Waarom geven veel mannen extra veel gas nadat ze een motorisch apparaat gestart hebben?

Nee echt, het valt me zo ontzettend op dat de meeste mannen, nadat ze bv een motor of een brommer hebben gestart en dus al aan de praat is, ze altijd even flink gas geven, zonder weg te rijden....heeft dit een technische reden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het een fijn en stoer gevoel om dat op de brommer te doen, het voelt net als of ik net start aan een race :p
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik zie sommige motorrijders het zelfs doen als ze uitrollen / afremmen voor een stoplicht of voor een rijtje wachtende auto's voor een drukke kruising. Dan komen ze aanrijden, remmen af tot stilstand, en rond het moment dat ze stilstaan geven ze een peut gas. Wel met koppeling ingetrapt zodat er verder niets gebeurt. Ik vind dit puur lawaai, en daarnaast milieuvervuiling. Geen idee waar dat nou zo voor nodig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan zijn om de motor van het apparaat of voertuig warm te laten draaien en op temperatuur te laten komen voordat men gebruik gaat maken van het motorisch object. Dat is gezonder voor de motor dan koud op volle toeren te gaan draaien. Daarnaast kan het zijn om de aandacht te trekken en stoer te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
^ Dat eerste is downshifting volgens mij. ;-)
Amadea
11 jaar geleden
@Ajuk: kan jij in het Nederlands uitlegge wat downshifting is?
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik vermoed het terugschakelen naar een lagere versnelling en dan de koppeling laten opkomen. Dat is echter niet wat ik bedoel: dat hoor je al veel eerder tijdens het remtraject, als de motor nog redelijk vaart heeft. Niet vlak rond het moment waarop alle snelheid eruit is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryo > het is (meestal) nergens voor nodig, maar het voelt lekker en het klinkt leuk. Althans voor de liefhebber :) Ik persoonlijk vind het zelfs lekker ruiken, eerlijk gezegd. (Ben zelf motorrijder.)

Antwoorden (6)

neen dit is echt niet nodig maar sommige mensen denken dat er dan voldoende benzine nodig moet zijn om op te trekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
extra gas geven om het geluid te horen: `vroemvroem.vroemvroem` het geeft mannen een gevoel van macht, van `power`van kracht !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Zo denk ik ook dat het zit! Hier in de buurt woont een motorrijder, nou als die optrekt moet het raam dicht anders versta je niks. En dan scheurt ie met 100 kilometer per uur weg, terwijl je toch maar 50 mag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+Zo herkenbaar bij mijn oudste zoon. 25 jaar en zelfs met zijn op afstand bestuurbare auto doet tie het. Ha ha! Toen hij net zijn auto had ging hij wel eens in een ondergrondse parkeergarage met piepende banden de bocht door, "mam moet je horen, zooooo gaaf!" en dan ff gassen erbij, o,o,o,o. LOL
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Jodel > ja, erg hè! Voordat ik motor reed vond ik het ook vaak asociaal. Maar sinds ik mijn motor heb is dat gevoel snel omgeslagen... *schaam*
Bij mijn auto heeft het wel degelijk een reden. Hij wil soms na het starten een wat lager toerental aannemen en weer afslaan. Als ik even wat gas geef, dan slaat hij ook niet meer af.

Vroeger had ik daar de choke hendel voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, zoals anderen al zeggen, het voelt lekker. Het geeft een kick om je motor op gang te voelen komen onder je. De meeste motorrijders houden ook van het geluid. Ik in ieder geval wel :)

Het 'warmlopen' argument is eigenlijk een beetje goedpraten denk ik - dat wil je sowieso niet met een flinke peut gas doen (JUIST niet, want dat is een klap voor een koude motor) maar met een beetje constant gas, om het toerental gestaag omhoog te brengen en de motor warm te laten draaien (of simpelweg niet te laten afslaan). Daar is, zoals iemand anders al opmerkte, vaak ook (op een motor) een choke voor beschikbaar, die het brandstofmengsel wat aanpast om een makkelijkere verbranding te krijgen.

