Hoe ga je om met verliefdheid bij iemand die licht autistisch is?

Ik ben 27 en sinds kort heb ik een dame van 25 leren kennen die licht autistisch is.

We hebben twee dates gehad, en ik voel dat het tussen ons erg goed klikt. Alleen nu weet ik veel te weinig af van autisme en het gevoel van liefde bij mensen die autistisch zijn.

Ze is een voetbal fanaat, en aankomende zondag is onze derde date, bij mij thuis gaan we samen voetbal kijken, en samen koken.
Nu is het zo dat ik bij de vorige date, echt een goed gevoel bij haar kreeg, en ik misschien wel meer wil als alleen maar daten.

Op internet staan verschillende meningen over relaties met autisten, maar allen verschillen ze. Nu is het ook nogal persoonsgebonden misschien, maar ik ben bang om misschien wel het voortouw te nemen, want ik weet dus niet wat wel en wat niet kan. Kan ik bijvoorbeeld een arm om haar heen slaan, of is zoenen misschien ook wel een optie ? Of kan het geen van beidde, en is het misschien de beste oplossing om haar zelf de kwestie voor te leggen? (wat natuurlijk minder romantisch is)

Wat ik niet wil is haar onzeker maken. En ze mag weten hoe ik me voel, maar hoe ik dat brengen moet is nog een raadsel.

Zinnige input is welkom...

Groet.

W

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.3K
Ritsuka
11 jaar geleden
Verschild totaal per persoon, is niet echt een standaard lijstjes met do's en don'ts
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb asperge en was dit jaar 20 jaar getrouwd
Moet lukken
Beetje geduld mss op zijn plaats
Veel geluk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar hoe uit het autisme zich dan..?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon mee omgaan alsof je doet met andere mensen omdat de meeste mensen met adhd/autisme (ik zelf ook) het niet fijn vinden om apart behandeld te worden.
Het is wel handig om een keertje aan haar te vragen of ze het jou wilt melden als er dingen zijn die zij erg vervelend vind die jij niet doorhebt en dat ze gewoon overal over kan praten.

Het beste antwoord

nou nou... ben je verliefd, heb je een licht autistisch meisje aan de haak geslagen! Hier een antwoord van een eveneens een licht autistische vrouw.

Tip: behandel haar gewoon als elk ander meisje: vind ze iets niet prettig, zal zij het gewoon aangeven en jij dient dat te respecteren. Verder: het is voor háár heel fijn als je het voortouw neemt, want ik weet zelf dat dat voor een autist nog best wel eng kan zijn (want een autist wil graag weten wat er gáát gebeuren) om zelf de eerste stap te nemen.

En ehm, eigenlijk vinden we het gewoon ontzettend romantisch als een vent de eerste stap zet of iets spontaan doet. DUS GEWOON DOEN!! Zeg haar hoe je je voelt, verklaar haar de liefde, doe iets romantisch ... verover haar hartje.

verder: hoe langer jullie elkaar kennen, hoe makkelijker ze met jou om kan gaan en hoef je niet steeds het voor touw te nemen, en als je het gewoon heel lief zegt (als ze het zelf niet zo 1 2 3 door heeft) dat zij ook wel de eerste stap mag doen is er NIETS aan de hand.

Overigens, het is idd per persoon anders, maar als je elkaar langer kent kan je daar best over praten, je kan haar bijvoorbeeld nu al praten waar ze moeite mee heeft.

Maar echt, dat heeft heel weinig met jullie relatie te maken, maar meer naar het sociale leven waar ze zich in bevindt BUITEN jullie relatie.

Je kan haar vragen stellen als *hoe sociaal is ze?* of *hoe is ze in groot gezelschap / onbekend gezelschap* of * in hoeverre heeft ze er last van?*

Maar in een relatie zal ze er steeds minder last van hebben, want hoe langer jullie elkaar kennen, hoe meer je van jezelf laat zien en uiteindelijk gewoon jezelf kan zijn, dus zal het allemaal uiteindelijk los lopen. Alleen sommige trekjes zou je graag willen veranderen, maar dat zal gewoon niet kunnen omdat ze er niks aan doen, dus zul je veel moeten accepteren en er over moeten kunnen praten, maar goed dat geld voor elke relatie denk ik uiteindelijk ..

WAt wel typisch is voor een autist is dat ze altijd zichzelf druk zullen maken om wta er gáát gebeuren, dus je kan het wel alvast aangeven, maar uiteindelijk zal het niet hoeven omdat ze je dan al langer kent en vaak ook precies weet wat er gaat gebeuren.

en verder: .. doe wat je hart je ingeeft, verover haar, en als het moment er is praat er over, en als he tmoment er niet is, wacht dan nog even...

