ik ben geboren in Nederland, mijn opa en oma van mijn moeder is Turks, maar ik ben in Nederland geboren en heb een Nederlands paspoort wat ben ik dan?

Ben ik Nederlands of Turks?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.2K

Antwoorden (8)

Je hebt de nederlandse nationaliteit gezien je nederlandse paspoort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nederlander op de eerste plaats en van Turkse orgine,niks mis mee
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@rahello.. Dit riekt naar discriminatie .. Er is idd niets mis mee!!
de definitie volgens het CBS is:
Persoon die in Nederland woonachtig is en van wie ten minste één ouder in het buitenland is geboren. Wie zelf in het buitenland is geboren, hoort tot de eerste generatie, wie in Nederland is geboren, hoort tot de tweede generatie.

Dus als je moeder in Turkije is geboren, dan ben jij nog allochtoon, maar anders ben je gewoon een autochtone Nederlander.

Toegevoegd na 42 seconden:
anders ben je dus een allochtone Nederlander.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sorry ik bedoel de definitie van een allochtoon. De vraagsteller is sowieso een Nederlander.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Willem Alexander is ook een allochtoon :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Begrijp niet eens waarom er zo'n woord bestaat, allochtoon!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag gaat over de nationaliteit. Niet op de persoon allogtoon of autochtoon is.
Je bent wat je zelf voelt wat je bent. Voor de Nederlandse wet ben je een Nederlander. Maar als jij je ook Turks voelt ben je toch ook gewoon Turks?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je bent nederlandse, is je moeder ook nederlandse, dat blijkt nergens uit.
je bent in nederland geboren en opgegroeid?
je bent nederlandse met turkse grootouders van moederskant.

antwoord:
je bent nederlandse! en je bent hier geboren en getogen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de vraag de nationaliteit betreft:

"Elk kind van een getrouwde Nederlandse vader of moeder is na zijn geboorte automatisch Nederlander, ook als het kind buiten Nederland is geboren. Het kind van een getrouwde Nederlandse moeder is na geboorte ook automatisch Nederlander, ook als de moeder met een niet-Nederlandse man is getrouwd. Deze regel geldt sinds 1985.

Het kind van een ongetrouwde Nederlandse moeder is na geboorte automatisch Nederlander. Deze regel geldt al langer dan 1985."

Dus als je vader of moeder (ook) de Nederlandse nationaliteit hebben, heb jij 'm ook. Anders niet.

Als je Nederlander wilt worden, kan dat via de optieprocedure. De procedure duurt ongeveer 3 maanden. Als je niet via de optieprocedure Nederlander kunt worden, kun je naturaliseren. Dat duurt maximaal 1 jaar.
Overigens zijn de eisen daarvoor steeds strenger geworden.
11 jaar geleden
Je hebt een Nederlandse paspoort dus voor de Nederlandse wet ben je een Nederlander. Maar de realiteit is wel zo dat ook al heb je een Nederlands paspoort en de taal goed spreekt, blijven mensen je toch altijd als een Turk zien. Maar ik zou me niet zo druk maken om of je nou een Turk of een Nederlander bent. Je bent een mens en als je dat weet ben je al heeel ver tegenwoordig ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is duidelijk dat je in ieder geval de Nederlandse nationaliteit hebt. Het kan zijn dat je daarnaast de Turkse nationaliteit hebt. Dat wordt bepaald door de Turkse wet. Veel landen bepalen dat je de nationaliteit van een land hebt als je er bent geboren. Dat zou betekenen dat je niet de Turkse nationaliteit hebt. Andere landen, zoals Nederland, bepalen dat je hun nationaliteit hebt als je vader of moeder die nationaliteit heeft. Als je moeder de Turkse nationaliteit heeft, zou jij dus ook de Turkse nationaliteit kunnen hebben. Het is niet eenvoudig om dit na te gaan, vooral als je geen Turks leest of verstaat. Je zou eventueel een mailtje aan de Turkse ambassade kunnen sturen met deze vraag.

Of jij je Nederlander of Turk voelt, kun je alleen zelf uitmaken. Dat is voor iedereen anders en dit kan ook veranderen als je gaat trouwen of gaat verhuizen bijvoorbeeld.