Hoe zorg ik voor het minste schade binnen mijn buren-relatie?

Vannacht had mijn bovenbuurvrouw (ik ben woonachtig in een flat) harde muziek aan, waarop ik vervolgens om 4 uur vannacht naar haar toe ben gegaan met de duidelijke mededeling dat we in Nederland dit geen normaal tijdstip vinden om muziek te draaien. Ze gaf aan last te hebben met haar buren dus heb direct noch duidelijk gezegd dat het een probleem is van haar en dat zij dat zelf dient op te lossen met haar buren (bij mij schuin boven dus) en dat dit geen oplossing is. Ze weigerde hier de muziek uit te doen, dus daarop heb ik de politie gebeld.

De politie heeft gehoord en constateerde dat de muziek overduidelijk te hard stond. Daarop hebben ze de buurvrouw aangesproken en weigerde mee te werken. Bij de controle ronde (politie rijd altijd weg en komt enkele minuten later weer terug) had ze weer de muziek hard gezet. Daarop heeft de politie ook een tweede auto laten komen en de installatie in beslag genomen. Daar ze weigerde, eveneens, is ze gearresteerd.

Nu weet ze dus dat ik de melding gemaakt heb, ik ben immers bij haar geweest. Nu is de relatie (ze is een buitenlandse) niet super goed, maar ze is wel van het type dat iedereen de schuld geeft, behalve zichzelf. De vraag is dus een beetje: hoe voorkom ik dat ze mij hierna gaat belagen, de schuld geeft etc. en dat er niet continue confrontaties gaan ontstaan. Ik zeg niet dat dit gebeurd, maar dit is meer een preventieve vraag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Ze is buitenlandse". Ja, dus? Is dat relevante informatie? Als je nou zegt dat ze daardoor geen Nederlands kan, ok, maar nu...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is in zekere zin relevant, daar haar manier van communicatie anders is, haar taalvaardigheid een combinatie van Nederlands, Engels en nog wat eigen taal is en haar cultuur dus ook anders is. Dan is "ze is buitenlandse" korter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je in een grote stad woont is dat wel afdoende hoor! met "buitenlandse" dek je de hele lading!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat vind ik wel ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
precies. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vandaag overigens ook het nieuwsbericht; even voor de volledigheid: http://rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=116534

Het beste antwoord

wat al opgemerkt is: het is niet nodig om te wachten m.b.t. de woningstichting.
advies: onmiddellijk zodra het kan (donderdag) de woningstichting inlichten en het hele verhaal, dus niet een paar feiten, nee alles, vertellen, zet het nu vandaag voor jezelf op schrift (je extra uitleg hierboven, eventueel aangevuld met nog het een en ander) zodat je niets kan vergeten.

wat kan je doen ? je hebt een paar opties:

*/*je kan ervan uitgaan dat er verder niets gebeurt, dat heet afwachten.
kan je doen, vind ik niet verstandig, als deze buurvrouw zo heetgebakerd is, dat ze zich zelfs verzet tegen de politie, lijkt me geen goed teken.

*/*je kan op haar afstappen/aanbellen en informeren hoe het gaat, of ze al contact met de andere buur (waar zij dus geluidshinder van had) heeft gelegd en hoe daar gereageerd is en of zij al wat afgekoeld/rustiger is, lijkt me niet.

*/*je kan bij de andere buren die om jullie heen wonen aanbellen en praten over de gebeurtenissen, wat zij er al van weten/mee gekregen hebben en of er iemand een idee/ervaring heeft hoe dit op te lossen MET ELKAAR omdat het ONS ALLEMAAL AANGAAT (iedereen zal dit lawaai gehoord hebben...), op die manier betrek je iedereen er bij en misschien is dit wel de beste manier om er ook nog op een VREDIGE KERST-wijze uit te komen.