Toegevoegd na 1 minuut:
*dat zal gewoon niet kunnen omdat ze er niks aan KAN doen

Toegevoegd na 2 minuten:
TER TOEVOEGING: je hoeft natuurlijk niet ALLES voor te kauwen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hier een dikke plus van een andere licht autistische vrouw +1
Een kleine kanttekening: vertrouwen is ook een heel groot punt voor de meeste autisten dus als ze nee zegt... dan ook nee doen. Geef haar dat vertrouwen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt! Ik wou nog véél meer schrijven maar had geen ruimte hahaha bedankt voor je toevoeging :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We zijn inmiddels beland bij de 4e date, ik heb veel aan jullie reacties. Afgelopen weekend heb ik gemerkt dat we allebei wat voor elkaar voelen inderdaad! Zaterdag ontmoet ik haar moeder, en gaan we leuken dingen doen! Bedankt voor alle hulp, en het klopt wel wat er hier gezegt word, je moet ze gewoon het zelfde behandelen als een ieder ander! En dat deed ik ook al wel, maar ik wou gewoon even wat info inwinnen omdat dit toch nieuw voor me is Dit word het begin van de rest van mijn leven :-)

Andere antwoorden (7)

Ik zou met haar net zo omgaan als dat je met een andere date zou doen. Ze is 25 en zal zelf prima weten waar haar eventuele problemen liggen.
Dus ,.ga ervoor en wees niet gefocust op haar lichte autisme maar op haar als persoon.
Veel plezier met je volgende date en vergeet een ' speciale' aanpak vanwege haar autisme maar ga af op jóuw gevoel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Hoe weet je dat ze licht autistisch is ? Heeft ze je dat vertelt ? Wellicht heeft ze er bij gezet hoe zich dat uit ??

Ik zou er niet teveel een punt van maken, want ze is met je uit geweest en communiceert, dus ZO diep autistisch zal ze niet zijn. Veel mensen hebben wel wat autistische trekjes, en waar dan de grens ligt tussen 'trekjes hebben' en 'autist zijn' is maar lastig te bepalen.

In tegenstelling tot 'psychopatische trekjes' , die ook veel mensen wel een beetje hebben zonder (een lichte) psychopaat te zijn, komen mensen om een of andere reden met autistische trekjes wel makkelijk naar buiten ; bijna alsof je het als excuus ergens voor kunt gebruiken.

Voor zover er over het algemeen iets over valt te zeggen, zijn autisten erg gesteld op voorspelbaarheid en duidelijkheid. Hou je dus aan afspraken, doe wat je zegt, en zeg wat je doet. Maar geldt dat eigenlijk niet voor iedereen ??
Daarnaast is het - afhankelijk van hoe diep haar autisme zit - handig om haar niet te veel te verrassen / laten schrikken. Dus duidelijk aangeven wat je gaat doen.

Of het romantisch is lijkt me eigenlijk niet zo belangrijk ; ook romantiek kun je op je eigen manier invullen. Maar als je echt meer wilt dan vriendschap, is het zeker een goed idee daar gewoon met haar over te praten en gewoon concreet te vragen hoe zij dat ziet, en of er dingen zijn waar je rekening mee moet houden.

