Kun je in hoger beroep gaan tegen een dagvaarding voorlopige omgangsregeling?

Ik heb goede redenen dat mijn ex geen contact heeft met zijn zoon, of in ieder geval bezoek bij mij thuis. Dit wil hij niet omdat hij mijn zoon mee wil. Nu heeft hij een rechtszaak tegen mij aangespannen en in afwachting daarvan een dagvaarding voor een tussentijdse omgangsregeling. Wat kan ik hier tegen doen? Kan ik ook bij een tussentijdse omgangsregeling in hoger beroep gaan? Ik hoop op een duidelijk antwoord en niet te horen te krijgen dat ik een slechte moeder ben omdat ik niet wil dat vader zijn kind ziet! Laat ik zeggen, ik heb gegrondigde redenen! Alvast dank

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Waarom zou iemand je een slechte moeder vinden. Daar mogen wij niet over oordelen. En volgens mij, zeg je niet dat je ex jullie zoon niet mag zien. Want bovenaan staat iets over bezoek bij jou thuis. Dat geeft het idee dat je ex wel langs mag komen om jullie zoon te zien. En sommige ouders verdienen het om hun kind niet meer te zien, hadden ze zich maar moeten gedragen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel

Het beste antwoord

bij gegronde redenen neem ik aan dat je iets heb om aan te tonen. (melding of aangifte, getuigen, wellicht leerkrachten die wat hebben opgevangen van je kind als het oud genoeg is om hierover te praten etc.)

als je er in de rechtzaal niet uitkomt, kan je vragen om een gerechtsmediator, en waarschijnlijk zal de rechter dit ook voorstellen als het een wellus/nietes situatie gaat worden.

een andere optie, als je echt niet onder de omgang uit kan komen (ze zijn zeikerig hier in, en ervaar zelf dat omgang het belangrijkste is, ook al kan het schadelijk zijn voor kinderen als een van de ouders zich niet verantwoordelijk gedraagt naar een kind/in het bijzijn van een kind) kan je omgangsbegeleiding opperen en op de rit zetten.

geef aan dat je uitgaat van het bestwil van je kind, en niet tegen omgang op zich bent, maar de ervaringen en acties van je ex zodanig veel neg. impact hebben dat je wil dat jullie hier als ouders samen aan werken zodat het voor het kind ook prettig en gezond is en blijft.

ook zijn er omgangshuizen (hoef je elkaar niet te zien) en kan je ex toch het kind zien.

wellicht is dit veel te lastig en overdreven voor je ex, maar als het puur om de omgang gaat en het contact met zijn kind lijkt het mij logisch dat hij hier op welke manier dan ook in moet investeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord

Andere antwoorden (2)

De dagvaarding betekent dat je op de zitting van de kinderrechter wordt uitgenodigd om daar te praten over een voorlopige omgangregeling.
Als je gegronde redenen hebt waardoor je je zoon niet met zijn vader wilt meegeven, kan je die daar vertellen.
Soms komt daar dan weer een onderzoek door bureau Jeugdzorg uit voort, want de kinderrechter meent soms dat hij/zij de zaak vanachter het bureau niet kan beoordelen.
Als je eenmaal hiermee begint, dan wordt dat een eindeloze kwestie waar je zoon ook niks mee opschiet.En bovendien veel geld gaat kosten.
Het beste is om een mediator in te schakelen. Een voorbeeld hiervan zie je in de link.

Hoger beroep is alleen mogelijk als er een uitspraak van de rechter ligt. Daartegen kan je dan in Hoger Beroep. Hiervoor heb je een advocaat nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel Ineke!
Een dagvaarding is geen rechterlijke uitspraak maar een uitnodiging om op de zitting te verschijnen en dus kun je daar nooit tegen 'in hoger beroep gaan'

Of jouw redenen inderdaad 'goed' en/of gegrond zijn bepaalt de (kinder)rechter.

Wat jij kunt doen is: Je 'verhaal' zo gemotiveerd mogelijk vertellen en voor de rest..afwachten hoe de rechter oordeelt.

Ben je het oneens met die uitspraak..dàn pas kun je in hoger beroep gaan.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ton, dank voor jouw antwoord!