vergeet deze, dan is er geen resultaat.
Zeg gewoon wat je vindt. Op een rustige manier.
In plaats van: “Dat doe je altijd! Ik heb er genoeg van!” zeg je gewoon: “Het valt me op dat je dat meer doet. Ik vind dat niet prettig.”
Dit is het punt waarin je je gevoel moet laten spreken. Jij hebt er recht op. De ander heeft er recht op. Het kost misschien wat moeite, maar het is het waard. Denk hoe goed je je zult voelen als je voor je mening uitkomt. Denk hoe vervelend je je voelt als je weer niet zegt wat je werkelijk vindt.
Misschien kost het nu wat moeite, maar op de lange termijn levert het je veel op: een beter gevoel, meer zelfvertrouwen en minder kans op herhaling van dezelfde situatie.

Verder in reacties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door je gedrag leer je anderen hoe ze met jou om moeten gaan. Wat leer jij de mensen in jouw omgeving? Wat wil jij ze leren? Hoe wil jij dat ze met je omgaan? Er is maar één manier om dat duidelijk te maken en dat is het door het te zeggen.
liveisgreat
11 jaar geleden
bedankt, mooi antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is zeker een mooi antwoord! Plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Liveisgreat: één ding, wanneer ik een bedrijf / instantie bel over een probleem en degene aan telefoon gaat "begrip" tonen voor mijn situatie... dan kan ik bloedlink worden: hier is een 'psychologische' cursus overheen gegaan!! Daar heb ik niets aan, los mijn probleem op!! Wanneer ik dat dan ook zeg, is de andere kant stil, dit staat niet in hun script op het scherm... hier kunnen ze niets mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ook duidelijk in het antwoord aangegeven, dat dit niet voor iedereen werkt, dat zijn de moeilijkste personen om tegenin te gaan, maar het is wel het proberen waard. Niet geschoten is altijd mis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Crea: was geen kritiek op je antwoord, was aangeven van mij dat BEGRIP zeker niet altijd werkt en soms zelfs NEGATIEF werkt: de bekende DRUPPEL...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, Jodokus, daar ben ik het volkomen mee eens, ( ik wou eerst schrijven, dat begrijp ik, maar daar zie ik nu maar vanaf...), maar bij veel mensen werkt dit wel. Ik voelde jouw kritiek of reactie echt niet als aanval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima! Crea, in orde.