Als ik bij mijn vriendje ben, heb ik altijd een droge mond. Is dat normaal ?

Altijd als ik met mijn vriend ben, krijg een hele droge mond. Ook stotter ik vaak en spreek woorden minder goed uit. Soms heb ik ook last van zweet, en dat is heel erg gênant… Is dit normaal en wat kan ik er tegen doen? Ik wil liever niet naar een dokter... Ik heb er verder nog nooit last van gehad, misschien ben ik wel heel verliefd gewoon...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tip: drink meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rookt hij? En jij niet toevallig?

Het beste antwoord

Als er geen omgevingsfactoren noch gedragsfactoren zijn die dit verklaren, is dit psychosomatisch. Wat ik hiermee bedoel is : je kan ook gewoon zweten en een droge mond krijgen omdat het in het huis van je vriendje heel erg warm is. Of omdat je dingen eet, drinkt... die je anders niet gebruikt.
De psychosomatische symptomen kunnen erop wijzen dat je onder een zekere spanning verkeerd als je bij je vriendje bent. Het kan verliefdheid zijn, maar vooral dat wat je aan die verliefdheid koppelt. Voel jij je "goed genoeg" voor hem? Doe je misschien wat teveel je best om hem te behagen? Als je het gênant vindt dat je zweet, kan het zijn dat je op dit moment teveel op je tippen loopt voor hem, te weinig jezelf kan zijn.
Mijn advies :
- denk eraan dat hij voor je gekozen heeft zoals je bent. je hoeft nu dus niet meer je best te doen dan voordien, noch hoef je iemand anders te zijn dan je bent.
- je bent gewoon een mens zoals iedereen met "goede" en "minder goede" kanten. als hij echt van je houdt zal hij beide facetten van je persoonlijkheid accepteren. trouwens, hetzelfde geldt ook voor hem : hij is evenmin perfect dan jij.
- met een relatie ben je nooit of te nimmer zeker dat het zal blijven duren. je ziet het genoeg om je heen : getrouwd, samen een huis, samen kinderen, allemaal geen garantie dat het blijft duren. dus angst om iemand te verliezen heeft helemaal geen zin.
- neem desnoods op voorhand een plantaardig kalmeermiddeltje (bv; kamillenthee, passiflora-extract enz...) zodat je een beetje rustig bent bij hem. in België verkopen ze Sedinal, dat vind ik een heel goed kruidenmengsel. Maar er zijn er ook andere natuurlijk.
- accepteer jezelf zoals je bent. Ook als je "zweet". Dat is helemaal niet gênant. Je kan een zweetremmende deo gebruiken, maar gezond is dat natuurlijk niet. Ook natuurlijk stoffen (katoenen Tshirt bv.) kunnen te hard zweten wat reduceren. maar het is vooral van binnen dat het moet gebeuren.
- focus je er niet op als je bij hem bent "oei, ik heb een droge mond" "oei, ik zweet" "oei, ik word rood".... hoe meer je er aandacht aan geeft, hoe meer je gespannen wordt.
Met andere woorden : geniet gewoon van je verliefdheid en de dingen die je samen doet. Meestal is na de eerste fase van verliefdheid ook alles vanzelf wat rustiger, dus normaal gezien zullen de symptomen binnen enkele maanden uit zichzelf weg gaan.
liveisgreat
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja... Dat dacht ik zelf ook al. Nu ga ik proberen of het met andere mensen ook zo is als zij erbij zijn. Ik hoop dat ik me dan beter op me gemak bij hem ga voelen. Hartelijk dank voor u antwoord, ik heb er zeker wat aan.

Andere antwoorden (2)

Ja, het kan wel dat je verliefd bent,
maar het kan ook dat je je onzeker voelt bij je vriend en dan is het weer niet zo positief.
Dus...ga na of je je op je gemak voelt bij hem en of je jezelf mag en kan zijn...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stotteren, droge mond en onzorgvuldig uitspreken van woorden zijn kenmerken van onzekerheid. Zweten is een symptoom van angst.

Ik vermoed dat u uw vriendje iets wilt vertellen maar dat niet durft. :)