Waar moet je wonen als je Co-ouderschap aangaat?

DRINGENDE VRAAG!

Moet je in het zelfde dorp wonen als je Co-ouderschap aangaat of maakt dat niet uit?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
mijn ex wil verhuizen verder weg, hoever mag hij verhuizen. we hebben een co ouderschap.
ik ga niet naar het nieuwe adres, dat zijn voor mij extra kosten. wat mag en kan. wat mag niet ( de afstand ) en wat kan niet ? Janneke

Antwoorden (5)

Het is wel handig als je bij elkaar in de buurt woont, echter geen verplichting, je kinderen moeten naar school, waar ze ook hun vrienden hebben, als je ze iedere dag vanuit een verdere weg gelegen stad naar school moet brengen, is dat bijna niet te doen, ook voor de kinderen is het beter niet uit hun sociale omgeving weggehaald te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe maakt het niet uit waar je woont, je bent als ouder verplicht je kinderen naar school te laten gaan. Het is niet verplicht om je kinderen naar dezelfde school te laten gaan... wel makkelijker.
Als je kiest voor een andere plaats zul je jezelf moeten afvragen of je dit logistiek allemaal kunt combineren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet persé!

Wil je ze alleen in het weekend, dan kan je wonen waar je maar wilt, je haalt ze vrijdag op en brengt ze zondag weer terug.

Maar wil je je kids ook door de weeks zien, of snel bij je kinderen zijn of wil je dat je kids altijd welkom bij je zijn, is het wel zo praktisch om in hetzelfde dorp te wonen, of een paar dorpen verderop, zodat je kinderen ook op de fiets naar je toe kunnen komen, als ze zin hebben om naar je toe te gaan.. In ieder geval op fietsafstand wat voor kinderen ook te doen is.

Het ligt er dus maar net aan wat er tussen jou en je lieftallige ex is afgesproken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lieve bigmomma27, Sorry maar jouw antwoord gaat volgens mij voorbij aan de essentie van de vraag. Het gaat hier over co-ouderschap en dan is er geen sprake van het soort weekend regeling die jij hier aankaart, in dat geval spreekt men in België alleszins niet over co-ouderschap. Anyway, Have Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus!
Blijkbaar is in Nederland het co-ouderschap niet volgens vastomlijnde structuren vastgelegd waardoor er zonder expliciete aanvraag van één der partners geen beperkingen of verplichtingen worden opgelegd qua afstand tussen woonplaatsen van de ouders die het principe van co-ouderschap hanteren.

Dus zolang de ouders in staat zijn om onderling een regeling te treffen die alle direct betrokken partijen als win-win ervaren zal geen rechter er zich mee bemoeien.

Volgens mij 'dwingt' de schoolwetgeving echter wel tot het kiezen van 1 school omdat een leerling nu eenmaal een minimum aantal lesuren per schooljaar aanwezig dient te zijn om in aanmerking te komen voor een geldig getuigschrift of diploma. Dat lijkt mij ook heel logisch.

Dus in die context lijkt het mij ook logisch dat beide ouders op een niet al te grote afstand van de school wonen omdat dit zowel de huidige als de toekomstgerichte motivatie van het kind ten goede komt.

Ik meen me te herinneren dat daar in België ooit de afstand van maximum 20 km tussen school en woonplaats werd opgelegd. Of dit individuele regelingen via notaris waren/zijn, of vastgelegd werd/wordt bij wet, is mij niet echt duidelijk.

Vraag dat echter eens na bij een notaris of een officiële instantie in jouw buurt dan weet je met zekerheid welke richtlijnen in jouw omgving worden opglegd of niet.

Liefs, Succes en Mega Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voor je zelf en de andere ouder maakt het waarschijnlijk niet zoveel uit, wat kilometers tussen beide huizen zijn met auto's makkelijk te overbruggen, maar voor de kinderen is het heel prettig om de woonhuizen van beide ouders snel en gemakkelijk te kunnen bereiken, bijvoorbeeld om even een vergeten schoolboek of jas op te halen.
en natuurlijk is het gemakkelijk dat de school vanuit beide woonhuizen voor de kinderen eenvoudig en snel bereikbaar is.

antwoord: in hetzelfde dorp wonen is veel gemakkelijker voor de kinderen, voor beide ouders (mits in het bezit van een auto) is het minder belangrijk.