wat komt er op een bruiloft na de kus?

Ik ben een verhaal aan het schrijven en daar komt een bruiloft in voor. Maar nu besef ik dat ik niet weet wat er na de kus komt! In films zie je heel vaak dat de gasten ineens buiten staan, waar het echtpaar langsloopt om in een auto te stappen, om rijst te gooien. Maar hoe komen ze daar? Loopt iedereen na de kus meteen weg, of gaat het echtpaar eerst, of volgen er eerst nog felicitaties op het altaar? En wat doen de bruidsmeisjes?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Na de kus wordt de akte ondertekend en staat het bruidspaar klaar om felicitaties te ontvangen van de genodigden, die dan je hand komen schudden al dan niet met een kus of hartelijke omhelzing, afhankelijk van de band die het paar heeft met de mensen. Tijdens het hele gebeuren wordt er gefilmd en gefotografeerd meestal. Als de ceremonie gedaan is begeleidt degene die de trouwerij geregeld heeft soms nog het paar naar buiten. hewt paar gaat dan eerst, daarna volgen de gasten, vaak ook via de volgorde van belangrijkheid in het leven van het paar, dus eerst familie dan speciale vrienden, dan kennisen en collega's etc. Daarna komt wat hierboven beschreven staat met het uitzwaaien van het paar, of er wordt naar een feest gereden, rijst gegooid, met zijn allen een tunnel gemaakt waardoor het paar loopt, terwijl er rijst en/of rozenblaadjes worden gegooid...
Kijk eens de film "Four weddings and a funeral" of andere trouwfilms, wellicht dat je nog op ideen komt. Of kijk op youtube naar de bruiloft van bekenden, zoals leden van het koninklijk huis. Dit werd veel uitgebreider gefilmd naar ik me kan herinneren.
Veel succes :)
De bruidsmeisjes lopen achter het bruidspaar aan trouwens. Soms wordt er gezongen, ze houden bloemen vast, hebben weelderige jurkjes aan die passen bij wat het paar aanheeft. Ze strooien de blaadjes en ze helpen een handje met het aangeven van de ring op het kussen bijvoorbeeld, dat kan allemaal. Een bruidspaar vult die dingen zelf allemaal in. Hoe ziet jouw ideale bruiloft eruit als je zou trouwen? Hpoe zou je willen dat het eruit zag? Wat voelt voor jou goed? :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Na de ceremonie op het gemeentehuis of in de kerk wordt het feest meestal voortgezet op een andere locatie. De gasten wachten het kersverse echtpaar dan vaak buiten op, vormen dan een haag en er kan met rijst of rozenblaadjes gegooid worden.

Op de andere locatie, een feestzaal bijv, is er dan gelegenheid tot feliciteren en om de dag verder feestelijk voort te zetten.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus na de kus is het op de eerste locatie helemaal afgelopen?
Amadea
11 jaar geleden
En in de tijd tussen de huwelijksbevestiging en het feest in de zaal worden (meestal) foto's van het kersverse paar gemaakt, op een romantisch plekje.
Antoni
11 jaar geleden
De ambtenaar of geestelijke die de ceremonie leidt, zal ook nog iets zeggen als: "Dames en heren, mag ik aan u voorstellen, de heer en mevrouw (achternaam)", waarna een applaus kan volgen en het echtpaar kort gefeliciteerd kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee hoor amadea, de foto's worden bijna altijd vóór alle plechtigheden en feestelijkheden gemaakt, op uiteraard een romantisch plekje.
Amadea
11 jaar geleden
Ha, wat apart dan dat ik bij vrijwel alle bruiloften waar ik bij was heb ondervonden dat het op die manier verliep!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en ik dacht nog toen ik nét op "reactie plaatsen" gedrukt had: ik had moeten schrijven dat ík die ervaring had...! en zo kan dat elders uiteraard anders zijn ! sorry :)
Normaal ná de kus tekenen het bruids paar en getuigen de trouw akte. Daarna gebeurt wat van te voren is afgesproken met t bruidspaar. Dat kan varieren bijv. het vertrek van bruidspaar met mooie muziek naar een andere ruimte. Hierna gaan gasten naar buiten waarna bruidspaar volgt. En lopen dan tussen de gasten naar de auto. Ook kan ná de ceremonie iedereen het bruidspaar binnen feliciteren om daarna gezamelijk naar buiten te gaan. Ook heb ik eens gezien dat de gasten aan de voorkant naar buiten gingen en het bruidspaar achter. Achter stond champagne klaar waar de gasten buitenom naar toe zijn gegaan. Maar zó zijn er talloze dingen te verzinnen. Succes!