hoe kan ik onder m'n moeders naam komen

Hallo, mijn ouders zijn gescheiden en ik sta onder mijn vaders naam. Doordat hij.schipper is zit ik doordeweek op het schippersinternaat.
Ik heb een vreselijke hekel aan mijn vader en wil onder mijn moeders naam. Hoe kan ik dit regelen(ben 16jaar)
en als ik onder mijn moeders naam staat zou ik dan met toestemming van mijn moeder bij me vriendin en haar vader mogen wonen?
Ivm dat ik van het internaat af moet en ik wel in deze plek wil blijven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een officiële naamswijziging is niet iets wat je zomaar even snel kunt regelen. Je moet het aanvragen, belanghebbenden moeten bezwaar kunnen maken, het kost geld en (veel) tijd, en je vader zal toestemming moeten geven. Op onderstaande link vind je meer informatie.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brochures/2011/09/19/naamswijziging.html

Toestemming van alleen je moeder - om bij je vriendin te gaan wonen - zal misschien niet voldoende zijn. Als jouw vader ook ouderlijk gezag heeft, zul je mogelijk zijn toestemming ook moeten hebben.

Toegevoegd na 2 minuten:
P.S. Bij je aanvraag zul je trouwens ook een heel goede motivatie moeten hebben om je naam te wijzigen. Met alleen "..een vreselijke hekel aan mijn vader" krijg je het waarschijnlijk niet voor elkaar.