Wat doet de rechter met de negatieve draagkracht van mijn vrouw bij de herberekening kinderalimentatie voor kind uit vorige relatie??

Ik betaal kinderalimentatie voor 1 kind. Nu heb ik in totaal 4 kinderen waar ik onderhoudsplicht voor heb. Daarom heb ik een herberekening draagkracht berekening laten maken zowel van mij als mijn vrouw. Nou heeft mijn vrouw een negatieve draagkracht. Wat doet de rechter hiermee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Daar kan de rechter niet zo veel mee ; voor de alimentatie wordt gewoon gekeken naar jouw (gezins)inkomen, ook als je eenverdiener/kostwinner bent. Alleen wanneer jullie gezamenlijk inkomen te laag zou zijn, wordt de alimentatieplicht opgeschort. Jouw vrouw heeft natuurlijk niets te maken met je kinderen (of het moet hier wel een heel ingewikkelde situatie betreffen).

Normaal gesproken is het zo dat wanneer de alimentatieplichtige partner opnieuw een relatie aangaat, de nieuwe partner het gezinsinkomen en dus de draagkracht verhoogt. Is dat niet het geval, dan is het toch niet per definitie de bedoeling dat het alimentatiegerechtigde kind daarvan de dupe is. Je zult gewoon de broekriem wat strakker aan moeten trekken.

Pas wanneer er ook dan te weinig over blijft om van te leven (de draagkracht voor een alleenstaande is natuurlijk een lager bedrag dan bij een stel) kan het anders uitpakken. Maar : dat gaat dus wel alleen om JOUW inkomen, niet om het niet werken of zelfs schulden hebben van je nieuwe partner.