hoe kan ik die stap zetten om me niet meer te uiten via papier maar om het weer face to face te doen?

sind mijn vorige relatie met gewelddadige en psychische mishandeling,heb ik nu al 2jaar een nieuwe vriend waarbij ik me nu niet kan uiten qua gevoel,alleen via papier kan ik mijn gevoelens verwoorden tegenover hem nu ben ik het zelf zat en wil graag praten zonder tussenkomst van papier,ik heb het of probeer het iedere keer weer maar op de een of andere manier lukt het me niet iemand tips?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het lijkt mij het verstandigst om in een aantal stappen over te gaan van het papier (waarbij je je zeker voelt) naar face-to-face (waarbij je je (nu nog) onzeker voelt):

1. Je leest, terwijl je alleen bent, hardop voor wat je hebt opgeschreven. Hij is niet in de buurt.
2. Je leest, terwijl hij in een andere ruimte is, maar je wel kan horen, hardop voor wat je hebt opgeschreven.
3. Je leest, terwijl jullie bij elkaar zitten in één ruimte, hardop voor wat je hebt opgeschreven.
4. Je vertelt hem wat je hebt opgeschreven, met het papier als spiekbriefje.
5. Je vertelt hem wat je hebt opgeschreven, maar het papier ligt ver van je vandaan, bijvoorbeeld in een andere kamer.
6. Je schrijft niet meer op wat je voelt, maar vertelt hem direct, wat je hem wil vertellen.

Dit hele proces kan dagen of weken in beslag nemen, afhankelijk van hoe je je voelt bij de volgende stap. Ook kan je, als dat nodig is, soms een stap terugdoen, en daarna weer een stap vooruit. Steeds opnieuw oefenen tot je bereikt wat je wil bereiken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zorg dat hij weet dat je dit allemaal moeilijk vindt, zodat hij je de ruimte geeft om het zo te doen, dat jij je er goed bij voelt.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie,het klopt precies wat je schrijft dat ik me erg onzeker voel,hij weet dat ik het er erg moeilijk mee heb en geeft mij dan ook alle ruimte hierin,ik zal je tips meenemen vooral door eerst te oefenen door wat ik heb opgeschreven uit te spreken tegen mezelf om er zo een gewoonte van te maken daar had ik nog niet aan gedacht dat is een goede tip.Nogmaals bedankt voor je reactie
Kristal
11 jaar geleden
Volgens mij een héle goede manier om je stapje voor stapje te leren uiten.
Maar vergeet daarbij niet dat het geen schande is om van papier af iets duidelijk te maken. Ik doe het ook wel eens als ik een lastig gesprek aanga, want met een ander tegenover je word je nogal eens van je verhaal afgebracht en weet je niet meer waar je gebleven was. Kan ik mooi even op mijn papier terug lezen en de draad weer oppakken. Dus: heeel goed en dapper om je te leren uiten zonder papier maar gebruik het ook gewoon als hulpmiddel als je het nodig hebt en lees het zelf aan de ander voor (als je zover bent). +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie en tip Kristal

Andere antwoorden (3)

Je moet opnieuw leren te communiceren. Als ik jouw verhaal zo lees lijkt het me verstandig om met een psygoloog te gaan praten. Deze kan jou daar zeker verder mee helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mh'm ik herken het probleem....
Ik wil zelf ook eigenlijk (liever) niet bellen,
maar dat lost uiteindelijk niets op.

Ik denk dat de beste oplossing is, als je jezelf er niet toe kan zetten, om iemand "recht in zijn muil" iets te zeggen, toch
echt een psycholoog aan te schieten.
Soms zijn er simpele oplossingen voor groot lijkende problemen!

Daarbuiten, geef je die papieren dan wel aan hem,
of blijven het opgekropte dingen?

Toegevoegd na 6 uur:
Kleine aanvulling, als je psyg hulp zoekt zijn er vaak vele drempels waar je aan moet voldoen, dus simpel is het niet,
en in mijn geval was dat een reden tot "rot op-en laat maar"
waardoor je uiteindelijk weer vele psygo-neuroten op
de maatschappij los laat!! (die dan later 10 miljoen schade en 25 doden aanrichten) (waarna we weer de schuld naar elkaar kunnen toeschuiven)

Toegevoegd na 6 uur:
Nog een kleine aanmerking
Als je je niet kan uiten bij je huidige vriend...
is het misschien niet de ware....

Ga eens s'nachts buitenstaan, op een heldere nacht,
en schreeuw naar boven wat je eigenlijk allemaal wil...
dat helpt, echt.
Zoek wel een plekje waar andere mensen je niet kunnen horen, en vloek er dan lustig op los!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie,ja alle brieven,mails,smsen worden door hem gelezen,hij geeft me daarin ook veel ruimte,en dat al 2jaar ik denk dat hij wel de ware is anders had hij het allang opgegeven...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan is aan jou de beslissende stap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
daar heb je gelijk in,nogmaals bedankt voor je tips en tijd om mijn vraag te beantwoorden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga nou eerst maar eens vannacht lekker je frustraties tegen de sterren uitschreeuwen...doe het gewoon...het helpt!
Die uitingen op papier gaan nu wel rechtsreeks naar je vriend? Zo nee, dan kan je dat proberen en dan kan je proberen daar het gesprek over aan te gaan.

Jezelf uiten is jezelf blootgeven en dat betekent per definitie jezelf kwetsbaar opstellen. Dat kan een drempel zijn, maar als de relatie met je nieuwe vriend veilig genoeg voelt, dan zal je die drempel moeten nemen. Dan stel je jezelf ook meer open op en kan je je relatie ook op een hoger plan tillen.

Mocht je dit niet uit jezelf lukken, dan is het verstandig om hier hulp bij te vragen. Misschien dat een goede vriend of vriendin je kan helpen om over deze drempel te komen. Gaat dat niet lukken, dan biedt een psycholoog misschien uitkomst.

Het feit dat je het zat bent, geeft volgens mij aan dat je klaar bent voor de volgende stap. Soms moet je in het leven net iets meer durf laten zien dan je eigenlijk denkt aan te kunnen. Lef doet leven! :)

Succes!