Hoe leer je op een goede manier je grens aan te geven?

Toegevoegd na 3 minuten:
En dan niet alleen in gevallen waarin je ergens geen zin in hebt.. Het kan ook zo zijn dat een ander probeert juist iets door te drijven..Meer in het algemeen dus...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Je grenzen en behoeften respecteren betekent eerst en vooral jezelf voorop stellen, vóór alle anderen. Niet uit zelfzucht ten koste van anderen, maar omdat jij voor jezelf moet zorgen. Wie moet het anders doen? De paradox is: alleen als we onszelf voorop stellen, kunnen we er echt helemaal zijn voor anderen. Op het werk net zo goed als in de rest van het leven. Wat heeft de wereld aan ons, als wij niet goed voor onszelf zorgen? Deze hoedoe gaat over merken waar je grenzen liggen. Hoe je ze vervolgens communiceert (op je strepen gaat staan),
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Oefenen door 'nee' te zeggen.
Zeg erbij dat je momenteel al helaas iets anders moet doen (en noem dan iets).

Toegevoegd na 3 minuten:
Nee blijven zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal gesproken leer je dat door omgang met mensen in je jeugd. Vooral tijdens je pubertijd laat je de wereld zien waar jouw grenzen liggen, en wordt door de omgeving wat makkelijker om gegaan met sociale foutjes.

Als je echter die kans nooit hebt gekregen, dan is het een kwestie van bij jezelf denken.. Wat wi lik wel en wat wil ik niet. En als je iets niet wilt: Dat aangeven door gewoon te zeggen: Sorry, maar dat komt mij niet gelegen, of: Kunnen we het niet zo of zo doen

Je kan een hele goede vriend / vriendin vragen of ze je willen coachen; Met jou naar situaties kijken en aangeven hoe je dat wellicht anders had kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
qonsequent zijn, eerlijk zijn, en gewoon eerlijk uitleggen waar je grenzen liggen en waarom.
dan leren andere mensen dat gemakkelijker te accepteren,
hopelijk helpt het, groetjes jamie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door allereerst niet uit emotie te reageren maar gewoon nuchter en rustig.

Je kan op een normale manier zeggen dat je vind dat iemand te ver gaat, bijvoorbeeld 'ik merk dat je deze vraag nu al meerdere malen gesteld hebt, ik vind dat niet zo prettig, mijn antwoordt blijft vast, zou je hiermee willen stoppen?'

Eigenlijk een beetje dezelfde stappen als feedback geven:
- Zeg wat je opvallen is
- Wat jouw interpretatie hiervan is
- Of dit juist is
- Vragen of diegene wil stoppen met waar hij mee bezig is en dat je vindt dat je duidelijk genoeg bent geweest
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bekende avatar!
:-)
Je kunt zeggen als iemand je iets mededeeld waar je meteen een ja of nee op moet zeggen ..."ik denk er even over na" .... daarna kom je erop terug en zeg je dat je er over nagedacht hebt en dat je het liever niet .

Toegevoegd na 41 seconden:
doet .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Ik heb jaren terug veel baat gehad bij een assertiviteits training van het maatschappelijk werk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst moet je dan zelf goed weten wat jouw grenzen zijn en waarom. Daarna is het een kwestie van alert reageren als deze grenzen overschreden worden. Leg uit waarom je bepaalde dingen niet wilt of wilt doen. Doe dit vanuit redelijkheid (dus wat zijn je grenzen en waarom) en niet vanuit emotie.
Als je altijd gewend bent geweest om 'ja' te zeggen, is dit best moeilijk. Je zult het nog niet gelijk kunnen. Als er toch grenzen overschreden worden, moet je bij jezelf te rade gaan en bedenken hoe je 'het probleem' de volgende keer gaat aanpakken.
Houd je grenzen wel bespreekbaar. Ook anderen moeten weten waar ze aan toe zijn.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijker zijn.
Als je merkt dat men begint door te drijven, meteen zeggen,:
Wacht even, je wil nu weer iets van mij wat ik niet wil, dus "stop maar met vragen" ik zeg toch nee.!!
Hierdoor blijf je ze een slag voor en houdt de regie in handen.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door heel liefdevol aan te geven dat het genoeg is.
Duidelijk je grenzen aangeven, en als de ander daar moeite mee heeft, kun je wel zeggen dat je niet geaccepteerd wordt.
Dan is het tijd om afscheid te nemen van de persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon vaker nee zeggen!!
je hoeft niet altijd maar een rede te hebben om nee te zeggen...
is in het begin moeilijk maar door te oefenen wordt het steeds makkelijker.