Ik probeer altijd mijn motor te starten met de choke aan als ik mijn slot nog moet openmaken en mijn tanktas vast te maken en handschoenen aan moet doen en zo. Want als je er eenmaal bovenop zit is die gashendel toch altijd snel gevonden hoor! :) En dat showen vindt niet iedereen om je heen even leuk natuurlijk. Als je de verleiding kunt weerstaan en je motor rustig warm laat lopen kun je daarna meteen lekker wegrijden, anders moet je onder het rijden aan het begin heel rustig aan doen en dat houdt bijna niemand vol :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is niet verkeerd om een motor te horen op momenten dat je remt, stilstaat of op een moment dat de motor minder toeren draait als je nergens met je tengeltjes aan zou zitten, puur omdat iemand het geluid prettig vindt.

wellicht het gevoel dat dat men eerder weg is bij stoplichten dat door het geven van een pul gas de motor al op toeren is, men best mag zien en horen dat iemand trots is op een voertuig, of ff een statement wil maken.

(zelfde als piepende bandje in de bocht, rado knoerthard aan als je zelf toch wel kan horen en met minder vaart toch ook wel door de bocht komt)

sommigen denk dat een motor zo sneller warm is, en er zijn idd voertuigen die ff op hun staart getrapt moeten worden willen ze zonder horten en stoten en gepruttel en bestuurde van punt a naar punt b krijgen.

ik denk dus dat het vanuit een bepaalde vorm van zekerheid voortkomt waarvoor men bevestiging zoekt.(horen ze me wel, val ik wel op, doet de auto het wel, draait de motor nog lekker etc.)

daarbij zijn sommige mensen ook simpelweg ongeduldig, of even wat gefrustreerd.

dan bestaan er helaas de exemplaren welke er een voldaan gevoel van om een reactie te krijgen van mensen die zich hieraan kunnen storen, ervan schrikken, hiervan wakker liggen, of kleine kinderen die spontaan de handen over hun oren moeten doen.
provocatie dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het heeft zeker een technische reden.
Je warmt de motor een beetje sneller op. Hij zal natuurlijk niet op de gewenste temperatuur zijn na 1 keer gas geven maar het is genoeg om net van die koude start af te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik heb altijd geleerd dat een motor *veel* sneller opwarmt door gewoon rustig te gaan rijden. Dat is ook nog eens beter voor de motor dan die onbelaste koude toeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou... Veel gas geven dan is je motorblok inderdaad veel sneller warm. Als je er met een vlammenwerper op mikt ook, trouwens :) Maar dat betekent niet dat het goed is natuurlijk. Maar vergelijk het met een warming up bij sporten: als je meteen volle bak gaat rennen heb je het ook sneller warm, maar ook veel meer kans op allerlei blessures (spieren, pezen). Dat is bij een metalen motorblok ook zo, de pakkingen, klepscharnieren, brandstof-/oliepompen etc.. Rustig beginnen met rijden warmt niet *sneller* op, maar wel *rustiger*. En haastige spoed is zelden goed, ook in verbrandingsmotoren :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O ja... "het is genoeg om net van die koude start af te zijn" klopt niet helemaal natuurlijk, het is en blijft een koude start. Het verschil zit 'm in hoe veel krachten je loslaat op de koude onderdelen, en dus hoe sneller alles warm wordt. Maar de start zelf blijft koud natuurlijk :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De start blijft koud als je de motor start in koude toestand, natuurlijk. Die koude toestand verdring je sneller wanneer je een keer gas geeft.
Hoop dat het zo duidelijker is :) Het is beide slecht. Als de motor koud is dan is er veel slijtage. Wat betreft de vergelijking met sporten:
We hebben het over een keer gas geven, niet over gelijk volle bak wegrijden.