trek het je niet teveel aan, er zijn altijd mensen die "een heel kort lontje" hebben, maar vergeet niet in actie te komen, zo snel mogelijk.
succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat kun je niet voorkomen, je moet du vragen hoe je daarmee om moet gaan en daarvoor moet je bij de politie zijn. Het is de politie ook wel duidelijk dat dit menens is dus je moet de politie bellen en vragen hoe je hier nu verder mee moet omdat je bang bent voor represailles.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als aller eerste geef ik jou groot gelijk qua het bellen van de politie, het is niet normaal om om 4 uur snachts ongeoorloofd zonder voor aankondiging muziek te draaien, Er zijn ook mensen die snachts hun nacht rust goed nodig hebben wegens gezondheidsklachten. Ik zou proberen een goed gesprek met de buurvrouw te houden tijdens een bak koffie, Nodig haar eens bij jou uit. Want hoelanger je hier mee wacht hoe meer scheve gezichten je gaat krijgen. uit jouw verhaal te lezen is jou buurvrouw een type die graag eigen rechter speelt en de buren van jou flink opstookt. Als tweede maatregel (indien dit bovenstaande niet mocht baten) Zou ik een klacht in dienen bij de woningbouwvereniging, Bij meer dan 7 klachten moet de woningbouw dit serieus nemen en maatregelen nemen. Probeer zelf er in iedergeval ver boven te staan en verlaag je niet tot haar niveau. Stel het escaleert zicht van kwaad tot erger probeer dan een handtekening actie te houden in jouw flat.

Ik hoop dat het niet zo ver hoeft te komen, En dat je hier wat mee kan.

Mvg Robert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij kunt je buurvrouw niet veranderen. Het kwaad is al geschied, dus je zult er het beste van moeten hopen maar ik vrees dat jullie relatie een flinke deuk heeft opgelopen.
11 jaar geleden
Ik zou zeggen, nodig die mevrouw eens uit en praat met haar bij een lekker kopje koffie of iets dergelijks.

Praat bij voorkeur met haar terwijl er een politieman bij zit. Dan wordt meteen duidelijk van wiens kant de problemen komen.. als de sfeer weer eens omslaan zou.

Maar goed: Als je met haar praat, probeer dan haar problemen te begrijpen en bied haar jouw hulp c.q. jouw bemiddeling aan in de verstoorde verhoudingen met hààr buren.

Heel lang geleden heb ik in een soortgelijke situatie verkeert en heb het probleem op bovenstaande wijze opgelost (Overigens zonder de aanwezigheid van een politieman) en.. sedertdien zijn er niet alleen 'geen problemen' meer geweest..Nee, we werden zelfs vrienden..

Veel succes!

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
mooi!+
Als ik je beschrijving lees, ben ik eigenlijk wat verwonderd over de reactie van je buurvrouw. zelfs na het ingrijpen van de politie blijft ze gewoon verder gaan, en weigert zelfs twee keer om mee te werken. Ze heeft zichzelf dus in nesten gewerkt.
Toch denk ik dat de relatie al enige tijd wat gespannen is, en dat het feit dat je buurvrouw van vreemde origine is, daar mogelijk mee te maken heeft. Ik bedoel hiermee: als ik tussen de regels door lees, vermoed ik dat je sowieso niet opgezet bent met een buitenlandse buurvrouw.
Bijvoorbeeld : je spreekt haar aan met "bij ons doen ze dit niet", wat eigenlijk toch niet zo een neutrale manier van benaderen is. En bij het beschrijven van de niet-super-goede relatie schrijf je expliciet tussen haakjes ("ze is een buitenlandse").
Bij communicatie pikken mensen niet enkel op wat je zegt, ze pikken vooral ook op wat je niet zegt. Als je haar al met wat terughoudendheid en argwaan bejegent zal zij dit heus wel aanvoelen.
Ik praat het gedrag van je buurvrouw zeker niet goed, en vind ook dat je er goed aan gedaan hebt de politie te verwittigen.
Maar om te antwoorden op je vraag denk ik dat dit een gelegenheid is om naar jouw eigen manier van bejegening te kijken. En dus om haar voortaan niet meer aan te spreken als een vreemde die onze gewoonte moet aanleren, maar op dezelfde manier als waarop je iemand zou benaderen die uit eigen land komt en die zijn muziek te hard zet. Dus niks verwijzing naar "ons land" of "bij ons" maar gewoon een assertieve boodschap volgens de regels van de communicatie.
Wat het voorval zelf betreft, kan je best afwachten hoe je buurvrouw reageert. Praat ze niet meer tegen je, kan je ervoor kiezen om zelf de eerste stap te nemen of neutraal blijven en haar bij haar eigen proces laten. Ze moet uit deze situatie ook iets leren.
Gaat ze zich wreken door bv. opnieuw lawaai te maken of andere dingen, doe dan zoals beschreven (dus assertief en zonder ondertoontje).
Gebeurt dit allemaal niet, dan heb je de keuze om de niet-super-goede relatie wat in de goede richting te duwen door je wat meer open te stellen en respect te tonen (ipv dit enkel van haar te verwachten).
Ze zal wel andere gewoontes hebben dan jij, maar so what zolang ze je niet écht hinderen? Leer haar kennen, ontdek het "andere" zonder vooroordeel. Dikke kans dat dit bij haar ook iets zal veranderen. En misschien kan je dan volgende keren dergelijke situaties oplossen zonder politie-ingrijpen.
liveisgreat
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ze buitenlandse is, heeft meer ermee te maken dat er cultuurverschil is en ik dus directer ben dan zij in hun cultuur. En het is het ook niet vreemd wanneer je vriendelijk, doch duidelijk verzoekt of het geluid uit mag en dit geweigerd word, mijn houding er zeker niet vriendelijker op word... En ja, er is eerder een voorval geweest, waarbij ze ook bij haar vorige naaste buren (die min of meer gevlucht zijn) ruzie had en dat af reageerde met harde muziek. Als mevrouw had ingestemd om het geluid zacht te zetten, was politie ingrijpen ook niet nodig geweest, maar dit weigerde ze. Dan zit er niets anders op, zeker op een tijdstip van 4 uur 's nachts, de politie te bellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
overigens heb ik de regels van communicatie toegepast, daar ben ik voldoende in opgeleid. Maar ik ben niet een hulpverlener en als ze ruzie heeft met haar buren, moet ze dat met hen oplossen in plaats van ertegenin gaan met muziek.
liveisgreat
11 jaar geleden
Ik weet dat ik geen populistisch standpunt vertolk, en mogelijk minnetjes op mijn nek haal. Je zal m.a.w. uiteraard liever lezen dat jij volledig in je recht bent en de dame in kwestie zich maar moet leren aanpassen aan onze gewoonten. Maar daar gaat het hier niet over bij dit geschil. Het gaat bv. niet over iemand die een schaap houdt op zijn terras om te kunnen slachten bij het offerfeest.
Sowieso : bij elk conflict zijn er altijd 2 partijen. Dat je je vraag op GV stelt, is m.i. omdat je instemming zoekt met je manier van handelen (en dus "partij te kiezen" voor jou), en tips zoekt omdat je bang bent voor revanche. Ik lees nergens dat je zelf de wil hebt om de relatie met je buurvrouw te verbeteren.
Wat je eerste reactie betreft : ik heb op geen enkel moment beweerd dat het met die specifieke voorval niet goed zou geweest zijn de politie in te schakelen, integendeel. De dame in kwestie is hier buiten de schreef gegaan, hoe dan ook. Evenmin heb ik beweerd dat je de regels van communicatie (ik boodschappen e.d.m.) niet hebt toegepast. Tenslotte was ik er niet bij, dus kan het niet weten. Maar ik kan niet anders dan constateren dat je manier van communiceren niet het gewenste effect had.
Het uitblijven van het gewenste effect komt uiteraard gedeeltelijk door de aard van mevrouw, maar m.i. ook doordat je manier van benaderen niet efficiënt was. En dit laatste heeft mogelijk te maken met het feit dat je (onbewust?) blijft verwijzen naar de origine van mevrouw, hoewel dat in deze situatie totaal irrelevant is . Het opzetten van luide muziek heeft m.a.w. totaal niks te maken met ras, religie of afkomst, maar met het niet bij machte zijn om geschillen op een opbouwende manier aan te pakken. Dit is een karaktereigenschap, geen "cultureel gegeven". Er is geen enkel land of cultuur waar deze manier van met conflicten omgaan algemeen is.
Je kan mevrouw niet veranderen, je kan wel stappen ondernemen waardoor je impact op haar kan vergroten. En daarvoor is het volgens mij veel efficiënter om mevrouw in situaties als deze op haar karaktereigenschap (en van DAARUIT ook op haar gedrag) aan te spreken dan om te zeggen "bij ons doen ze dit niet". En om je meer open te stellen, ook al is mevrouw een buitenlandse met andere gewoonten.
Je hoeft nog steeds niet te bekennen dat jij het was. Je woont in een flat. Dus je kan Zeggen dat jij het niet was en er nog tig andere bewoners wonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, maar als je kort ervoor bij haar langs bent gegaan, dan is de som natuurlijk snel opgemaakt dat ik gebeld heb.
Nu wordt er telkens de woningbouwvereniging vernoemd echter als het een koopflat is kan je terecht bij de vereniging van eigenaren, gezamenlijk kan je dan ook naar de rechter en haar uit huis laten plaatsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat hier -gelukkig- om een woningbouwvereniging. Daaron is het denk ik makkelijker. Wou daar morgen even langs gaan.