Hoe moet ik omgaan met emoties zoals verdriet en kwaadheid?

Ik ben onlangs voor de gek gehouden (althans dat gevoel heb ik) en heel erg boos en verdrietig. Ik heb dingen uit kwaadheid gedaan waarvan ik gedacht had nooit te doen. Ik voel me slecht en schuldig ook daarom. Ook mis ik me geliefde ondanks die persoon mij slecht heeft behandeld. Hoe kan het nou zo zijn dat je steeds aan die persoon blijft denken terwijl die helemaal niet om je geeft en je gewoon aan de kant gezet heeft. Ik voel me zo dom dat ik me al die tijd heb laten gebruiken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap wat je bedoeld. Als ik mezelf voorneem om als ik boos ben, niets slechts te doen, lukt dat nooit als ik boos ben omdat je dan eigenlijk een ander iemand bent.
Het is ook zo dat als je verliefd op iemand bent, je heel graag een relatie met diegene wilt en door de verlieftheid ben je vaak blind voor de slechte kanten van iemand, of merk je niet op dat die persoon eigenlijk helemaal niet je type is. Probeer eens over die persoon na te denken en dan niet denken aan het uiterlijk, maar alleen het karakter, het innerlijk. Dat verhelderd vaak ook de boel.
Voor sommige mensen is het makkelijker om over hun emoties te praten dan anderen. Ik vind het zelf echt heel erg moeilijk, maar in text (bijvoorbeeld als ik met iemand op man praat) kan ik dat juist wel, alleen heb ik dan een beetje het gevoel dat ik mezelf helemaal blootstel, en dat vind ik niet erg prettig. Het is wel erg fijn als je een vriend/vriendin hebt waar je gewoon alles tegen kan zeggen. Dit is vaak moeilijk met mensen waar je vaak mee optrekt.
Ik heb bijvoorbeeld een hele goeie vriendin uit duitsland die ik in oostenrijk ontmoette waarmee ik heel vaak nog praat op msn en waar we goed elkaars verhaal kwijt kunnen, wat erg oplucht

Antwoorden (2)

Emoties werken soms beangstigend en bedreigend omdat ze zo krachtig kunnen zijn en ons verstand kunnen overheersen. Juist deze kracht maakt emoties tot een schitterend fenomeen. Emoties zijn net als golven van de zee: ze zwellen aan tot zij hun hoogste punt bereiken, waarna ze langzaam wegebben. Emoties hebben een grote invloed op onze gezondheid. Ze brengen tastbare, moleculaire effecten in ons lichaam teweeg en zijn daarmee in staat de natuurlijke balans van de lichaamsfuncties te verstoren of juist te herstellen.

Positieve emoties als liefde en genegenheid, trots, dankbaarheid, geluk, blijdschap en vreugde bevorderen een goede gezondheid. Negatieve emoties als verdriet, boosheid, angst, schuld, schaamte, afgunst, jaloezie, afkeer en walging verstoren de natuurlijke, gezonde balans van het lichaam. Toch zijn negatieve emoties noch goed, noch slecht. Ze vertellen je slechts wat er in je omgaat. Pas als je deze negatieve emoties gaat onderdrukken of je er aan vast gaat klampen vormen zij een bedreiging voor je gezondheid.

In 4 stappen leren omgaan met negatieve emoties

Er zijn grofweg drie manieren om met je emoties om te gaan. De meest gezonde manier is je emoties toelaten en ze gewoonweg ervaren, zonder te proberen in te grijpen. Een tweede manier is onze emoties onderdrukken voordat ze hun piek bereiken. We willen de emotie dan niet ervaren, we zijn er bang voor en vluchten in ons denken. Een derde manier is dat we ons vastklampen aan emoties nadat zij hun piek hebben bereikt. We zijn dan eerder ‘verslaafd’ aan onze emoties, we krijgen een ‘kick’ van de intensiteit ervan en weigeren de emotie los te laten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verstand en gevoel kunnen soms mijlen ver uit elkaar liggen. Met je verstand zul je vast wel weten dat het beter is om je ex-vriendje achter je te laten, maar je gevoel is het daar nog niet echt mee eens, lijkt het. Dat zit nog vast aan 'hoe het had kunnen zijn als hij je niet aan de kant had gezet'.
Dat heet rouwen om wat had kunnen zijn....
Geef jezelf de tijd om te rouwen. Daarmee verwerk je meer dan verkeerde dingen uit kwaadheid doen, waar je, zoals je schreef, later dan weer spijt van hebt en schuldgevoelens mee opbouwt. Daarmee raak je in een neerwaartse spiraal en ik denk niet dat je dat wilt.

Mag ik je bemoedigen met een lied ?

http://www.youtube.com/watch?v=lFVI2Qr1AuY

Heel veel sterkte gewenst en ik hoop dat je, na je rouwtijd, weer verder kunt en een prachtig leven mag hebben.