Het gaat - neem ik aan - om een wederkerige relatie, niet om een huisdier ;) . Dus net als in elke wederkerige relatie, is communicatie de sleutel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Voor zover er over het algemeen iets over valt te zeggen, zijn autisten erg gesteld op voorspelbaarheid en duidelijkheid. Hou je dus aan afspraken, doe wat je zegt, en zeg wat je doet." Ik ben geen autist en dit geld ook voor mij en in bijna alle situaties en heel veel culturen zijn hier ook op gesteld. Erg mooi verwoord.
Zoals je omgaat met verliefdheid naar ieder mens waar je verliefd op bent.... iemand met autisme is een mens!! Niemand reageert hetzelfde, wel of geen autisme: zo'n periode van verliefdheid is altijd spannend.
Probeer uit, kijk hoe ze reageert. Er zijn mensen met autisme, die geen enkele aanraking verdragen en er zijn mensen, die dat heerlijk vinden. En alles ertussenin. Als ze daar onzeker van wordt, dan is dat gewoon zo.
Ze is geen aliën en zal naar alle waarschijnlijkheid zelf goed kunnen aangeven wat ze wel en niet wil.
Leer háár kennen, hoe zij is. Da's veel mooier dan wijsheid van internet of uit boekjes halen: die is zo algemeen.
Overigens begrijp ik je vraag heel goed en vind ik het ook mooi, dat je probeert meer info in te winnen.
Heel veel plezier en ik wens je een hele fijne en leerzame dag zondag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het feit dat ze autisme heeft, houdt niet in dat ze een totaal andere aanpak nodig heeft. Dat zal ook niet haar bedoeling zijn geweest toen ze je dit vertelde.
Zelf ben ik getrouwd met een jongen die licht autistisch is, en geloof me, dat gaat prima! Natuurlijk zijn momenten dat ik denk......oh help, doe niet zo autistisch!
Mijn ervaring is dat ik duidelijk moet zijn in wat ik bedoel. Een lieve kleine hint of flirt kan ik wel vergeten, dat ziet hij niet. Dus als ik een hint geeft, dan geeft ik een overduidelijke hint ;) En flirten...als ik dat doe ligt het er DIK bovenop, hahaha
Van iemand van 25 jaar die bekend is maar haar beperking, mag je verwachten dat ze er goed mee om kan gaan.
Toen je nog niet wist dat ze autisme had, ging je ook met haar om. Blijkbaar vond ze je leuk, anders ging ze niet met je daten. Dus wees jezelf, dan komt het wel goed.
En desnoods vraag je haar wat ze nodig heeft voor 'bijzondere' aanpak, dat zal ze vast lief vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Het feit alleen al, dat ze een date (ik vind trouwens "afspraak" een mooier woord ervoor) duidt er op dat de dame in kwestie ook verlangt naar contact, anders maakte ze ook geen 3e afspraak.
Dus als jij verder wilt gaan dan Kletsen en Koken en er ook Knuffelen aan toe wilt voegen ga dan in het begin omzichtig te werk.
Je zult dan heus aan haar reactie wel merken of het haar bevalt en kun je daar naar handelen.
Ik zie nu pas, dat ik niet geacht word op deze vraag te antwoorden, maar meen dat het antwoord van een oude rot misschien ook wel wat gewicht in de schaal legt.
Ben het trouwens geheel met de dames eens.
Heel veel succes met je prille relatie!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had de categorie ook niet gezien, maar pffffff.... ik MOCHT ook reageren, mazzel... LOL.
+ Mr. M ;-)
Autist of geen autist, das heel persoonlijk. Wanneer iemand die autistisch is je graag mag zal ze het wel toelaten. iemand met licht autisme wel. Maar er zijn vele gradaties in. Mijn dochter en mijn ex zijn ook autistisch ( Asperger). t Is maar een etiketje ondanks dat. Autist of niet het is een vrouw... Een vrouw wil over het algemeen iemand liever leren kennen en geliefkoost worden met haar intieme delen buiten beschouwing gelaten in eerste instantie. Wil je meer weten en verder gaan, overleg dat dan met haar zelf. Zij is degene die over haar eigen lichaam en geest de verantwoording heeft, en jou daar het beste advies in kan geven. Niemand anders hier kent haar. vraag haar wat ze fijn vindt. Houd rekening met haar en het komt allemaal wel goed. je merkt als je goed kijkt vanzelf wel of ze iets fijn vind of niet. Duwt ze je weg probeer het die dag dan gewoon niet meer. Volgende keer beter... Begin misschien eens met een "Mag ik een arm om je heen slaan? Dat zou ik fijn vinden" Bij haar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben opgegroeid met autisten en voor zover ik weet behandel ik hen allemaal hetzelfde als dat ik anderen behandel.
Als je maar duidelijk bent is het gewoon prima.
Ik heb op het moment een vriend die laatst gediagnostiseerd is met PDDnos, een vorm van autisme, en ik ga met hem nog steeds precies hetzelfde om als daarvoor. Aangezien het feit dat ze met jou date, kan ze al goed haar gevoelens aangeven. Dit zou waarschijnlijk net zo gaan bij grenzen. Iedere vrouw is anders, en autistisch of niet, maakt geen bal uit.
Autisten kijken in het algemeen anders tegen de wereld aan, ze leven meestal in hun eigen wereldje en hebben een eigen manier van denken en doen. that's all.

Ik zou er gewoon voor gaan en als ze het niks vind, zou ze waarschijnlijk wel in staat zijn om haar grenzen aan te geven.
Je zou er zelfs om kunnen vragen! Veel vrouwen vinden het alleen maar leuk en schattig als je je onzekerheden toont. (: